Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-07, 19:53
  #1
Medlem
Tjena flashback!

Nu är det så att jag har en begagnad macbook pro, som la ner för ett tag sedan. Den frös när jag använde den (badboll), och när jag startade om den dök det endast upp en blinkande mapp med ett frågetecken. Jag hade lyckats förstöra fläkt-inputjacket på moderkortet, och antog att detta var anledningen, då den blev överhettad som fan varje gång jag använde den, någonting jag såklart ignorerade.

Jag har gått in i internet recovery, och konstaterat att datorn inte verkar kunna hitta hårddisken. Jag bestämde mig därefter för att fixa nytt moderkort, vilket jag nu gjort (med bättre processor och fungerande fläktjack, till min glädje), men problemet kvarstår. Bummer.

Jag vill nu alltså bara reda ut detta, så att jag kan angripa problemet snabbt och effektivt. Moderkortsutbytet var dock fortfarande en bra sak, men jag vill ju att datan ska fungera.

Som jag förstått det, så är det hårddisken eller hårddiskkabel som är problemet. That's it, right? Problemet måste ligga i någon av dessa?

Min kunskap om datorer har viss begränsning, så vill bara säkerställa att problemet ligger däri. ELler finns det något annat som kan vara problemet också?

Tack i förhand!
//
Citera
2016-11-07, 20:23
  #2
Moderator
Rassas avatar
Ja, högst troligt en trasig hårddisk. Möjligen kabeln. Ett någorlunda billigt sätt att ta reda på om det är disk eller kabel är att köpa ett chassi från tex. Kjell&Co att stoppa disken i: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...usb-3-0-p95412

När du har stoppat i din interna hårddisk i kabinettet och anslutit det till datorn, håll ner Alt-tangenten när du startar datorn. Om "Macintosh HD" dyker upp som startskiva, välj den och tryck enter. Startar datorn upp då är det sannolikt SATA-kabeln till disken det är fel på. Om disken inte dyker upp eller inte går att starta på är det disken som är kass. Investera i en SSD i så fall, om du har tänkt att behålla datorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback