Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-08, 15:59
  #1
Medlem
burialhexs avatar
Hittade inget om denne man på forumet vilket är konstigt då han varit i blåsväder ett tag.
Wannling var tills för en vecka sedan ordförande i Sverigedemokraterna i Jönköping.


Citat:
Under lördagskvällen såg en man, som bor i huset, hur Roger Wannling skar sönder golvlister.

— Då gick jag ut och sa till honom att: "Nu räcker det"! Då flög han på mig och skar mig med en mattkniv.

Misshandeln sågs av mannens fru och flera grannar, en granne filmade även delar av händelseförloppet.

Länk: http://www.tranastidning.se/article/...efter-knivdad/

Citat:
På grund av grovt rasistiska kommentarer har Roger Wannling varit under utredning av Sverigedemokraternas medlemsutskott. För en vecka sedan, innan utredningen var färdig, beslutade den tidigare ordföranden att lämna partiet.


Länk: http://www.jp.se/article/sd-topp-utr...552.1474210134

Roger Wannling dömdes 2010 till fem månaders fängelse för misshandel, olaga hot och överträdelse av besöksförbud. Ett straff han inte avtjänade då det gått 5 år och brottet preskriberats


Denne man verkar ju inte riktigt frisk i huvudet?
Varför sitter han i trapphuset om nätterna och förstör?
Citera
2016-11-08, 16:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex


Denne man verkar ju inte riktigt frisk i huvudet?
Varför sitter han i trapphuset om nätterna och förstör?

Han kanske hade gått på droger ett tag eller vart på fyllan lite längre och så ledes får en hyfsad hallis. "-Jävla EXPO, dom har buggat mig. Vart fan är mikrofonerna nån stans!"
Och därför satt han å skalade lister?
Citera
2016-11-08, 16:12
  #3
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Han kanske hade gått på droger ett tag eller vart på fyllan lite längre och så ledes får en hyfsad hallis. "-Jävla EXPO, dom har buggat mig. Vart fan är mikrofonerna nån stans!"
Och därför satt han å skalade lister?

Så mannen tror alltså att varenda granne i huset jobbar för Expo?

Citat:
— Han har försökt köra på mig med bilen och förföljer mig. Jag vågar knappt gå ut, berättar hon.

Dessutom berättar hon att hennes lås till lägenheten, vid två tillfällen, har spacklats och limmats igen.

Nää det där med droger nappar jag inte på, möjligtvis lite för mycket alkohol nu i lördags efter uteslutning i partiet.. Men trakasserierna verkar ju ha pågått en tid om en läser artikeln i Tranås Tidning.
Citera
2016-11-08, 19:36
  #4
Medlem
Hur är det möjligt att den där dåren slapp sitta inne och att fängelsestraffet blev preskriberat ?

Och SD som lobbar så hårt för hårdare straff!
Citera
2016-11-09, 00:17
  #5
Medlem
Clayton80s avatar
Även Expressen skriver om knivdådet: Tidigare SD-topp attackerade granne med kniv.

Noterar även att Roger Wannling var i blåsväder redan i februari i år, då gällande sympatier för diverse extrema sydafrikanska organisationer, vilket dock inte var skäl nog för att den påstådda "nolltoleransen" inom SD skulle tillämpas. Ingen överraskning där.

För den som vill höra Roger Wannling själv deltog han så sent som 12 oktober 2016 i podcasten "Ingrid & Conrad": Ingrid och Conrad #61 - med Roger Wannling.
Citera
2016-11-10, 13:18
  #6
Medlem
Clayton80s avatar
JP rapporterar: Anhållandet hävs för Wannling

Citat:
Klockan 11 på onsdagsförmiddagen beslutade förundersökningsledare, Maria Rensfeldt, att häva anhållandet av SD:s tidigare ordförande Roger Wannling, som misstänks för grov misshandel med kniv.
Citat:
Polis grep Roger Wannling på platsen och under natten mot söndag anhölls han av jouråklagare.

En person som är anhållen måste begäras häktad senast klockan 12 den tredje dagen.

Istället för att begära Wannling häktad beslutade åklagare Maria Rensfeldt att häva anhållandet.
Citat:
Mannen som knivskars har gjort ytterligare två polisanmälningar om olaga hot och övergrepp i rättssak. Enligt polisen kan det finnas koppling till den grova misshandeln, men de har ingen misstänkt gärningsman.

Mannen ska ha utsatts för hoten under måndagen, när Roger Wannling fortfarande satt frihetsberövad.

Jag drar mig till minnes vad som stod i den tidigare länkade Expressen-artikeln:

Citat:
Den man som Wannling misstänks ha misshandlat, uppger att han, förutom en blåtira och halssmärtor, har tvingats sy sin arm på två ställen.

– Man blir ju orolig för vad som händer om han släpps. Jag har familj, och det här känns riktigt otäckt, säger mannen.
Citera
2016-11-10, 13:25
  #7
Medlem
Clayton80s avatar
Nu har JP även kommit i kontakt med åklagaren i fallet, som kommenterar beslutet att sätta Roger Wannling på fri fot. Åklagaren: Därför hävdes anhållandet:
Citat:
Polisen har kommit långt i utredningen av den grova misshandel som tidigare SD-ordföranden Roger Wannling misstänks för. Det är huvudskälet till att han inte begärdes häktad, enligt Maria Rensfeldt, förundersökningsledare.
Citat:
— Misstankarna kvarstår, men utredarna har arbetat väldigt effektivt och genomfört många utredningsåtgärder, säger Maria Rensfeldt.
Citat:
Mannen som knivskars har polisanmält hot som han utsatts för under måndagen.

— En person frågade om jag inte var rädd om livet eftersom jag vågade anmäla, berättar han.

Polisen har rubricerat händelsen som olaga hot och övergrepp i rättssak.
Citat:
Mannen berättar också att polisen hade lovat honom att berätta om Roger Wannling släpptes på fri fot.

— Men det var ingen som ringde, jag fick höra från andra att han kommit hem, säger han.

Maria Rensfeldt vet inte varför mannen inte fått veta att anhållandet har hävts.

— Det ska vi berätta och jag vet inte varför det inte gjorts i det här fallet, men jag är förundersökningsledare och det är mitt ansvar att se till att det sker. Det är olyckligt att vi missat det.

Roger Wannling förnekar brott när det gäller misstankarna om grov misshandel.
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2016-11-10, 14:08
Moderator
Tråden ligger i Aktuella Brott och kriminalfall, och då ska den handla om brottet. Det är i sig OnT att den misstänkte tidigare har varit distriktsordförande för SD, men generella utsagor om SD och SD:are, och diskussion om hur SD har reagerat och inte reagerat på Wannlings handlingar är OT här, utan får avhandlas i annat forum.

/Mod.
2016-11-11, 02:14
  #9
Medlem
burialhexs avatar
Ska bli spännande att se om han slipper undan straff denna gång?
Måste väl ändå bli en grov misshandel? Eller kommer han hävda självförsvar? ....

Jag menar, han har ju tidigare tagit sig igenom systemet och sluppit fängelse innan.

Och som tidigare och raderade inlägg innan så är det ju jäävligt konstigt att en sån som han får ett så pass förtroende från SD.
Citera
2016-11-11, 12:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ska bli spännande att se om han slipper undan straff denna gång?
Måste väl ändå bli en grov misshandel? Eller kommer han hävda självförsvar? ....

Jag menar, han har ju tidigare tagit sig igenom systemet och sluppit fängelse innan.

Och som tidigare och raderade inlägg innan så är det ju jäävligt konstigt att en sån som han får ett så pass förtroende från SD.

Om detta drägg kommer undan så är det inget annat än en rättsskandal. Minst 5 år är rimligt.
Citera
2016-11-11, 13:06
  #11
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Om detta drägg kommer undan så är det inget annat än en rättsskandal. Minst 5 år är rimligt.
Med tanke på att brottet grov misshandel har straffskalan 1-6 års fängelse är det troligt att gärningsmannen, om han döms för brottet, hamnar i den nedre delen av skalan snarare än den övre. I och med att han inte begärdes häktad i onsdags bedömer nog åklagaren att ett lämpligt straff är 1-2 års fängelse.
Citera
2016-11-11, 14:55
  #12
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Med tanke på att brottet grov misshandel har straffskalan 1-6 års fängelse är det troligt att gärningsmannen, om han döms för brottet, hamnar i den nedre delen av skalan snarare än den övre. I och med att han inte begärdes häktad i onsdags bedömer nog åklagaren att ett lämpligt straff är 1-2 års fängelse.

Det funkar inte så att "de" ser att "aah han slapp undan ett 5-årigt straff där" o liksom har det med i tanken ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback