Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-07, 22:30
  #1
Medlem
Hej! Min nål går sönder när jag syr. Och symaskinen går inte ens att sy med för att den går långsamt eller står helt still. För att undersöka felet testade jag att skruva upp partiet som är under nålen och där ser man att nålen stöter liksom i i botten och går ju så klart sönder då. Ska den göra så eller är något annat fel? Alltså när man vrider på ratten så att nålen åker ner så stöter nålen rätt ner i något. Allt ser rätt ut men så ska det väl inte vara?

Jag har kunnat sytt i ett par dagar och plötsligt gick nålen bara sönder. Vad har hänt och vilka åtgärder kan jag göra själv? Behöver jag lämna in den?
Citera
2016-11-08, 19:42
  #2
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Hej! Min nål går sönder när jag syr. Och symaskinen går inte ens att sy med för att den går långsamt eller står helt still. För att undersöka felet testade jag att skruva upp partiet som är under nålen och där ser man att nålen stöter liksom i i botten och går ju så klart sönder då. Ska den göra så eller är något annat fel? Alltså när man vrider på ratten så att nålen åker ner så stöter nålen rätt ner i något. Allt ser rätt ut men så ska det väl inte vara?

Jag har kunnat sytt i ett par dagar och plötsligt gick nålen bara sönder. Vad har hänt och vilka åtgärder kan jag göra själv? Behöver jag lämna in den?

Har du läst manualen?
Om din symaskin är trasig är det väl bäst att få den reparerad, eller hur?
Citera
2016-11-17, 13:57
  #3
Medlem
Den brukar gå ned i ett mellanrum för att fånga upp undertråden. Den ska nog inte stöta emot något dock.

Att byta synål kan du väl gissar jag. Är du säker på att du satt synålen rakt kanske du ska be någon kolla på den. Det är inte så ovanligt att nålen knäcks lite då och då om du syr väldigt snabbt.
Citera
2016-11-18, 07:31
  #4
Medlem
Ibland har tygaffärer inlämning för symaskiner, eller så kan du hitta någon begagnataffär som också servar. För det låter som om du behöver få din maskin kollad.
Citera
2016-12-15, 12:18
  #5
Medlem
Sitter nålen rätt? Jag hade min åt fel håll. Kan också vara typ av tråd som inte passar.
Citera
2016-12-18, 11:31
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Vad menar du med att maskinen går långsamt eller står still? Går den så tungt att motorn inte orkar dra runt den? I så fall tyder det på nåot mekaniskt fel.
Som Vovvensmatte sa, kolla så nålen sitter i på rätt sätt. Gör den det, ta bort plattan och se vad nålen stöter i.
Citera
2017-08-02, 03:57
  #7
Medlem
Har du andra nålar i själva tyget när du syr? Går sönder för mig när jag syr tyg med nålar i
Citera
2017-08-02, 11:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelpucko
Har du andra nålar i själva tyget när du syr? Går sönder för mig när jag syr tyg med nålar i

Om TS inte svarade för ett halvår sen så är väl chansen rätt låg att denne kommer svara nu?
Citera
2017-08-03, 03:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Om TS inte svarade för ett halvår sen så är väl chansen rätt låg att denne kommer svara nu?


Kanske gör nytta för någon annan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback