Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-09, 18:56
  #1
Medlem
Disciplinas avatar
Jag vet inte om det beror på att ideologin blivit alltmer hopsmetad med den amerikanska högern, men det känns som att det skett ett betydande skifte i värderingarna hos de som identifierar sig själva som klassiska liberaler/libertarianer under de senaste tio åren. Jag talar om att jag ser en växande rasism, homofobi och antifeminism, kort och gått värderingar som i vanliga fall är hemmahörande hos extremhögern, men på senare tid också verkar prägla en stor del av de som både i världen och i Sverige också börjat kalla sig libertarianer. För den som behöver exempel kan jag rekommendera tråden (FB) Libertarianska Fascistkonvertiter. Som någon som länge varit positivt inställd till den klassiska liberalismen i Sverige så ser jag med bedrövelse på hur människor som Stefan Molyneux allt oftare lyfts fram som företrädare för ideologin medan mer sansade individer som Johan Norberg beskrivs som "för PK".

Samtidigt så vet jag att det fortfarande finns klassiska liberaler i Sverige med mer progressiva värderingar och en positiv människosyn. Det känns också som att dessa oftast är de som är och har varit mer engagerade. I den mån man överhuvudtaget kan tala om en klassiskt liberal rörelse i Sverige så skulle jag säga att det är dessa som utgör kärnan, även om man ibland även i dessa kretsar kan stöta på en del flörtande med extremhögern.

Liberalismen krediteras oftast med att kunna sammanföra människor med skilda värderingar, så länge som de alla respekterar varandras frihet - men jag är skeptisk. Går det verkligen att som progressiv liberal stå under samma paraply som kvinnohatare och rasister?

Hur förklarar man att man står upp för frihet samtidigt som vissa inom rörelsen ler åt sina fantasier om att det kommer tvinga tillbaka kvinnorollen till 1800-talet?

Finns det ett behov av någon form av distinktion bland svenska liberaler/libertarianer?

Eller är det bara jag som är naiv, har den klassiska liberalismen egentligen kännetecknats av de här värderingarna betydligt längre än jag upplever det som?
Citera
2016-11-09, 19:21
  #2
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
...jag ser en växande rasism, homofobi och antifeminism...
Rasism och homofobi hos libertarianer tror jag inte på! Antifeminism, däremot, möjligtvis som en reaktion mot tredje vågens kollektivism, vänstervurm och "entitelment"!

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Samtidigt så vet jag att det fortfarande finns klassiska liberaler i Sverige med mer progressiva värderingar och en positiv människosyn.

De flesta, skulle jag tro!


Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det känns också som att dessa oftast är de som är och har varit mer engagerade. I den mån man överhuvudtaget kan tala om en klassiskt liberal rörelse i Sverige så skulle jag säga att det är dessa som utgör kärnan, även om man ibland även i dessa kretsar kan stöta på en del flörtande med extremhögern.

Du måste nog definiera "extremhögern", och berätta vilka åsikter de har som sammanfaller med libertarianismen!

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Går det verkligen att som progressiv liberal stå under samma paraply som kvinnohatare och rasister?

Nej, det tycker jag inte att det gör! Jag har svårt att tro att det finns någon större grupp av sådana. Tvärtom är nog libertarianer extrema i sitt hyllande av individen, och inte vilken grupp individen tillhör!
Citera
2016-11-09, 20:21
  #3
Medlem
Svenskares avatar
Det finns ingenting mänskligt i att vara liberal.

Jag bryr mig om dig, men jag tänker inte hjälpa dig.
Jag vill inte betala in något till staten(som kan hjälpa människor), men militära allianser vill jag bekosta(då de garanterar min egen säkerhet).
Nej, till diskriminering på arbetsmarknaden!!! Så du kan börja städa imorgon för halva lönen.
Ja till arbeten, nej till att arbeta.
Frihet!!!! Men bara för vissa.
Öppna gränser! Men inte i mitt bostadsområde.
Det är hjärtskärande när barn svälter, men jag tror inte bistånd är lösningen.


Behöver jag fortsätta?
Nej, liberaler är äckliga(alternativt okunniga)...
__________________
Senast redigerad av Svenskare 2016-11-09 kl. 20:27.
Citera
2016-11-09, 22:02
  #4
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det finns ingenting mänskligt i att vara liberal.

Jag bryr mig om dig, men jag tänker inte hjälpa dig.
Jag vill inte betala in något till staten(som kan hjälpa människor), men militära allianser vill jag bekosta(då de garanterar min egen säkerhet).
Nej, till diskriminering på arbetsmarknaden!!! Så du kan börja städa imorgon för halva lönen.
Ja till arbeten, nej till att arbeta.
Frihet!!!! Men bara för vissa.
Öppna gränser! Men inte i mitt bostadsområde.
Det är hjärtskärande när barn svälter, men jag tror inte bistånd är lösningen.

Hur var det nu Ingemar Stenmark uttryckte sig?
Någonting i stil med;

"Det är svårt att förklara
för den som inte begriper!".

Det finns en annan "saying" som beskriver det ganska bra, tycker jag;

"I could explain it to you,
but I can't understand it for you".

Om du "Svenskare" först läser på om den libertarianska ideologin och filosofin så blir det möjligt att föra en vettig diskussion med dig om libertarianismen!
Citera
2016-11-09, 22:14
  #5
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Du måste nog definiera "extremhögern", och berätta vilka åsikter de har som sammanfaller med libertarianismen!
Jag tror att jag mer specifikt beskrev vilka värderingar det rörde sig om i samma mening.

Citat:
Nej, det tycker jag inte att det gör! Jag har svårt att tro att det finns någon större grupp av sådana. Tvärtom är nog libertarianer extrema i sitt hyllande av individen, och inte vilken grupp individen tillhör!
Säger du, men du beskriver ju också en person som (FB) Milo Yiannopoulos med ordet "frihetskämpe", så vart drar du egentligen gränsen för kvinnohat?
Citera
2016-11-09, 22:32
  #6
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Hur var det nu Ingemar Stenmark uttryckte sig?
Någonting i stil med;

"Det är svårt att förklara
för den som inte begriper!".

Det finns en annan "saying" som beskriver det ganska bra, tycker jag;

"I could explain it to you,
but I can't understand it for you".

Om du "Svenskare" först läser på om den libertarianska ideologin och filosofin så blir det möjligt att föra en vettig diskussion med dig om libertarianismen!

Vad vill du diskutera? Ayn Rands, The fountain eller?
Eller vill du kanske rent av diskutera, det sovande folket? Haha. Mycket road.
Citera
2016-11-09, 22:36
  #7
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag tror att jag mer specifikt beskrev vilka värderingar det rörde sig om i samma mening.


Säger du, men du beskriver ju också en person som (FB) Milo Yiannopoulos med ordet "frihetskämpe", så vart drar du egentligen gränsen för kvinnohat?

Båda dessa av dina ovanstående invändningar sätter likhetstecken mellan hat av feminism och kvinnohat! Det är inte korrekt!

Man kan mycket väl höja kvinnor till skyarna men samtidigt avsky det som feminismen idag har blivit! Det finns massor av kvinnor som inte gillar feminismen, tror du de hatar kvinnor?

Alla (?) tycker illa om nazister, men man behöver inte ägna sig åt hat av tyskar för det!

Milo Y har uttryckt sig extremt hårt om dagens "tredje våg" av feminism, men jag tror faktiskt inte att han hatar kvinnor!

Hoppas att du förstår vad/hur jag menar!

(PS. "var" inte "vart").
Citera
2016-11-09, 22:40
  #8
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Vad vill du diskutera? Ayn Rands, The fountain eller?
Eller vill du kanske rent av diskutera, det sovande folket? Haha. Mycket road.

Jag vill inte diskutera ett skit! Det var du som postade nåt slags uppkast av konstiga åsikter som inte överensstämmer med det som du postulerat!

Därav min kommentar!
Citera
2016-11-09, 22:49
  #9
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jag vill inte diskutera ett skit! Det var du som postade nåt slags uppkast av konstiga åsikter som inte överensstämmer med det som du postulerat!

Därav min kommentar!

Nej, men seriöst nu Gamling, kom igen, berätta för mig vad som är mänskligt med liberalismen. Nu blev jag faktiskt intresserad?
Citera
2016-11-09, 23:27
  #10
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Båda dessa av dina ovanstående invändningar sätter likhetstecken mellan hat av feminism och kvinnohat! Det är inte korrekt!

Man kan mycket väl höja kvinnor till skyarna men samtidigt avsky det som feminismen idag har blivit! Det finns massor av kvinnor som inte gillar feminismen, tror du de hatar kvinnor?

Alla (?) tycker illa om nazister, men man behöver inte ägna sig åt hat av tyskar för det!

Milo Y har uttryckt sig extremt hårt om dagens "tredje våg" av feminism, men jag tror faktiskt inte att han hatar kvinnor!

Hoppas att du förstår vad/hur jag menar!
Nej. Alltså Milo Yiannopolous hatar kvinnor. Han är nästintill en fysisk manifestation av kvinnohat och rasism. Det är så enkelt. Visst, ibland hatar han också feminister, "SJW:s", spelrecensenter (som bara råkar vara kvinnor) och den nya Ghostbustersfilmen, och även om det här bara är en samling genomskinliga ursäkter för att hata kvinnor, så ägnar han sig också åt direkt kvinnohat.

Han är helt enkelt mänskligt avskräde, som blir avstängd från Twitter för att han driver hatkampanjer mot enskilda kvinnor. Den som inte erkänner Milo som kvinnohatare står ju bara att betrakta som hopplöst fall. Nu när du så tydligt exemplifierat vad jag pratar om kan vi ju vänta och se om någon sansad människa svarar och tar avstånd från slödder som dig.

Citat:
(PS. "var" inte "vart").
Det är ett jävla internetforum, jag använder talspråkliga uttryck som "vart" bäst det passar mig.
Citera
2016-11-09, 23:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag vet inte om det beror på att ideologin blivit alltmer hopsmetad med den amerikanska högern, men det känns som att det skett ett betydande skifte i värderingarna hos de som identifierar sig själva som klassiska liberaler/libertarianer under de senaste tio åren. Jag talar om att jag ser en växande rasism, homofobi och antifeminism, kort och gått värderingar som i vanliga fall är hemmahörande hos extremhögern, men på senare tid också verkar prägla en stor del av de som både i världen och i Sverige också börjat kalla sig libertarianer.

Jag kan inte uttala mig om liberalers värderingar eller om de har förändrats. Men rent allmänt skulle jag vilja påstå att den växande rasism som du ser är en sorts synvilla. Det har kommit in ett alldeles nytt element i samhällsdebatten som man nog måste vara 40+ för att klart kunna se. En 20+are var inte med innan och har därför inget att jämföra med.

Det är klart att det finns rasism, homofobi o.s.v. hos svenskarna men relativt andra länders befolkning så är svenskarna garanterat bland de mest öppensinniga och toleranta. Beviset för det är just vårt samhälle.

Men som sagt så har det alldeles nyligen kommit in ett element som redan innan de tittar på vad som verkligen sker har definierat alla fenomen som resultat av rasism, sexism och homofobi. Man har sänkt ribban för vad som är vad till att peppakaksgubbarna och Pippi är rasism medan att sitta bredbent är manschauvinism. "Rasist" har blivit ett skällsord och ett politiskt vapen och tappat sin egentliga betydelse.

Ironiskt nog så består nog ökningen av faktisk sexism och rasism av människor som med hull och hår svalt denna ideologi som endast ser och tolkar världen utifrån kön, hudfärg och sexualitet. Det känns verkligen som utvecklingen har tagit ett rejält steg bakåt. Men jag tror inte att det beror på att hela befolkningen plötsligt har fått en sämre "människosyn".
Citera
2016-11-10, 00:06
  #12
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Jag kan inte uttala mig om liberalers värderingar eller om de har förändrats. Men rent allmänt skulle jag vilja påstå att den växande rasism som du ser är en sorts synvilla. Det har kommit in ett alldeles nytt element i samhällsdebatten som man nog måste vara 40+ för att klart kunna se. En 20+are var inte med innan och har därför inget att jämföra med.

Det är klart att det finns rasism, homofobi o.s.v. hos svenskarna men relativt andra länders befolkning så är svenskarna garanterat bland de mest öppensinniga och toleranta. Beviset för det är just vårt samhälle.
När du säger det så har vi ju sett växande uttryck för rasism i samhället i allmänhet, men det som skiljer de klassiska liberalerna de flesta övriga ideologier är att det inte finns någon tydlig distinktion. I politiken i övrigt har vi en klar splittring mellan "rasisterna" och de "politiskt korrekta". De tidigare har distanserat sig själva från de övriga ideologierna och kallar sig själva nationalister eller socialkonservativa, och i de andra lägren har man ett lågt tak för den typen av åsikter. Hos klassiska liberaler eller libertarianer tycks människor med den här typen av värderingar däremot återfinnas i samma "läger" som de med mer progressiva värderingar, och jag frågar mig om det egentligen är önskvärt.

Sedan är vi givetvis ett tolerant folk i ett globalt perspektiv, men det förändrar ju knappast bilden av att de reaktionära ideologierna vuxit under senare år. Hursomhelst är jag främst intresserad av att diskutera fenomenet bland just klassiska liberaler, och inte befolkningen i allmänhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback