Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-07, 08:48
  #1
Medlem
Slog på datorn igår efter att ha kommit hem från en 4 månaders resa. Den startade som den skulle och började direkt uppdateras. Nortons uppdatering sattes också igång direkt. Men så låste sig den och datorn och jag fick lov att starta om den.
Efter det så startar datorn men inget händer på skärmen. Det kommer ringen text då jag startar datorn, varken den första texten eller windows startup-bilden. Datorn verkar dock fungera.

Misstänker att någon grafikdrivrutin inte uppdaterats på rätt sätt. Kan man fixa det utan att behöva skärm?

Kopplar datorn med HDMI till skärmen. Finns ett par DVI-uttag bakpå datorn också. Kan de fungera bättre?
Citera
2016-11-07, 08:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Slog på datorn igår efter att ha kommit hem från en 4 månaders resa. Den startade som den skulle och började direkt uppdateras. Nortons uppdatering sattes också igång direkt. Men så låste sig den och datorn och jag fick lov att starta om den.
Efter det så startar datorn men inget händer på skärmen. Det kommer ringen text då jag startar datorn, varken den första texten eller windows startup-bilden. Datorn verkar dock fungera.

Misstänker att någon grafikdrivrutin inte uppdaterats på rätt sätt. Kan man fixa det utan att behöva skärm?

Kopplar datorn med HDMI till skärmen. Finns ett par DVI-uttag bakpå datorn också. Kan de fungera bättre?

Kort o gott. Du startar datorn. Fläktar går. De lyser. Men ingen bild ?
Citera
2016-11-07, 09:18
  #3
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Kopplar datorn med HDMI till skärmen. Finns ett par DVI-uttag bakpå datorn också. Kan de fungera bättre?

Det kan vara nåt skumt jordfel som blockerar signalen till HDMI-anslutningen.
Ja, det är bäst att du också provar DVI-uttagen också för att se vad som händer.

I annat fall blir det mer avancerad felsökning där chassiet behöver öppnas beroende på dina tekniska färdigheter. Kanske du har råkat stöta till datorn/datorn råkat åka i golvet och du behöver jucka på RAM-kretsarna.

Grafikkorts-drivrutinen har ingenting att göra med om datorn inte fungerar som det ska.
Citera
2016-11-07, 09:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det kan vara nåt skumt jordfel som blockerar signalen till HDMI-anslutningen.
Ja, det är bäst att du också provar DVI-uttagen också för att se vad som händer.

I annat fall blir det mer avancerad felsökning där chassiet behöver öppnas beroende på dina tekniska färdigheter. Kanske du har råkat stöta till datorn/datorn råkat åka i golvet och du behöver jucka på RAM-kretsarna.

Grafikkorts-drivrutinen har ingenting att göra med om datorn inte fungerar som det ska.

Jag hade nog börjat kolla minnena nu. Ta ut minnena. Köra dom en och en .
Kan ju vara bios som e fuckt up också o inte låter honom posta alls.
Vad e det för komponenter i datorn ? Kanske du inte vet de men de underlättar felsökning ibland. Vissa komponenter tenderar o falera mer än andra
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-11-07 kl. 10:00.
Citera
2016-11-07, 21:51
  #5
Medlem
Nochillss avatar
Har du testat DVI-uttaget nu, gärna också VGA-uttaget om du alls får in en bildsignal?

Kolla också att hårddisk-kontakten sitter i som den ska och det inte är glapp, om det nu är IDE- eller SATA-anslutning du har. Annars så vet jag inte, CPU:n kan ju strula så att datorn inte kan boot:a upp men det är ett mer allvarligt fel.
Citera
2016-11-08, 00:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Har du testat DVI-uttaget nu, gärna också VGA-uttaget om du alls får in en bildsignal?

Kolla också att hårddisk-kontakten sitter i som den ska och det inte är glapp, om det nu är IDE- eller SATA-anslutning du har. Annars så vet jag inte, CPU:n kan ju strula så att datorn inte kan boot:a upp men det är ett mer allvarligt fel.

CPU går sällan sönder så vet inte vart du får det ifrån. Det är de sista som går sönder . Kan vara bios som behöver återställas. På nyare moderkort har du en plupp du tar ut . O oftast bara sätter i igen efter typ 10-15 sek. Men de e lite olika system beroende på moderkortet . Kan återgärda en hel del bootproblem. Brukar vara märkt i instruktions boken om moderkortet som " clean bios" . Ibland även på moderkortet
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-11-08 kl. 00:25.
Citera
2016-11-09, 10:46
  #7
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Kopplar datorn med HDMI till skärmen. Finns ett par DVI-uttag bakpå datorn också. Kan de fungera bättre?

Hur går det, får du nån ordning på racklet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback