Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-11, 15:03
  #13
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
även om han ville ha den för reduserat pris.
Det där gör mig mycket misstänksam.

En disk med skadade sektorer vill man inte ha, inte ens gratis, för den kommer tappa fler och fler sektorer och det slutar med förlust av data, korrupta/oläsbara filer och till slut går inte disken använda.

Uteslut inte möjligheten att figuren ifråga bara ville få rabatt i efterhand.
Kolla också att den disk du får tillbaka är exakt samma som du skickade, samma serienummer, kolla skruvarna på kretskortet, kolla plomberingarna, så han t.ex inte skickat tillbaka en likadan som blivit fel på eller bytt kontrollerkortet. Det finns så mycket skumt folk därute så man kan aldrig lita på nån numera.

"smart" är en typ av diagnostik som körs i alla diskar sedan ganska många år tillbaka, de loggar drifttid, starter och en massa annat, OCH antal skadade sektorer.

Varje disk har en "pool" av reservsektorer som de kan använda istället när en ordinarie sektor detekteras som defekt. Det finns kanske 100st reservsektorer och det är ett varningstecken om disken börjar dela ut dem. Räknaren tickar upp för var och en av dem som använts. När räknaren nått 100 (i det här exemplet) finns inga fler reservsektorer att ta till och då får man dataförlust, korrupta/oläsbara filer och disken kan helt lägga av, den kan t.ex visa att den saknar innehåll eller att den är oformaterad. Det hjälper då inte att försöka formatera den på nytt, man kan inte göra något alls för att komma tillrätta med problemet, bara att kasta disken. Just därför är det lurt om han ville ha disken till rabatterat pris, för ingen vill väl ha en döende disk?

Nästan alla diskar "parkerar" vid avstängning, så de är ganska tåliga att transportera, men man får inte tappa dem eller så, och de får inte ligga löst i en låda så de studsar omkring därinne, de bör vadderas ordentligt och skyddas mot slag. Är disken väl emballerad så klarar den frakten.
Citera
2016-11-11, 15:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det där gör mig mycket misstänksam.

En disk med skadade sektorer vill man inte ha, inte ens gratis, för den kommer tappa fler och fler sektorer och det slutar med förlust av data, korrupta/oläsbara filer och till slut går inte disken använda.

Uteslut inte möjligheten att figuren ifråga bara ville få rabatt i efterhand.
Kolla också att den disk du får tillbaka är exakt samma som du skickade, samma serienummer, kolla skruvarna på kretskortet, kolla plomberingarna, så han t.ex inte skickat tillbaka en likadan som blivit fel på eller bytt kontrollerkortet. Det finns så mycket skumt folk därute så man kan aldrig lita på nån numera.

"smart" är en typ av diagnostik som körs i alla diskar sedan ganska många år tillbaka, de loggar drifttid, starter och en massa annat, OCH antal skadade sektorer.

Varje disk har en "pool" av reservsektorer som de kan använda istället när en ordinarie sektor detekteras som defekt. Det finns kanske 100st reservsektorer och det är ett varningstecken om disken börjar dela ut dem. Räknaren tickar upp för var och en av dem som använts. När räknaren nått 100 (i det här exemplet) finns inga fler reservsektorer att ta till och då får man dataförlust, korrupta/oläsbara filer och disken kan helt lägga av, den kan t.ex visa att den saknar innehåll eller att den är oformaterad. Det hjälper då inte att försöka formatera den på nytt, man kan inte göra något alls för att komma tillrätta med problemet, bara att kasta disken. Just därför är det lurt om han ville ha disken till rabatterat pris, för ingen vill väl ha en döende disk?

Nästan alla diskar "parkerar" vid avstängning, så de är ganska tåliga att transportera, men man får inte tappa dem eller så, och de får inte ligga löst i en låda så de studsar omkring därinne, de bör vadderas ordentligt och skyddas mot slag. Är disken väl emballerad så klarar den frakten.

Just därför jag ville ha tillbaka den. Man vill ju se hur den ser ut liksom. Är ingen gammal disk heller. Produkt datum May 2015 . Kan man spåra sernr står de på disken o kvittot någonstans ? Jag får la se när jag startar datorn vad den säger.
Citera
2016-11-11, 15:53
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jo de känns liksom inte riktigt rätt även om han ville ha den för reduserat pris.


???? Han hade nog räknat med att få reducerat pris på en hel hårddisk. Typiskt trick, förekommer även vid bilaffärer från en viss kategori människor. Skulle inte förvåna mig om du får ett samtal där han ångrar sig och vill behålla den.

Alternativ till Ultimate Boot CD med flera hårddisktester:
http://www.hirensbootcd.org/download/
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Citera
2016-11-11, 20:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
???? Han hade nog räknat med att få reducerat pris på en hel hårddisk. Typiskt trick, förekommer även vid bilaffärer från en viss kategori människor. Skulle inte förvåna mig om du får ett samtal där han ångrar sig och vill behålla den.

Alternativ till Ultimate Boot CD med flera hårddisktester:
http://www.hirensbootcd.org/download/
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Ja får se hur illa det är när jag får den nu 😛
Citera
2016-11-11, 21:47
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
En disk med skadade sektorer vill man inte ha, inte ens gratis, för den kommer tappa fler och fler sektorer och det slutar med förlust av data, korrupta/oläsbara filer och till slut går inte disken använda.
Olika de där, av ren nyfikenhet hade jag en trasig hårddisk i datorn som regelbundet gjorde säkerhetskopia av windows...rullade på 1år innan den la av, hade helt klart kunnat användas för icke känsligt material som torrents eller datorspel.


Citat:
Ursprungligen postat av x12
Är disken väl emballerad så klarar den frakten.
Vadderat kuvert är då fan inte väl emballerad fick en hårddisk den vägen för många år sen, fullständigt förstörd.
Citera
2016-11-11, 21:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Olika de där, av ren nyfikenhet hade jag en trasig hårddisk i datorn som regelbundet gjorde säkerhetskopia av windows...rullade på 1år innan den la av, hade helt klart kunnat användas för icke känsligt material som torrents eller datorspel.


Vadderat kuvert är då fan inte väl emballerad fick en hårddisk den vägen för många år sen, fullständigt förstörd.

Frågade exakt vad han gjort för felsökning på disken för jag vet han har suttit med den lite . Inte fått svar på det ännu
Citera
2016-11-11, 23:11
  #19
Medlem
Citerar från mailet nu vad som är gjort

Det vad jag gjorde var att disable a status control i Bios för att komma åt disken och när windows har startat då gjorde jag:

1) körde kommandotålken som admin och körde (chkdsk /f E, när E: är hårddisken.
2) höger klick på hårddisken- egenskapar-verktyg- diskkontroll.
Den tar lång tid tills den är klar och försöker att fixa skadade sektorer.
Jag har kört en gång, kör det igen kanske den rättar till resten av fel.
Citera
2016-11-14, 12:30
  #20
Medlem
Disken är hemma igen. Stänger av datorn. Kopplar i disken . Sätter på den igen . Bootar upp på första försöket . Hårddisken syns i den här datorn redan från start. Bootar endast från hårddisken . Får svar att inget operativsystem finns på disken vilket det inte finns . Inget smart system som reagerar. Förklaring ?:s
Citera
2016-11-14, 16:39
  #21
Medlem
PeterNosters avatar
Sätt den som andra disk istället. Sen kör du CrystalDiskInfo:

http://crystalmark.info/software/Cry...o/index-e.html

Klicka download och ladda hem Standard Edition, Portable.
Packa upp och kör programmet DiskInfo.exe.

Att det är portabelt betyder att inget installeras utan du kör programmet direkt. Avinstallera genom att bara radera filerna.

Den visar Hälsostatus. Är det bra så är det inga problem men det kan vara svårt att tolka värdena om det inte skulle vara bra.
Citera
2016-11-14, 17:04
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sätt den som andra disk istället. Sen kör du CrystalDiskInfo:

http://crystalmark.info/software/Cry...o/index-e.html

Klicka download och ladda hem Standard Edition, Portable.
Packa upp och kör programmet DiskInfo.exe.

Att det är portabelt betyder att inget installeras utan du kör programmet direkt. Avinstallera genom att bara radera filerna.

Den visar Hälsostatus. Är det bra så är det inga problem men det kan vara svårt att tolka värdena om det inte skulle vara bra.

Tack Peter 😛
Citera
2016-11-14, 19:50
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Tack Peter 😛


Så hur avläser man den nu då ? Blir de rött om de finns skador ? :s
Citera
2016-11-14, 23:49
  #24
Medlem
PeterNosters avatar
I rutan för Hälsstatus står det Bra i klartext. Vad det står och vilken färg det har vet inte jag för jag har bara bra resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback