Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-11, 16:21
  #1
Medlem
GaudierGashs avatar
Hej! Har en bärbar PC med input för ström på 19.5V - 9.23A 180W och en AC/DC adapter med output på 20V - 3.25A. Vill ej förstöra datorn. Kommer detta funka om än tillfälligt tills jag har annan adapter? Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av GaudierGash 2016-11-11 kl. 16:24.
Citera
2016-11-11, 16:27
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du skrev fel i texten antar jag.
Ja, det funkar.
Citera
2016-11-11, 16:34
  #3
Medlem
Du måste ha en adapter som levererar 19,5V och minst den strömstyrka som datorn kräver.

Så jag skulle inte prova, även om det bara skiljer 0,5V.

Stämmer 9,23A ?
Citera
2016-11-11, 16:35
  #4
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du skrev fel i texten antar jag.
Ja, det funkar.
Var?
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du måste ha en adapter som levererar 19,5V och minst den strömstyrka som datorn kräver.

Så jag skulle inte prova, även om det bara skiljer 0,5V.

Stämmer 9,23A ?
Ja, det stämmer!
Citera
2016-11-11, 16:57
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaudierGash
Var?
Ingen dator kan väl dra 9.23A ?
Du menar 2.3A eller så??
Citera
2016-11-11, 16:59
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingen dator kan väl dra 9.23A ?
Du menar 2.3A eller så??
Jodå, finns sk. "gaming-laptops" och liknande som kräver det.
Citera
2016-11-11, 17:06
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaudierGash
Kommer detta funka
Nej, använd inte den adaptern.

180w är -MYCKET- för en laptop, så det gäller uppenbarligen en speldator. Dom kan vara väldigt krävande på strömmatningen.

Om datorn kommer lasta uppemot 9 ampere och adaptern bara ger 3.25 så kommer datorn antingen knäcka adaptern eller kommer inte få den ström den behöver, så.. nej, använd inte den adaptern till den datorn.

Sedan, oavsett vilken laddare det gäller, håll pejl på om + och - matchar, d.v.s hur kontakten är polad. Det finns adaptrar där + är på mittstiftet (vanligast) men finns också modeller där mittstiftet är minus. Matchar inte laddaren är risken ganska stor att nåt går sönder, laddaren eller datorn eller båda.

Om du behöver räkna ut watt så är
volt x ampere = watt
20v x 3,5A = 70W, det fattas alltså 110w där. Det kommer aldrig orka med.
Citera
2016-11-11, 17:20
  #8
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nej, använd inte den adaptern.

180w är -MYCKET- för en laptop, så det gäller uppenbarligen en speldator. Dom kan vara väldigt krävande på strömmatningen.

Om datorn kommer lasta uppemot 9 ampere och adaptern bara ger 3.25 så kommer datorn antingen knäcka adaptern eller kommer inte få den ström den behöver, så.. nej, använd inte den adaptern till den datorn.

Sedan, oavsett vilken laddare det gäller, håll pejl på om + och - matchar, d.v.s hur kontakten är polad. Det finns adaptrar där + är på mittstiftet (vanligast) men finns också modeller där mittstiftet är minus. Matchar inte laddaren är risken ganska stor att nåt går sönder, laddaren eller datorn eller båda.

Om du behöver räkna ut watt så är
volt x ampere = watt
20v x 3,5A = 70W, det fattas alltså 110w där. Det kommer aldrig orka med.
Poleringen är samma. Kan jag inte ens använda den att ladda datorn innan användning? Jo, det är en gaming laptop.
Citera
2016-11-11, 17:28
  #9
Medlem
x12s avatar
Om datorn är avstängd, bara laddning, det kan kanske funka, men .. jag vågar inte råda till det.

Jag tror inte datorn tar skada, om nåt smäller så är det mest troligt laddaren, men det går inte förutsäga utkomsten av det, det visar sig om du vågar ta risken och sladda ihop det där.
Citera
2016-11-11, 17:34
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingen dator kan väl dra 9.23A ?
Du menar 2.3A eller så??
Klart den kan dra 9.23 ampere 19.5 volt, det är ju 180 watt. Kanske sitter ett GTX 980m eller riktigt GTX 980 i den eller något.

3 ampere är ju givetvis för klent om det är tänkt att den skall kunna dra 9.

Huruvida spänningen är nära nog vet inte jag.
Citera
2016-11-11, 17:38
  #11
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om datorn är avstängd, bara laddning, det kan kanske funka, men .. jag vågar inte råda till det.

Jag tror inte datorn tar skada, om nåt smäller så är det mest troligt laddaren, men det går inte förutsäga utkomsten av det, det visar sig om du vågar ta risken och sladda ihop det där.
Hur skulle datorn ta skada när det är för lågt? Tack för all info förresten!
Citera
2016-11-12, 00:09
  #12
Medlem
x12s avatar
Mest troligt händer inget med datorn, men det går liksom inte lämna några garantier för att den inte tar skada av fel adapter heller.

Dagens adaptrar är mer avancerade än de flesta anar, de kommunicerar med datorn och om datorn inte känner igen adaptern så kan den helt enkelt låta bli att ta emot ström från den.

Osäkerheten ligger i vad som händer när man parar ihop adapter och laptop från olika fabrikat eller två väldigt olika typer som man kanske inte förutsett att de kan mötas.

Låt fiktivt säga datorn vill ha 20v vid drift men bara 14v vid laddning och förhandlar sig till det från originaladaptern, men den här helt främmande adaptern fattar inte det och levererar 20v till datorn oavsett. Vad händer då? Man kan aldrig riktigt veta hur dom uppför sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback