Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-10, 01:24
  #1
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Hej köpte en Tp-Link router igår och har installerat den genom quick setup.
Problemet är att ett av 5ghz nätverken försvinner direkt efter installation av routern och jag får upp följande felmeddelande.http://imgur.com/a/FPrF5?. Har ringt tp link support utan framgång har googlat på detta och lite till kan inte hitta något, det ska också sägas att jag inte är helt hemma på routrar och grejer men installerade en likadan hos mina föräldrar utan detta problem.
Citera
2016-11-10, 09:04
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Hej köpte en Tp-Link router igår och har installerat den genom quick setup.
Problemet är att ett av 5ghz nätverken försvinner direkt efter installation av routern och jag får upp följande felmeddelande.http://imgur.com/a/FPrF5?. Har ringt tp link support utan framgång har googlat på detta och lite till kan inte hitta något, det ska också sägas att jag inte är helt hemma på routrar och grejer men installerade en likadan hos mina föräldrar utan detta problem.

Någonstans i din närmiljö finns en radar som sänder på 5GHz nätet. Råkar du bo i närheten av vatten? Den vanligaste typen är marin navigeringsradar.

Reglerna för ISM-banden säger att om en sådan radar upptäcks så skall ISM-utrustning sluta sända till dess att radarn inte längre "hörs". Tekniken kallas LBT (Listen Before Talk) och är ett krav i all typgodkända utrustning.

Det kan vägen röra sig om:
Kraftiga radiodatalönkar (med licens)
Någon granne som roat sig med att sända på på tok för hög effekt på sitt WLAN
...eller en massa andra saker.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-11-10 kl. 09:13.
Citera
2016-11-10, 09:50
  #3
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Någonstans i din närmiljö finns en radar som sänder på 5GHz nätet. Råkar du bo i närheten av vatten? Den vanligaste typen är marin navigeringsradar.

Reglerna för ISM-banden säger att om en sådan radar upptäcks så skall ISM-utrustning sluta sända till dess att radarn inte längre "hörs". Tekniken kallas LBT (Listen Before Talk) och är ett krav i all typgodkända utrustning.

Det kan vägen röra sig om:
Kraftiga radiodatalönkar (med licens)
Någon granne som roat sig med att sända på på tok för hög effekt på sitt WLAN
...eller en massa andra saker.

Hej har vatten bredvid mig och precis på andra sidan vattnet finns även en brandstation.
Den ligger ungefär bara en kilometer bort, så hur löser man detta då nån idé? Mvh
Citera
2016-11-10, 09:52
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Hej har vatten bredvid mig och precis på andra sidan vattnet finns även en brandstation.
Den ligger ungefär bara en kilometer bort, så hur löser man detta då nån idé? Mvh

Flytta.

För även om du skulle köpa icke godkänd utrustning så kommer radarn att störa ut ditt 5GHz-nät, för om den är kraftig nog att märkas på ett LBT-test så har du inget stt sätta emot.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-11-10 kl. 10:02.
Citera
2016-11-10, 13:17
  #5
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Flytta.

För även om du skulle köpa icke godkänd utrustning så kommer radarn att störa ut ditt 5GHz-nät, för om den är kraftig nog att märkas på ett LBT-test så har du inget stt sätta emot.

Flytta? nog inget alternativ för mig att flytta pga av routern, det konstiga är ju att ett 5ghz går fint utan att det störs med det andra ghz bandet klarar ej testet.
Citera
2016-11-10, 13:22
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Flytta? nog inget alternativ för mig att flytta pga av routern, det konstiga är ju att ett 5ghz går fint utan att det störs med det andra ghz bandet klarar ej testet.

Hur tänkte du nu? Den andra radiosändaren sänder på EN frekvens. Hur är det då konstigt att du bara har problem på ena bandet? Det är väl ganska logiskt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback