Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-07, 23:34
  #1
Medlem
Korta versionen:
Vad är det för skillnad handelsmässigt att vara EU-Medlem eller enbart EES-medlem som ex Norge?

Långa versionen:
Jag har nog varit ganska positivt inställd till EU under hela mitt hittills vuxna liv. (Var ju bara barn 1994 och har därför inte så mycket att jämföra med) Jag köper väldigt mycket av det jag behöver främst från Tyskland men även England, Danmark, Holland Frankrike, eller där jag ser en god affär. Jag handlar t.ex aldrig på systembolaget utan storhandlar det jag behöver på tyska sidan en eller ett par gånger om året. Jag är på det viset säkert en väldigt dålig svensk, men ett snabbt överslag visar att jag genom att köpa verktyg, sprit, fordon, reservdelar osv till rätt priser istället för svenska priser, genom åren har sparat hundratusentals kronor. Dessutom tycker jag att det är smidigt att resa när man på Mallorca, GranCanaria osv bara kan kliva ur planet och sätta sig i taxin utan att räta in sig i långa passköer. Så är MIN personliga uppfattning.

Men alla mynt har ju en baksida och baksidorna fullkomligen haglar över mig som snart verkar vara ensam om att tycka mina ovanstående exempel fortfarande är av godo. Jag har nog snart hört tusen anledningar till varför Sverige borde lämna EU eller överhuvudtaget aldrig anslutit oss alls. Många av argumenten håller jag med om till fullo. Jag ser med förfäran hur östländerna på några år fullkomligt invaderar med hantverkare, lastbilsförare, lokalvårdare som ska göra vårat jobb för en bråkdel av ersättningen. Och på köpet kommer tiggare och annat löst folk som vi säkert klarat oss bra utan. Detta är ett otyg! Odiskutabelt!

Argument som jag kanske inte är riktigt lika överens med är t ex. att våra grannländer skulle verka vara helt fullproppade av ligister som fullständigt verkar hotar vår existens och endast murar skulle kunna skydda oss (Tveksam till att Finnar, Tyskar & Danskar är mycket värre än Svenskar)
Eller som t ex. att den stora flyktingströmmen förra året var något vi blev påtvingade från Brysselkontoret. Min uppfattning i den frågan var att vi näst intill försökte dammsuga hela världen på folk för att rädda pensioner och välfärd i Sverige, vilket senare fick ett ganska plötsligt stopp.

Samt den överstatlighet som t ex avhandlar former på gurkor och bananer har jag väl dessvärre inte ägnat några större tankar åt.

Jag anar dock ett litet mönster bland dom mest EU-kritiska. Lång ifrån alla, men merparten är individer som jag vet aldrig reser någonstans, handlar på systembolaget, köper nästan allt lokalt och i mångt och mycket är ganska isolerade och ointresserade av omvärlden i stort. Dvs raka motsatsen till mig själv...

Min fråga i den långa versionen är därför: Hur hade handel (för privatpersoner) mest troligt sett ut om vi aldrig anslutit oss till EG/EU jämfört med hur jag/vi kan handla idag? Hur skulle det kunna bli om vi idag lämnar EU? Hur fungerar det för norrmännen? Är det fritt fram för dom genom EES att som vi handla vad man vill i vilken omfattning som helst? Antar att alkohol/motorfordon medför vissa restriktioner i Norge? Hade det varit/blivit likadant här?
__________________
Senast redigerad av johan81 2016-11-07 kl. 23:48.
Citera
2016-11-11, 10:49
  #2
Medlem
Då 190 personer verkar ha läst detta utan några kommentarer fyller jag på lite till...

På nätet går bl a. att läsa följande:
EES innebär att medlemsländerna deltar i den inre marknaden, den del av EU:s överstatliga första pelare som kallas Europeiska gemenskapen. De får importera och exportera tullfritt. EES-avtalet anses jämfört med EU-medlemskap ge fördelen till Norge och Island att få vara del av den inre marknaden, handla tullfritt med EU-länderna, och ändå skydda det viktiga fisket från EU:s inflytande

Men går man t ex. in på norska tullens hemsida kan man nästa omgående läsa följande

Meir enn eitt døgn
Dersom du har vore utanfor Noreg i meir enn 24 timar, kan du ta med deg varer for inntil
6 000 norske kroner utan å betale toll og avgifter. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene.

Mindre enn eitt døgn
Er utanlandsopphaldet kortare, kan du éin gong i løpet av 24 timar ta med deg varer for
3 000 norske kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene.


Lägg därtill en hyffsat ogenerös kvot av drycker
1 liter brennevin, 3 liter vin (4 flasker) og 2 liter øl (også sterkøl)*(6 x 0,33 l)

Är detta verkligen frihandel? Den som man påstår att Norge har utan vara med i EU?
Med reservation för att jag kan ha missförstått alltihop
Citera
2016-11-11, 16:30
  #3
Medlem
Nåja, att vi har fått hit tiggare beror ju på att vi dels är för flata för att helt enkelt förbjuda tiggeriet och dels på att svenskarna glatt ger tiggarna så mycket pengar att det lönar sig varpå ryktet sprider sig och allt fler kommer hit.

Vad gäller invandrarna beror det också på enskilt svensk politik, att vi gett permanenta uppehållstillstånd väldigt lättvindigt, åter sprider sig ryktet och alla söker sig hit. Det har inget med EU att göra.

Annars, för att gå on topic tycker jag att Wikipedia beskriver det rätt bra: https://sv.wikipedia.org/wiki/Europe...tsomr%C3%A5det
EES-länderna har alltså tillgång till den inre marknaden men har det på EU:s villkor, de har bara att följa de regler EU sätter upp och har ingen talan själva.
Citera
2016-11-19, 20:57
  #4
Medlem
Läser man sammanställningen över Europeiska frihandelsområden står det tex även där att Norge har tillgång till EU:s inre marknad och tullfrihet utom livsmedel. Jag förstår fortfarande inte hur man kan ha tillgång till EU:s marknad när norska tullen skriver att man ska tulla & momsa varor över 3000/6000 norska kronor beroende på hur många timmar man befunnit sig på andra sidan kartstrecket?

Kan det föreligga risk att jag är väldigt trög?
Citera
2016-11-19, 21:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Läser man sammanställningen över Europeiska frihandelsområden står det tex även där att Norge har tillgång till EU:s inre marknad och tullfrihet utom livsmedel. Jag förstår fortfarande inte hur man kan ha tillgång till EU:s marknad när norska tullen skriver att man ska tulla & momsa varor över 3000/6000 norska kronor beroende på hur många timmar man befunnit sig på andra sidan kartstrecket?

Tydligen är det tull på kläder utöver livsmedel, för de flesta andra varor så ska man bara betala norsk moms vid införsel. (Vet inte om det gäller alla kläder. Jag är inte så bra på nynorska.)

Citat:
Dersom du har handla over verdigrensa, skal du betale 25 prosent meirverdiavgift på dei fleste varer. I tillegg er det nokre varer som har toll. Forenkla sagt gjeld dette berre klede og matvarer.

http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/
Citera
2016-11-20, 11:51
  #6
Medlem
Jag fortsätter att studera norska tullens hemsida och deras "Frihandel". Som ovanstående skriver verkar det mesta förutom kläder och föda faktiskt vara tullfritt, men ska momsas

Citat:
Sannsynlegvis må du betale meirverdiavgift (moms, mva, VAT) i det landet du kjøper ei vare. Sjekk med butikken du handlar i om det er mogeleg å få tilbakebetalt meirverdiavgifta og korleis du skal gå fram

Citat:
På nokre grenseovergangar og flyplassar kan du få tilbake utanlandsk meirverdiavgift ved hjelp av private agentar som tek eit gebyr for hjelpa (tax refund-ordningar). Dette gjeld dersom du har handla i ein butikk som har ein avtale med ein slik agent. Spør i butikken om dei har ein slik avtale
Man ska alltså själv krångla med att få tillbaka eller slippa moms när man handlar något utanför Norge? Alternativt få hjälp vid gräns eller flygplats av "privat agent" om inte butiken har tecknat något särskilt avtal?
Citat:

Noreg, Sverige, Danmark og Finland har ein avtale om at du alltid skal betale meirverdiavgift til eitt av landa. Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa* avgiftsfritt til Noreg

Jag förstår ju att det blir såhär då Norge inte är med i EU:s momsunion. Hade vi haft samma system här i Sverige om vi aldrig anslutit oss till EU? Eller rättare sagt hade vi samma system före EU (Ni som minns?) Som lekman måste jag ju erkänna att jag tycker att detta känns aningen komplicerat och i just denna fråga är nog hellre EU medlem än inte... När det påstås (inte här i tråden) att Norge har samma fördelar som vi andra genom EES avtalet, kommer jag nog fortsättningsvis inte riktigt hålla med om det... (lite OT. Jag skulle få en reservdel till ett fordon skickad från tyskland förra året. Och Tysken skrattade gott och sa väl mer eller mindre att bara jag inte flyttar till Norge, för då blir det problem...)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback