Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-11, 19:11
Medlem
Jag är så jävla sugen på en ny bil. Kliar i fingrarna på mig. Det är en dum affär, man förlorar på värdeminskningen men jag vill välja min egen färg på bilen, och extra utrusning och säten, samt att bilen skall vara bensindriven. Bilen jag är intresserad av är en Volvo V40, T2 Momentum. Byggde bilen på hemsidan och fick fram en offert utav flera försäljare på ca 290 000 kr.

1 av 4 kunde dessutom lämna ett FAST restvärde på bilen ifall jag skulle vilja leasa bilen i 3 år, därav intresserad av att handla av just den här snubben. Jag betalar 4500 kr i 36 månader och sedan 133 000 kr (i restvärde) för att köpa loss den. Totalt ett värde på 295 000 kr. Skulle bilen ha övernaturligt slitage behöver jag inte bekosta detta om jag ändå tänker köpa loss den efter 3 år vilket är min plan. Planen är att ha bilen så länge som det är möjligt.

Anledningen till varför jag inte vill ta ett billån beror på att jag vill spara mina pengar. Vill inte lägga kontantinsatsen. Man skulle kunna köpa en 2-3 år gammal bil för ca 200 000 kr men jag vill bygga min egen bil. Tjänar 35000 brutto och får ut 25000 netto. Har 10000 kr i fasta utgifter. Så jag har en del marginaler för att kunna njuta av livet.

Vad säger ni, är det värt det? Tar gärna emot era tips. Skulle fundera över helgen.
Citera
2016-11-11, 19:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Kostar bilen 290' är 295' ink finansiering ett riktigt klipp. De subventionerar uppenbarligen finansieringen för att sälja bilar, om du inte missuppfattat något. Om det är värt det eller inte beror nog mest på hur ditt liv ser ut i övrigt. Har du (köpt) bostad? Några besparingar? Planer på att köpa ditt boende? O.s.v.
Citera
2016-11-11, 19:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag är så jävla sugen på en ny bil. Kliar i fingrarna på mig. Det är en dum affär, man förlorar på värdeminskningen men jag vill välja min egen färg på bilen, och extra utrusning och säten, samt att bilen skall vara bensindriven. Bilen jag är intresserad av är en Volvo V40, T2 Momentum. Byggde bilen på hemsidan och fick fram en offert utav flera försäljare på ca 290 000 kr.

1 av 4 kunde dessutom lämna ett FAST restvärde på bilen ifall jag skulle vilja leasa bilen i 3 år, därav intresserad av att handla av just den här snubben. Jag betalar 4500 kr i 36 månader och sedan 133 000 kr (i restvärde) för att köpa loss den. Totalt ett värde på 295 000 kr. Skulle bilen ha övernaturligt slitage behöver jag inte bekosta detta om jag ändå tänker köpa loss den efter 3 år vilket är min plan. Planen är att ha bilen så länge som det är möjligt.

Anledningen till varför jag inte vill ta ett billån beror på att jag vill spara mina pengar. Vill inte lägga kontantinsatsen. Man skulle kunna köpa en 2-3 år gammal bil för ca 200 000 kr men jag vill bygga min egen bil. Tjänar 35000 brutto och får ut 25000 netto. Har 10000 kr i fasta utgifter. Så jag har en del marginaler för att kunna njuta av livet.

Vad säger ni, är det värt det? Tar gärna emot era tips. Skulle fundera över helgen.

Inte värt det alls. Köp hellre en bra begagnad bil (3-5 år gammal, eftersom du vill ha en "ny") för kanske 100.000:-, eller mindre. Kör den några år, och sälj den sedan. Att leasa en bil som privatperson är inte bra. Du gör en bättre affär med en bra begagnad bil än att privatleasa!
Citera
2016-11-11, 19:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Konstigt att bara en av fyra kunde ge ett restvärde.
När vi köpte ny bil så kollade jag alternativ för leasing o varenda handlare kunde ge ett restvärde.
Nu blev det varken ny eller leasad bil då det ramlade in en ett år gammal leasingbil medan jag satt inne hos försäljaren.
Personligen är inte leasing min grej. Men jag gick i samma tankar som dig fast då att provköra bilen i tre år innan jag tog beslut om köp.
Så i detta fall anser jag att leasing är bra. Inget snack med återlämnade utan bara köpa till fastställt pris.
Citera
2016-11-11, 19:50
Medlem
Är det en klassisk företagsleasing det handlar om eller privat? I det senare fallet låter det som att någon uträkning måste vara tämligen fel, alternativt så är inte bilens normala pris det som angivits.
Citera
2016-11-11, 21:14
Medlem
Hur får du en V40 T2 Momentum att kosta 290kSEK? Det är en bil i Golf-klass med klenaste motorn det handlar om.

Vid rent köp borde det finnas minst 10% luft i konfiguratorns pris att pruta bort.
Citera
2016-11-11, 22:38
Medlem
Jag lägger upp affärsförslaget via pdf

http://docdro.id/TPAKvMp

Tyvärr är 50 000 kr bara utrustning. Kan säkert klara mig utan hälften, men ska se om jag inte kan fila ner det lite. Vet att jag har valt vitt klädsel till bilen och att smutsen syns lättare, men tycker det är snyggt.
Senast redigerad av Halshuggning 2016-11-11 kl. 22:40.
Citera
2016-11-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kostar bilen 290' är 295' ink finansiering ett riktigt klipp. De subventionerar uppenbarligen finansieringen för att sälja bilar, om du inte missuppfattat något. Om det är värt det eller inte beror nog mest på hur ditt liv ser ut i övrigt. Har du (köpt) bostad? Några besparingar? Planer på att köpa ditt boende? O.s.v.

Bilen går totalt på 315 inkl utrustning, fått rabatt ner till 290 000 kr. Går säkert att pruta ner något till. Kan säkert ta bort lite urustning.
Jag har inte köpt någon bostad, har ca 50 000 kr i besparingar varför jag inte vill slösa dessa på ett billån. Därför funderade jag på att leasa och köpa loss bilen om 3 år när jag har mer pengar.
Jag vill köpa ett boende, men om 2-3 år. Behöver spara ihop 2-300 000 kr. Jag är ungkarl i stockholm och lever ett enkelt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inte värt det alls. Köp hellre en bra begagnad bil (3-5 år gammal, eftersom du vill ha en "ny") för kanske 100.000:-, eller mindre. Kör den några år, och sälj den sedan. Att leasa en bil som privatperson är inte bra. Du gör en bättre affär med en bra begagnad bil än att privatleasa!

Problemet med en begagnad är att den inte har all den utrustning som jag vill ha. Sen slipper man problemet som en annan ägare haft med bilen. Har jag haft den från början så kan jag min bil utan och innan till. Men rent ekonomiskt är det bäst att köpa en 3 år begagnad bil. Vet att jag sparar mkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Konstigt att bara en av fyra kunde ge ett restvärde.
När vi köpte ny bil så kollade jag alternativ för leasing o varenda handlare kunde ge ett restvärde.
Nu blev det varken ny eller leasad bil då det ramlade in en ett år gammal leasingbil medan jag satt inne hos försäljaren.
Personligen är inte leasing min grej. Men jag gick i samma tankar som dig fast då att provköra bilen i tre år innan jag tog beslut om köp.
Så i detta fall anser jag att leasing är bra. Inget snack med återlämnade utan bara köpa till fastställt pris.

Håller med om att det är skumt att bara 1 av 4 bilia försäljare ville lämna ett fastvärde. Frågan är om de ville ha ett rörligt värde för att tjäna ännu mer pengar efter 3 års perioden gått ut.
Leasingen är inte min grej heller men eftersom att jag hela tiden haft tankar på att lösa loss bilen ändå så spelar det ingen roll. Bilen kostar mig 4500 per månad exkl bensin och resterande sparpengar kan fortsätta växa på hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det en klassisk företagsleasing det handlar om eller privat? I det senare fallet låter det som att någon uträkning måste vara tämligen fel, alternativt så är inte bilens normala pris det som angivits.

Privatleasing. Mkt är utrustning tyvärr. La upp en pdf fil på prisförslaget.
Senast redigerad av Halshuggning 2016-11-11 kl. 22:49.
Citera
2016-11-12, 03:00
Medlem
Asså, de flesta Volvo V40 som är 3 år gamla går för 200 000 kr!! Helt sjukt. De borde kosta max 150 000 med värdeminskningen. Att jag då kan köpa loss min leasingbil för 133 000 kr efter 3 år som då gått 4500 mil och all den utrustning måste vara ett kap, eller är det jag som tänker fel?
Senast redigerad av Halshuggning 2016-11-12 kl. 03:07.
Citera
2016-11-12, 08:25
Medlem
De flesta V40 som är 3 år gamla ligger runt 150-160kSEK. Men i princip alla av dem är dieslar eftersom Volvo vid den tidpunkten inte hade några några vettiga bensinare utan bara soppatörstande reliker från forntiden vilket ändrade sig iom VEA-motorn.

Håller du fast vid att det måste vara bensin och måste vara Volvo kan du möjligen komma fram till att det är ett bra köp. Är du beredd att rucka på något av det finns det mycket billigare alternativ.

Att få säljare vill lämna ett restvärde beror troligen på att detta är av de dyraste V40 de sålt i kombination med ej önskvärd interiör och ny modell släppt inom 3 år.

Du kanske vill plocka bort ditt namn ur det länkade dokumentet.
Citera
2016-11-12, 09:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Asså, de flesta Volvo V40 som är 3 år gamla går för 200 000 kr!! Helt sjukt. De borde kosta max 150 000 med värdeminskningen. Att jag då kan köpa loss min leasingbil för 133 000 kr efter 3 år som då gått 4500 mil och all den utrustning måste vara ett kap, eller är det jag som tänker fel?
Du har ju själv betalat den värdeminskningen under leasingperioden, om det är ett kap får du avgöra själv. Du vill köpa ut den om tre år, men då har du kärring och ett barn på väg, och vill inte ha den bilen?
Citera
2016-11-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
De flesta V40 som är 3 år gamla ligger runt 150-160kSEK. Men i princip alla av dem är dieslar eftersom Volvo vid den tidpunkten inte hade några några vettiga bensinare utan bara soppatörstande reliker från forntiden vilket ändrade sig iom VEA-motorn.

Håller du fast vid att det måste vara bensin och måste vara Volvo kan du möjligen komma fram till att det är ett bra köp. Är du beredd att rucka på något av det finns det mycket billigare alternativ.

Att få säljare vill lämna ett restvärde beror troligen på att detta är av de dyraste V40 de sålt i kombination med ej önskvärd interiör och ny modell släppt inom 3 år.

Du kanske vill plocka bort ditt namn ur det länkade dokumentet.

Gå in på blocket så kommer du hitta de flesta dieslar från år 2013 ligger mellan 180-200k. Dessutom finner jag det onödigt att köpa diesel när man inte kör längre sträckor. Då är bensin ett bättre alternativ. Känner till att de börjar bygga en ny modell utav V40n inom 1-2 år.
Dessutom är det inte mitt riktiga namn på prisförslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har ju själv betalat den värdeminskningen under leasingperioden, om det är ett kap får du avgöra själv. Du vill köpa ut den om tre år, men då har du kärring och ett barn på väg, och vill inte ha den bilen?

Oroa dig inte, kommer ALDRIG att en skaffa unge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in