Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 08:49
  #61
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
många jaktlag/vvon (men inte alla) har krav på minst bromsmärke varje år. skyttbanorna i sthlm är fyllda till bredden som det är nu.

skulle alla jägare behöva göra prov varje år skulle vi behöva bygga MÅÅÅNGA fler skjutbanor och det protesteras det emot.

vi har ca250k jaktkortslösare varje år, ett ca 200k till jaktvapenägare

jag skjuter ett hundratal gäss varje år, skadeskjuter säkert här och där. men jag hittar inte gamla hagel.

Och som sagt de som är sämre skyttar har oftast OMDÖME, de skjuter inte så mycket/ofta och bara lätta lägen. de är med i jakten och gemenskapen ändå. varför ta ifrån dem det?

Nu diskuterar vi ju problemet med skadeskjutna fåglar, hur duktig du är, är totalt ointressant..

Alla som jagar skadeskjuter ibland, ingen skytt är hundraprocentig, fullt medveten om det.

Jag och många andra duktiga skyttar är fullt medvetna om att ska man vara en duktig skytt MÅSTE man öva. Det är en färskvara. Den som säger något annat snackar skit.

Att sämre skyttar har bättre omdöme är ju ett lustigt påstående. Källa på det? En jägare med bra omdöme ser till att pallra sig till skjutbanan några gånger om året..
Citera
2017-11-17, 23:07
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Nu diskuterar vi ju problemet med skadeskjutna fåglar, hur duktig du är, är totalt ointressant..

Alla som jagar skadeskjuter ibland, ingen skytt är hundraprocentig, fullt medveten om det.

Jag och många andra duktiga skyttar är fullt medvetna om att ska man vara en duktig skytt MÅSTE man öva. Det är en färskvara. Den som säger något annat snackar skit.

Att sämre skyttar har bättre omdöme är ju ett lustigt påstående. Källa på det? En jägare med bra omdöme ser till att pallra sig till skjutbanan några gånger om året..

jag säger ju inte bättre jag säger att de HAR omdöme...
finns många gubbar/gummor som antagligen inte skulle klara kraven för jägarexamen idag. men de skjuter ett par harar eller så varje år och tar bara enkla lägen.

Jag är över medel skytt, jag skjuter inte på friska älgar som springer som på älgbanan för jagh ar omdöme

årliga skjutprov för ALLA jägare skulle vara en byråkratisk mardröm

kan ni fatta polisresurserna det skulle kräva att sköta alla vapen som skulle behöva lämnas in årligen?

det sker nära nog noll brott med lagliga vapen så att gamle runar 95 som inte jagat på 10 år skulle behöva lämna in vapnen är helt onödigt.

visst alla ska träna, helst skulle det tränas mer men jag tror inte på lagliga krav
Citera
2017-11-18, 08:05
  #63
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
fullt medveten om det. gratis var en kommentar till att testet skulle vara gratis, nån får ju betala det, och är det staten så är det ju vi ändå.

ändå så är http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...sta%202014.pdf

yngre som dör i MC trafiken, snitt åldern är yngre än dem som fått kortet gratis

För att dom som fick MC-kortet på köpet numera är pensionsfärdiga. Men många av dom som är äldre och kör hoj är oftast väldigt rutinerade, kör lugnt och tar inga risker. Dessutom så kör dom ofta stora tunga dyra cyklar som inte inbjuder till buskörning.
Citera
2018-03-08, 16:47
  #64
Medlem
Aeghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
jag säger ju inte bättre jag säger att de HAR omdöme...
finns många gubbar/gummor som antagligen inte skulle klara kraven för jägarexamen idag. men de skjuter ett par harar eller så varje år och tar bara enkla lägen.

Jag är över medel skytt, jag skjuter inte på friska älgar som springer som på älgbanan för jagh ar omdöme. årliga skjutprov för ALLA jägare skulle vara en byråkratisk mardröm. kan ni fatta polisresurserna det skulle kräva att sköta alla vapen som skulle behöva lämnas in årligen?

det sker nära nog noll brott med lagliga vapen så att gamle runar 95 som inte jagat på 10 år skulle behöva lämna in vapnen är helt onödigt. visst alla ska träna, helst skulle det tränas mer men jag tror inte på lagliga krav
Årliga skjutprov är inte för mycket begärt när det handlar om man skjuter på levande varelser. Det ska inte få vara en rättighet att släcka andras liv eller tillfoga andra svåra smärtor genom skadskjutningar utan snarare ett privilegium att få inneha vapen och döda andra. De som är absolut bäst lämpade som det också borde ställa hårda krav på.

Att ställa krav på att om man sysslar med sådant, att man har bra omdöme, stabilt psyke, inte med i brottsregister, bra syn och hörsel, samt framförallt en utmärkt skytt borde vara självklart. Att inneha vapnen i sig borde inte innebära dessa krav ställs årligen men innan jaktsäsongen börjar och personen i fråga ska skjuta mot levande varelser borde kraven vara uppnådda.

Jakt i Sverige bedrivs som det var 1800-talet mest handlar det om gammal tradition. Varför inte då jaga med svartkrutsvapen eller pil och båge om nu allt är om tradition? Tycker det är ett helvete fel att jaga för det är någon slags tradition. Jakt borde bedrivas på ett modernt sätt med de bästa vapnen och utrustningen så att inte ett enda djur behöver plågas eller bli skadeskjutet och lida.
__________________
Senast redigerad av Aeghir 2018-03-08 kl. 16:51.
Citera
2018-03-08, 17:02
  #65
Medlem
mmais avatar
Hagel används väl just för att skottet (hagelsvärmen) har större chans att träffa ett bytet i flykten!
Att skjuta en flygande and med säg kaliber 22 skulle ju bli knepigt.
(tänk dig att tränings skjuta på lerduvor med en 22a).
Så att jaga med hagel blir lite roulett där man får hoppas att merparten av haglen träffar bytet.
Enda jakten på fågel med kulvapen är väl toppjakten, där bytet sitter still, men varför inte börja jaga med typ en 22a då skulle nog skadeskjutningarna minska radikalt. (träffarna skulle nog utebli dom med)
Citera
2018-03-08, 17:54
  #66
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeghir
Årliga skjutprov är inte för mycket begärt när det handlar om man skjuter på levande varelser. Det ska inte få vara en rättighet att släcka andras liv eller tillfoga andra svåra smärtor genom skadskjutningar utan snarare ett privilegium att få inneha vapen och döda andra. De som är absolut bäst lämpade som det också borde ställa hårda krav på.

Att ställa krav på att om man sysslar med sådant, att man har bra omdöme, stabilt psyke, inte med i brottsregister, bra syn och hörsel, samt framförallt en utmärkt skytt borde vara självklart. Att inneha vapnen i sig borde inte innebära dessa krav ställs årligen men innan jaktsäsongen börjar och personen i fråga ska skjuta mot levande varelser borde kraven vara uppnådda.

Jakt i Sverige bedrivs som det var 1800-talet mest handlar det om gammal tradition. Varför inte då jaga med svartkrutsvapen eller pil och båge om nu allt är om tradition? Tycker det är ett helvete fel att jaga för det är någon slags tradition. Jakt borde bedrivas på ett modernt sätt med de bästa vapnen och utrustningen så att inte ett enda djur behöver plågas eller bli skadeskjutet och lida.

Du är inte jägare märker jag utan försöker bara sprida okunskaper!? Finns nog inget jaktlag som inte har skjutprov varje år.
Citera
2018-03-09, 20:15
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
.... men varför inte börja jaga med typ en 22a då skulle nog skadeskjutningarna minska radikalt. (träffarna skulle nog utebli dom med)

Nja det där var nog en lite förhastad slutsats.
Citera
2018-03-09, 20:18
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeghir
...

Jakt i Sverige bedrivs som det var 1800-talet mest handlar det om gammal tradition. Varför inte då jaga med svartkrutsvapen eller pil och båge om nu allt är om tradition? Tycker det är ett helvete fel att jaga för det är någon slags tradition. Jakt borde bedrivas på ett modernt sätt med de bästa vapnen och utrustningen så att inte ett enda djur behöver plågas eller bli skadeskjutet och lida.

Berätta för mig om du någonsin har jagat. Jakten bedrivs definitivt inte som på 1800-talet.
Citera
2018-03-09, 20:39
  #69
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Berätta för mig om du någonsin har jagat. Jakten bedrivs definitivt inte som på 1800-talet.
Oja, jag började med att följa med farsan på all möjlig jakt när jag gick i lekskolan, sen tog jag jägarexamen och har jagat sen dess.
Hur menar du med 1800 talet?
Oj förlåt svarade på fel...
Citera
2018-03-11, 09:44
  #70
Medlem
Det är rätt åt fågeljävlarna! Om man skiter på viltvårdarnas bilar och retas med dem, då får man smaka bly, så är det bara.
Citera
2018-03-12, 14:23
  #71
Medlem
Aeghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är rätt åt fågeljävlarna! Om man skiter på viltvårdarnas bilar och retas med dem, då får man smaka bly, så är det bara.
Bilarna skitar ner i fåglarnas natur med giftiga avgaser så det är berättigat. Så det är så djurplågare resonerar något djur har någon gång gjort något de stör sig på och då har de rätt att terrorisera hela det djurets ras. Behöver inte ens vara samma individ som sket på bilen det kan mycket väl vara en oskyldig som får smaka bly. Man ska inte dra alla över en kam men verkar som det hänger ihop med vapengalningar att vara rasist.
Citera
2018-03-13, 09:04
  #72
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeghir
Bilarna skitar ner i fåglarnas natur med giftiga avgaser så det är berättigat. Så det är så djurplågare resonerar något djur har någon gång gjort något de stör sig på och då har de rätt att terrorisera hela det djurets ras. Behöver inte ens vara samma individ som sket på bilen det kan mycket väl vara en oskyldig som får smaka bly. Man ska inte dra alla över en kam men verkar som det hänger ihop med vapengalningar att vara rasist.
Nu tror jag någon har vaknat på fel sida.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback