Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 09:24
  #1
Medlem
Dofternas avatar
Skulle man kunna säga att den här låten ifrågasätter vit skam? Är en älskare av rapmusik och El-P och jag jag fick just en uppenbarelse...tror jag?
Vad vill den här videon säga?
https://www.youtube.com/watch?v=EN6in-2Cs1U
Citera
2016-11-12, 12:21
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Skulle man kunna säga att den här låten ifrågasätter vit skam? Är en älskare av rapmusik och El-P och jag jag fick just en uppenbarelse...tror jag?
Vad vill den här videon säga?
https://www.youtube.com/watch?v=EN6in-2Cs1U
Ja och nej.

Först läste jag bara igenom texten.

El-P - "Stay Down"

You know I get down, I'm a downer, heart pounder, LOLin', smelling like Sarin
Felony forecast: El is, dressed to the nines like a target, dressed like a bullseye for a blind archer
Heart of a piranha, swimming where the blood chums water
Lark in the darkness watching, I got it this, boombox burner boy hot shit
Burn like an LA sunset, colorful, toxic, snuff stuff, deadly and erotic
Walk like a man not a product, run like a strumpet, talk to the hand sock puppet
Look at them sky write: "fuck it, we heart nothin', we don't have a tear for your bucket", life's but a pageant, that ain't on no deep shit, try to pull the curtain back crack goes police whip
Here come the stage mums, dress your little whores to display them, cutting through my brain like a ray gun
Telling you these fuckers are shameless, Obama to Reagan, look at how they bent to their training
Why would I be angered, not when I can chemically hang glide, angle, face dive mangled, anguish
Notice I maraud odd language, roll a joint
Hit a fraud god 'till he vanquish, bonus point

[Hook: Nick Diamonds]
I'm thrown
With all this chrome and
You sound like you're drowning
Drown drown drown drown
Get down, stay down

[Verse 2]
You know I get bent I'm a Bender, Futura-Ra-ma-Dom-inant gene gone bad and
Passed along to my blood stream pumping madness, pour a little hell down hatch it's
Standard practice how to detach from a white noise planet with a dispatch straight from command to throw haymaker plus land it, never take a win for granted
Remember the pitch that I sang with, to anoint masses, before, mass graves hatch like magic, everybody bows to the bastards, anthem acid dispatchers get rancid, fact of the matter I graph and track hapless, live in a mirage its hard to not crack kid
Whats that? pass it
Wanna watch? I'mma smoke till I'm bat shit
Choke like a champion
Efter att ha läst texten så tänkte jag att din uppenbarelse inte var korrekt. Den kan handla om allt möjligt och tolkas fritt beroende på personlig preferens och bias.

Men sen såg jag på videon och den kan onekligen tolkas precis som du säger och sätter texten i ett helt annat ljus. Om det inte hade varit för en färgad karl och en negress i publiken så hade du nog tvivelsutan med 100 % säkerhet haft rätt.

Nu är det lite mer svårbedömt. Men jag väljer att tolka den enligt din insikt.

Så ja. Videon handlar med stor säkerhet om att vita SJW är patetiska och vidare enligt din tanke.
Så nja. Låten kanske inte gör det.

Tack för din flinka uppmärksamhetsförmåga och för en svängig låt.
Citera
2016-11-12, 16:00
  #3
Avstängd
therefores avatar
Det är en promotion låt åt sig själv. Han berättar att han säger saker för att provocera den stora massan. Han beskriver ungefär hur han hanterar "Åsiktskorridoren".

Citat:
Så ja. Videon handlar med stor säkerhet om att SJW är patetiska och vidare enligt din tanke.

Ändrade lite i din text så det blir rätt. Finns en svart man och kvinna med i publiken också.

Gillade den starkt! Missat han helt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback