Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Kostar bilen 290' är 295' ink finansiering ett riktigt klipp. De subventionerar uppenbarligen finansieringen för att sälja bilar, om du inte missuppfattat något. Om det är värt det eller inte beror nog mest på hur ditt liv ser ut i övrigt. Har du (köpt) bostad? Några besparingar? Planer på att köpa ditt boende? O.s.v.
Bilen går totalt på 315 inkl utrustning, fått rabatt ner till 290 000 kr. Går säkert att pruta ner något till. Kan säkert ta bort lite urustning.
Jag har inte köpt någon bostad, har ca 50 000 kr i besparingar varför jag inte vill slösa dessa på ett billån. Därför funderade jag på att leasa och köpa loss bilen om 3 år när jag har mer pengar.
Jag vill köpa ett boende, men om 2-3 år. Behöver spara ihop 2-300 000 kr. Jag är ungkarl i stockholm och lever ett enkelt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Inte värt det alls. Köp hellre en bra begagnad bil (3-5 år gammal, eftersom du vill ha en "ny") för kanske 100.000:-, eller mindre. Kör den några år, och sälj den sedan. Att leasa en bil som privatperson är inte bra. Du gör en bättre affär med en bra begagnad bil än att privatleasa!
Problemet med en begagnad är att den inte har all den utrustning som jag vill ha. Sen slipper man problemet som en annan ägare haft med bilen. Har jag haft den från början så kan jag min bil utan och innan till. Men rent ekonomiskt är det bäst att köpa en 3 år begagnad bil. Vet att jag sparar mkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Konstigt att bara en av fyra kunde ge ett restvärde.
När vi köpte ny bil så kollade jag alternativ för leasing o varenda handlare kunde ge ett restvärde.
Nu blev det varken ny eller leasad bil då det ramlade in en ett år gammal leasingbil medan jag satt inne hos försäljaren.
Personligen är inte leasing min grej. Men jag gick i samma tankar som dig fast då att provköra bilen i tre år innan jag tog beslut om köp.
Så i detta fall anser jag att leasing är bra. Inget snack med återlämnade utan bara köpa till fastställt pris.
Håller med om att det är skumt att bara 1 av 4 bilia försäljare ville lämna ett fastvärde. Frågan är om de ville ha ett rörligt värde för att tjäna ännu mer pengar efter 3 års perioden gått ut.
Leasingen är inte min grej heller men eftersom att jag hela tiden haft tankar på att lösa loss bilen ändå så spelar det ingen roll. Bilen kostar mig 4500 per månad exkl bensin och resterande sparpengar kan fortsätta växa på hög.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Är det en klassisk företagsleasing det handlar om eller privat? I det senare fallet låter det som att någon uträkning måste vara tämligen fel, alternativt så är inte bilens normala pris det som angivits.
Privatleasing. Mkt är utrustning tyvärr. La upp en pdf fil på prisförslaget.