Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-14, 13:10
  #13
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fattar ej, vill sjävklart ha bra betyg men samtidigt lära mig filosofi? Funkar inte det haha.

Det kan bli svårt, idag som förr utan att gå över i hyckleri mot sig själv;din utgångspunkt för topic tycker jag var mycket bra och jag tycker inte om när man försöker lura unga människor.

Studerandet av filosofi tycker jag görs bäst genom långtgående studier av språk, tex äldre svenska, grekiska, latin, tyska och speciellt engelska och kinesiska sedan solitärt fritänkeri, och en fysisk förståelse av de filosofers liv vilka man intresserar sig för.

Kom ihåg att en död mentor kan vara bättre än en levande usel lärare.
Citera
2016-11-14, 18:25
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av siddharaapocalypse
Det kan bli svårt, idag som förr utan att gå över i hyckleri mot sig själv;din utgångspunkt för topic tycker jag var mycket bra och jag tycker inte om när man försöker lura unga människor.

Studerandet av filosofi tycker jag görs bäst genom långtgående studier av språk, tex äldre svenska, grekiska, latin, tyska och speciellt engelska och kinesiska sedan solitärt fritänkeri, och en fysisk förståelse av de filosofers liv vilka man intresserar sig för.

Kom ihåg att en död mentor kan vara bättre än en levande usel lärare.

Alltså grejen är ju att jag gillar läraren väldigt mycket,han kan sin grej och är allmänt välutbildad. Men när man inte får skriva sina egna åsikter utan att kunna understöda dem med filosofiska teorier, då blir det svårt. Men jag antar väl att det inte är läraren det är fel på, utan ämnet för min del.
Citera
2016-11-26, 23:44
  #15
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fattar ej, vill sjävklart ha bra betyg men samtidigt lära mig filosofi? Funkar inte det haha.
Hur tänker man utanför boxen när det inte existerar någon box inom filosofi?

När min filosofilärare under vetenskapsfilosofitimmen på gymnasiet frågade hela klassen att hitta en motargument till hans hypotes om vad gravitationen är var jag den ende i klassen att svara rätt baserat på ockhams rakkniv.

En fysiker skulle lätt bevisa att kraften finns men inom filosofi handlar det inte bara att bevisa utan mycket handlar om att logiskt och deduktivt resonera varför(i mitt fall) lärarens hypotes är galet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback