Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-20, 11:40
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är du medveten om det stokastiska inslag som finns i den globala medeltemperaturen? Som gör att om man vill se vad som händer med klimatet så måste man se till medelvärde för längre tidsperioder, minst 5-10 år, helst mer, gärna 30 år?

Att titta på enstaka månader är inte särskilt meningfullt. Om inte syftet är körsbärsplockning...

Om du verkligen vill veta och förstå så finns det en rad bra och aktuell information här. Inklusive lite översiktligt om vad som händer med oceanerna och hur det påverkar klimatet. Bl.a. genom att bromsa uppvärmningen i varierande grad.

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202012


Om inte syftet är körsbärsplockning så finns det väl ingen anledning att stirra sig blind på just tiden efter den senaste lilla istiden och använda den som nått slags idealtillstånd och normal läge enbart med motiveringen förindustriell.
Lite hederligare är väl att ha ett större tidsperspektiv kanske de senaste 1.000 åren till att börja med fast då måste man ju erkänna att klimatet fluktuerat kraftigt även utan fossil förbränning

Om jag minns rätt så har CO2 utsläppen minskat i usa under Trump vad jag däremot vet är att de fortsätter öka i kina, allt med Parisavtalets goda minne.
Tycka vad man vill om Trump men tacka fan för att han var kritisk mot avtalet som är så biased i kinas favör.
Nu med Biden riskerar usa att förlora mängder av arb.tillfälle medans kina kör vidare sitt eget race och stärker sin makt som ekonomisk stormakt och i förlängningen förstås politisk
Visst är det enkelt att applådera Parisavtalet och skrika klimatförnekare åt trump men är det inte lite väl förenklat för att va hederlig?
Citera
2021-01-20, 12:45
  #158
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Om inte syftet är körsbärsplockning så finns det väl ingen anledning att stirra sig blind på just tiden efter den senaste lilla istiden och använda den som nått slags idealtillstånd och normal läge enbart med motiveringen förindustriell.
Lite hederligare är väl att ha ett större tidsperspektiv kanske de senaste 1.000 åren till att börja med fast då måste man ju erkänna att klimatet fluktuerat kraftigt även utan fossil förbränning

Begreppet "förindustriell" om den globala medeltemperaturen, som används mycket, är på flera sätt problematiskt. Kanske vore medeltemperaturen för perioden 750-1750 bra?
Problemet är att den har vi inte. Vi har ungefärliga mått, men inte med den noggrannhet som vi behöver.
Generellt kan vi säga att dom uppgifter vi har om den globala medeltemperaturen har blivit bättre, mer noggranna, med mindre fel, med tiden.
Samtidigt har vi ett antal olika sammanställningar.
Här är några exempel, med startår angivet.

– HadCRUT4 (1850-)
– GHCN/NOAA (1880-)
– Copernicus (1979-)
– RSS (1979-)

Var och en av dessa väljer sitt eget referensområde, dels utgående från vilken tidsperiod dom har data från och dels baserat på hur osäkerheten varierar.

För HadCRUT4 skulle man kunna använda 1850-1899 som kompromiss för "förindustriell tid". Hur gör man för andra serier?

Vad är ditt förslag, om vi inte vill acceptera ett alternativ som har usel noggrannhet?

Vi vet att klimatmål alltid refererar till "förindustriell nivå"...

Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Om jag minns rätt så har CO2 utsläppen minskat i usa under Trump vad jag däremot vet är att de fortsätter öka i kina, allt med Parisavtalets goda minne.
Tycka vad man vill om Trump men tacka fan för att han var kritisk mot avtalet som är så biased i kinas favör.

Först så håller jag med dig om att Parisavtalet har brister. Samtidigt tycker jag att det är närmast dagisnivå att göra som Trump "jag får inte som jag vill, då vill jag inte vara med".
Om ett avtal har brister så vidareutvecklar man avtalet.
Så gör inte Trump. Samma gjorde han t.ex. med WHO.

Om man vill se till en lite mer fullständig bild så måste man titta lite längre än som du beskriver. USA befinner sig i en helt annan fas i en industrialiseringsprocess än Kina. USA har arbetat med att minska utsläpp sedan länge. Dom minskningar som vi sett under Trumps presidentskap är resultat av åtgärder som vidtogs innan Trump blev president.

Kina håller på att elektrifieras. När Parisavtalet ingicks så hade dom redan ett stort antal kolkraftverk som påbörjats eller som var projekterade. Då kan man säga "det är bara att stänga. på en gång." Så kan man ju också säga om t.ex. svensk kärnkraft, om man inte gillar kärnkraft. Men att göra så är en gigantisk kapitalförstöring. För att inte kasta massor av pengar i sjön så blir det då så att det som man redan har betalat för i alla fall får användas en viss tid.

Om det finns ett stort globalt problem här så är det väl att en internationell inriktning mot att minska utsläpp av växthusgaser inte har inletts långt tidigare.

Så, ja, Parisavtalet var en kompromiss. Men det var mycket bättre än vad som fanns innan. Tills jättebebisen Diaper-Don blev president. Då ville han inte vara med.

Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Nu med Biden riskerar usa att förlora mängder av arb.tillfälle medans kina kör vidare sitt eget race och stärker sin makt som ekonomisk stormakt och i förlängningen förstås politisk
Visst är det enkelt att applådera Parisavtalet och skrika klimatförnekare åt trump men är det inte lite väl förenklat för att va hederlig?

Det trump gjort för ekonomi och arbetstillfällen har varit kortsiktigt. Han har stött ineffektiv verksamhet i stället för att rationalisera. Han har sänkt skatter, främst för företag, och därigenom drivit upp statsskulden till rekordnivåer. Det är alltid riskabelt med en jättestor statsskuld, a la t.ex. Grekland. Det är ännu farligare när man går in i en period som nu med pandemin, då staten behöver en finansiell styrka för att reda upp situationen.

Det som gjort Kina framgångsrika på den internationella marknaden är inte att dom "kört sitt eget race". Det är att dom varit bättre och mer kostnadseffektiva än andra länder. Delvis är det att dom har lägre löner och tuffare villkor på arbetsmarknaden.

Sedan något eller några årtionden kommer i praktiken all hemelektronik från Kina. Smartphones, datorer, TV och en hel del annat. Varför? Jo, därför att prylarna skulle kosta kanske 2-3 gånger mer om dom tillverkades i Europa eller i USA.

Har du en smartphone eller en dator? Om du kan välja i butiken, skulle du då betala tre gånger så mycket om det står "Made in Italy" eller "Made in USA" i stället för "Made in China"? För samma apparat?

Om inte, så måste man fundera på varför så mycket är så mycket billigare från Kina.

Citera
2021-01-20, 16:22
  #159
Medlem
Kina har ju verkligen utnyttjat systemet. Man undrar ju när jag beställde grejor från ali express och
frakten från Kina och priset för prylarna var lägre än den lägsta fraktkostnaden inom Sverige.

Det finns många fattiga i Kina, miljöproblemen är gigantiska. Vattennivåerna är problematiska.

Man kör hårt med stenkolen. Bygger mycket kolkraft. Demokratin är satt på undantag.
Parisavtalet var ju inget som Kina behövde bry sig om. Fullt ok att bygga kolkraft.
Citera
2021-01-20, 16:26
  #160
Medlem
Annars så köper vi våra datorer från Taiwan. Bra grejor utan Kinesiska spionprogram installerade.
Tycker det är dags att Taiwan tar över makten i Kina utifrån att Taiwan är det ursprungliga Kina där både demokratin och ekonomin utvecklats bra mycket bättre än i stenkolskina.
Citera
2021-01-21, 09:48
  #161
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Annars så köper vi våra datorer från Taiwan. Bra grejor utan Kinesiska spionprogram installerade.
Tycker det är dags att Taiwan tar över makten i Kina utifrån att Taiwan är det ursprungliga Kina där både demokratin och ekonomin utvecklats bra mycket bättre än i stenkolskina.

Jag håller nog med om att det är lite fegt av omvärlden att vända Taiwan ryggen bara för att Kina vill det.

Att Taiwan ska ta över Kina är nog inte realistiskt.

Ska vi inte ta Hong Kong när vi ändå håller på?

Det var fel att släppa Hong Kong. Det var givet att det skulle gå som det har gått.

Garantier om självstyre och demokrati? Var det någon som trodde på det?

EPA
För att återgå till topic, dvs. EPA.

Nu händer det saker!

Biden har begärt en översikt över vad Trump har ställt till med.

Biden to order review of Trump EPA rules as part of climate focus
https://www.spglobal.com/marketintel...focus-62200896

Biden calls for review of recent EPA actions
https://cen.acs.org/policy/regulatio...99/web/2021/01

EPA Names Interim Office Heads During Biden Transition Time
https://news.bloomberglaw.com/enviro...nsition-period

The latest on Biden’s science team: biologist named as top adviser
https://www.nature.com/articles/d41586-020-03485-w

Citera
2021-01-23, 11:18
  #162
Medlem
Det verkar ju inte som om Trump hann med så mycket som inte går att reparera.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...imatpresident/

Klimatpolitik är väl lite som ekonomisk politik, resultaten kommer några år efter åtgärderna. Och USAs utsläpp sjönk trots allt under Trump.

Så friskt humör.
Citera
2021-01-23, 15:55
  #163
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det verkar ju inte som om Trump hann med så mycket som inte går att reparera.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...imatpresident/

Klimatpolitik är väl lite som ekonomisk politik, resultaten kommer några år efter åtgärderna. Och USAs utsläpp sjönk trots allt under Trump.

Så friskt humör.

Det låter lovande!

Det skälls mycket på Parisavtalet på Flashback, och visst har det brister, men det fanns ändå något slags mål där. Det var beklagligt att Trump/USA klev av, men det hade kanske inte så stor betydelse?

Jag tycker mig se en tydlig tendens till en kursomläggning även i Kina, som står för en stor del av utsläpp. Även av växthusgaser. Kanske ser dom framför sig restriktioner från omvärlden om dom inte anstränger sig mer? Kanske ser dom till följder av kommande klimatförändringar som inte är acceptabla?
China carbon neutrality in 2060: a possible game changer for climate
«Last month, President Xi Jinping pledged that China would become carbon neutral by 2060. This announcement could be a tipping point in the global fight against climate change. It will accompany European efforts in the field of climate diplomacy.»

https://eeas.europa.eu/headquarters/...ger-climate_en
Vad Kina, med 1,44 miljarder innevånare, gör är viktigt. Men, det gäller ju även USA. Även om dom "bara" är 0,33 miljarder människor. Personligen tror jag att det är svårare att få USA CO₂-neutralt än Kina. Jag tror att fossilberoendet "sitter djupare" där. Både "kulturellt" betingat och som en följd av naturliga förutsättningar. Dessutom är det svårare att förutse i vilken riktning politiken kommer att gå i USA. Från en tid till en annan.

Citera
2021-01-23, 17:49
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det låter lovande!

Det skälls mycket på Parisavtalet på Flashback, och visst har det brister, men det fanns ändå något slags mål där. Det var beklagligt att Trump/USA klev av, men det hade kanske inte så stor betydelse?

Jag tycker mig se en tydlig tendens till en kursomläggning även i Kina, som står för en stor del av utsläpp. Även av växthusgaser. Kanske ser dom framför sig restriktioner från omvärlden om dom inte anstränger sig mer? Kanske ser dom till följder av kommande klimatförändringar som inte är acceptabla?
China carbon neutrality in 2060: a possible game changer for climate
«Last month, President Xi Jinping pledged that China would become carbon neutral by 2060. This announcement could be a tipping point in the global fight against climate change. It will accompany European efforts in the field of climate diplomacy.»

https://eeas.europa.eu/headquarters/...ger-climate_en
Vad Kina, med 1,44 miljarder innevånare, gör är viktigt. Men, det gäller ju även USA. Även om dom "bara" är 0,33 miljarder människor. Personligen tror jag att det är svårare att få USA CO₂-neutralt än Kina. Jag tror att fossilberoendet "sitter djupare" där. Både "kulturellt" betingat och som en följd av naturliga förutsättningar. Dessutom är det svårare att förutse i vilken riktning politiken kommer att gå i USA. Från en tid till en annan.


Svårt att jämföra USA och Kina och möjligheterna till omställning.

Kina har ju plus på transport. Dels har de mer public transports (jag famlar efter det svenska ordet, så hemst!) och dels skaffar de sina bilar nu. De har bättre möjligheter att göra rätt från början.

De har en stor industri för solceller.

Samtidigt... de har byggt sina fastigheter nu, och vad jag sett hänger det en burk för AC utanför de flesta nya lägenheterna. Deras hotell har amerikansk stanrd med stora rum, AC och allt det där. Befolkningen är ganska obildad i miljöfrågor och spottar fortfarande inomhus (?).

En diktatur har sina fördelar, men till en gräns. Xi är helt beroende av ekonomiska framsteg, något man hittills skaffat sig genom att elda kol. Man eldar mer kol än USA, jag har läst att hälften av all världens kol eldas upp i Kina? Mycket tung industri i stål och cement.

De har hunnit bygga fast sig ganska rejält ändå.

Och USA har en enorm ekonomisk styrka och entreprenörskap. Som man aldrig kan underskatta.

Så osvuret är bäst. Det har hänt mycket ute i delstaterna, det skiljer sig extremt mycket tror jag var du är i USA.
Citera
2021-01-23, 18:49
  #165
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Svårt att jämföra USA och Kina och möjligheterna till omställning.

Kina har ju plus på transport. Dels har de mer public transports (jag famlar efter det svenska ordet, så hemst!) och dels skaffar de sina bilar nu. De har bättre möjligheter att göra rätt från början.

De har en stor industri för solceller.

Samtidigt... de har byggt sina fastigheter nu, och vad jag sett hänger det en burk för AC utanför de flesta nya lägenheterna. Deras hotell har amerikansk stanrd med stora rum, AC och allt det där. Befolkningen är ganska obildad i miljöfrågor och spottar fortfarande inomhus (?).

En diktatur har sina fördelar, men till en gräns. Xi är helt beroende av ekonomiska framsteg, något man hittills skaffat sig genom att elda kol. Man eldar mer kol än USA, jag har läst att hälften av all världens kol eldas upp i Kina? Mycket tung industri i stål och cement.

De har hunnit bygga fast sig ganska rejält ändå.

Och USA har en enorm ekonomisk styrka och entreprenörskap. Som man aldrig kan underskatta.

Så osvuret är bäst. Det har hänt mycket ute i delstaterna, det skiljer sig extremt mycket tror jag var du är i USA.

Jag håller med, men vill lägga till.

Underskatta inte den "entrepreneurial spirit" (på tal om svårt att hitta svenska ord - entreprenörsanda?) som finns i Kina.

Ändå ser det ut som rätt olika tidsplaner. Europa ska halvera till 2030, igen till 2040 och vara koldioxidneutrala 2050. Kina ska vara koldioxidneutrala till 2060.

Har USA någon tidsplan?

På tal om olikheter i USA. Trump hade förbjudit Kalifornien att ha strängare utsläppsregler för bilar. Det har Biden nu upphävt.

https://www.sacbee.com/news/politics...248635370.html

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback