Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-09, 23:36
  #1
Medlem
arabansplitternys avatar
Undrar över en grej. Tror ni att en ostabil CPU överclock kan skada annan hårdvara än just CPUn? Jag har nämligen en lite äldre CPU som jag gärna skulle pressa till max men kan den fucka up annan hårdvara också om den tar skada? Kan GPUn ta skada t.ex?

Tacksam för svar
Citera
2016-11-10, 00:08
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan sabba moderkortet bla.
Citera
2016-11-10, 00:09
  #3
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan sabba moderkortet bla.

Grafikkortet då?
Citera
2016-11-10, 00:17
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Brinner moderkortet kan alla inkopplade komponenter skadas...jag har bränt ett moderkort när jag överklocka lite mer än moderkortet klarade, sålde minnen och processor på tradera och fick bra omdöme så antar grejerna överlevde, grafikkortet följde med till nästa dator.
Citera
2016-11-10, 08:01
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Överklockning med multipeln lär ju inte röra andra komponenter mer än om du höjer spänningen och/eller gör processorn varmare.
Överklockning genom höjning av FSB höjer ju klockfrekvensen på annat än bara processorn på andra modeller än Skylake.
Citera
2016-11-10, 12:21
  #6
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Överklockning med multipeln lär ju inte röra andra komponenter mer än om du höjer spänningen och/eller gör processorn varmare.
Överklockning genom höjning av FSB höjer ju klockfrekvensen på annat än bara processorn på andra modeller än Skylake.

Kan det skada grafikkortet då? Höjs spänningen i den också det borde det väl inte göra?
Citera
2016-11-10, 13:14
  #7
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Brinner moderkortet kan alla inkopplade komponenter skadas...jag har bränt ett moderkort när jag överklocka lite mer än moderkortet klarade, sålde minnen och processor på tradera och fick bra omdöme så antar grejerna överlevde, grafikkortet följde med till nästa dator.

Sorry om jag ställer en efterbliven fråga men hur märkte du att moderkortet var trasigt? Fungerade datorn inte alls eller var den bara ostabil helt enkelt? Jag undrar bara vilka tecken man ska söka efter om man misstänker att moderkortet inte funkar som det ska.
Citera
2016-11-10, 13:49
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Kan det skada grafikkortet då? Höjs spänningen i den också det borde det väl inte göra?
Nej jag skulle inte tro grafikkortet får samma spänning, lite av strömförsörjningen till grafikkortet kommer ju visserligen över grafikporten men. Fast jag kan ju inte påstå att jag är insatt i det där.
Citera
2016-11-10, 20:48
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Sorry om jag ställer en efterbliven fråga men hur märkte du att moderkortet var trasigt?
Datorn stängde av sig och en härlig doft av bränd elektronik spreds i rummet strömkretsen till processorn överbelastades...man kan säga att har du inte råd att köpa en ny dator så ska du inte överklocka för det kan gå åt helvete.
Citera
2016-11-11, 20:17
  #10
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Datorn stängde av sig och en härlig doft av bränd elektronik spreds i rummet strömkretsen till processorn överbelastades...man kan säga att har du inte råd att köpa en ny dator så ska du inte överklocka för det kan gå åt helvete.

Hände det direkt när du klockade upp den eller hände det efter ett att du använt datan ett tag på dom klocksen.
Citera
2016-11-11, 21:49
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det hände när jag stresstestade datorn efter att ha höjt hastigheten, moderkortet klarade av att leverera ström sålänge processorn inte belastades till max.
Citera
2016-11-11, 21:55
  #12
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det hände när jag stresstestade datorn efter att ha höjt hastigheten, moderkortet klarade av att leverera ström sålänge processorn inte belastades till max.

Aha fan va surt asså :/ Var det ett dyrt rig eller?

Köpte ett corsair H110 vattenkylning igår. Hade ett corsair H60 innan. Har fan klockat min i5 3570k till 4,6 ghz och fyfan den kan bara inte bli varm asså. Innan hade jag fyfan 107 grader i stresstest på 4,2 ghz nu kör jag fan högre voltage såklart och 4,6 ghz på 50-60 grader absolut max i stresstest och 25-35 idle. Helt otroligt bra kylning förfan. Hoppas bara inte mitt moderkort inte sprängs också haha kör på 1,31V :O
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback