Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 09:45
  #1
Medlem
Ska införskaffa en dator, sist jag använda mig dagligen av en dator hemma så var det PC och windows xp/7 tror jag för en sisådär 5-6 år sedan.

Nu tänkte jag testa Mac och min fråga är: Räcker det att köpa en ny air i butik eller den nya macbook utan touch bar?

Mina behov är: Surfa, maila, youtube, hålla på med foton, film och skriva. Inga tyngre grejer med andra ord.

Som sagt, motiverar prisskillnaden till att skaffa nya macbook eller håller en ny air ett par år eller så?

Kan i princip inget om apples datorer, jag har iphone så ios är jag hemma i.
Citera
2016-11-12, 09:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ska införskaffa en dator, sist jag använda mig dagligen av en dator hemma så var det PC och windows xp/7 tror jag för en sisådär 5-6 år sedan.

Nu tänkte jag testa Mac och min fråga är: Räcker det att köpa en ny air i butik eller den nya macbook utan touch bar?

Mina behov är: Surfa, maila, youtube, hålla på med foton, film och skriva. Inga tyngre grejer med andra ord.

Som sagt, motiverar prisskillnaden till att skaffa nya macbook eller håller en ny air ett par år eller så?

Kan i princip inget om apples datorer, jag har iphone så ios är jag hemma i.


Ja båda klarar det dina behov, på den nivå man kan anta att du ligger på. Nya Pro är kapablare och kraftfullare med likvärdig vikt och storlek, men dyrare men å andra sidan mer framtidssäker.
Citera
2016-11-12, 12:00
  #3
Medlem
En air som du maxar på med minne och cpu håller några år utan problem. Dock är nya pron mer framtidssäker, men eftersom minne inte går att uppgradera i efterhand så gäller det att välja utefter det.

Tänk oxå på att nya macbookarna bara har usb-c, så kostnad för diverse adaptrar tillkommer. Det fina är dock att det är en öppen standard, så det går fint att köpa från t.ex. Aliexpress, men det är dock en kostmad som kanske tillkommer (beroende på hur du jobbar).
Citera
2016-11-12, 13:53
  #4
Medlem
Skulle hellre satsa på en Retina Macbook Pro från 2015, har väl gått nere lite nu när "nya" kom ut.
Citera
2016-11-16, 02:41
  #5
Medlem
Ratchers avatar
Till TS:

Jag är långvarig Windows användare, ända sedan 3.11...
Jag anser mig rätt nördig, men har seriöst ledsnat på Windows som det är idag, i mina ögon bläää....

Tog steget och fixade en MackBook Pro 15 - Retina 16GB ram och I7 processor, kan bara säga en sak, en av dom bästa sakerna under 2016, helt klart nöjd!

Valet till just OSx är en långvarig tid (många år) med Linux, därav det valet för mig bland annat, men att Linux inte stöds av BankID längre - tyvär, men att OSx och Windows gör det, gör att valet på OSx lättare, det funkar (oftast...)

Med Brew installerat och google nära till hands och tiden med Linux inräknat, då är OSx och MAC rätt okej

En dator Win7, en MacBook Pro och alla andra med Linux - im happy...

Ps. MAC funkar många gånger bättre med min Philips TV än vad Win gör med sina sjuka behov av att förvränga/icke tillåta vissa inställningar så det ser f*n ut på TV, MAC grejar det rakt av....
__________________
Senast redigerad av Ratcher 2016-11-16 kl. 02:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback