Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-08, 02:01
  #1
Medlem
När jag öppnar LXTerminal på min RPi (Raspbian som OS) så visas texten "root@raspberry:/home/pi# istället för den vanliga görna texten med $ efter. Vad har jag gjort för fel? Jag kan nämligen inte söka i något annat än bland mina filer när terminalen beter sig så här...

Länk till bild: http://imgur.com/XwK5HBp

Tack på förhand!
Citera
2016-11-08, 02:29
  #2
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken-2
När jag öppnar LXTerminal på min RPi (Raspbian som OS) så visas texten "root@raspberry:/home/pi# istället för den vanliga görna texten med $ efter. Vad har jag gjort för fel? Jag kan nämligen inte söka i något annat än bland mina filer när terminalen beter sig så här...

Länk till bild: http://imgur.com/XwK5HBp

Tack på förhand!

Det där ser ut som Linux.
Vad händer om du skriver "cd $" i terminalen?
Citera
2016-11-08, 02:36
  #3
Medlem
caught.on.tapes avatar
Du, skriv "ls - lah" i terminalen också så att du får ett hum var du befinner dig i den där mappen
Citera
2016-11-08, 02:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken-2
När jag öppnar LXTerminal på min RPi (Raspbian som OS) så visas texten "root@raspberry:/home/pi# istället för den vanliga görna texten med $ efter. Vad har jag gjort för fel? Jag kan nämligen inte söka i något annat än bland mina filer när terminalen beter sig så här...

Länk till bild: http://imgur.com/XwK5HBp

Tack på förhand!

Det ser ut att vara okej, utskriften är helt okej skulle jag tro,
Men hur det ser ut beror på vilken terminal-hanterare man använder
Bash, LXTerminal, UXTerm mfl har lite olika utförande och funktioner. Terminal och kommandotolk är samma sak, samma program, dock så har somliga av dem inbyggda fiffiga funktioner.

Ibland så finns det tex dollartecknet $ istället för stegetecknet # mm
Man skulle kunna tro att man hellre skulle valt tex kolon : men den syntes dåligt på äldre skärmar

Det var viktigt att se skillnad och kunna följa texten.

Låt oss se:
"root@raspberry:/home/pi# "

innebär att användaren (du) är root, @ ( at) raspberry, = datornamnet, /home/pi är aktuell katalog som du befinner dig i , # stegetecknet är det tecknet före cursortecknet där du skriver dina kommandon

En del terminaler har tagit bort den inledande texten "root@raspberry:/home/pi# "
for att spara på radutrymmet, särskilt vid små skärmar, de som ändå kan hålla allt i huvudet kan klara sig utan mycket radutrymme.

Så gissningsvis ser din terminal helt okej ut. Du kan alltså ha råkat använt annat terminalprogram förra gången, då ser det annorlunda ut.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-11-08 kl. 02:46.
Citera
2016-11-08, 08:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ibland så finns det tex dollartecknet $ istället för stegetecknet #

När promptsträngen slutar på $
- så indikerar det att du har normal användarbehörighet.

När promptsträngen slutar på #
- så är det en indikation på att ditt skal/kommandotolk/terminal är rootbehörig (superuser).
(Dvs "samma" som sudo gör för ett enstaka kommando.)


Som i stort sett allt i Un*ix/Linux så är även detta möjligt att ställa om, men -ingen- gör någonsin det.
Citera
2016-11-08, 10:13
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Edit: rejäl pucktvåa på den.
Citera
2016-11-09, 03:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När promptsträngen slutar på $
- så indikerar det att du har normal användarbehörighet.

När promptsträngen slutar på #
- så är det en indikation på att ditt skal/kommandotolk/terminal är rootbehörig (superuser).
(Dvs "samma" som sudo gör för ett enstaka kommando.)


Som i stort sett allt i Un*ix/Linux så är även detta möjligt att ställa om, men -ingen- gör någonsin det.

- Jag tror inte jag kört terminal annat än som root de senaste > 10-15 åren så därför jag tappat bort $-tecknet ur mitt minne... suck suck, tänk vad man gått miste om, -- alla dessa sköna tecken - lite dollars skulle ju inte vara fel tycker jag -
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-11-09 kl. 04:02.
Citera
2016-11-09, 13:43
  #8
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken-2
När jag öppnar LXTerminal på min RPi (Raspbian som OS) så visas texten "root@raspberry:/home/pi# istället för den vanliga görna texten med $ efter. Vad har jag gjort för fel? Jag kan nämligen inte söka i något annat än bland mina filer när terminalen beter sig så här...

Länk till bild: http://imgur.com/XwK5HBp

Tack på förhand!

pröva skriva

whoami
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback