• 1
  • 2
2016-11-07, 08:33
Medlem
Ambelains avatar
Är det någon som hört talas om denna maträtt - Fyllt franskbröd?

Jag själv kon först i kontakt med den i sena tonåren, då jag blev bjuden av flickvännens föräldrar med jämna mellanrum.
En helt okänd maträtt för mig dittills, men som jag blev väldigt förtjust i.

Men jag har aldrig sett någon annan som gjort den, det har alltid varit jag som vidareintroducerat den till mina nya bekantskaper.
Men Så okänd kan den väl inte vara, eller ?

Iaf.
Det är ett Franskbröd.
Det skär man en skåra rakt genom och plockar så ut det mjuka innanmätet ur brödet.
Det sparar man sen i tussar på en skål.

Sen fyller man brödet.
Med en tomatbaserad färssås tex, som man ju har lök och svamp, paprika osv i, förutom tomatsås och färs.
Den häller man alltså i brödet och fyller det med.

Sen stänger man inredningen med massor av skivor ost.
Som man dels lägger på färssåsen och dels ovanpå för att stänga till.

Sen in i ugnen tills osten smälter och brödet blir tuggvänligt och krispigt.

Sen skivar man brödet i skivor, som en rulltårta ungefär, och serverar till varandra.

Brödtussarna, de har man sen och doppar med.

Vansinnigt gott är det faktiskt.
Fast det är så enkelt och lätt.
Jag brukar garnera med stekta champinjoner ovanpå den smälta osten. Det blir gott och ser vackert ut.

Ett bra tips är också att pensla själva brödet med tomatsås, passerade tomater, först.
Och låta det gå in i ugnen med tomatsås på sig alltså - det fastnar i brödet. Blir inte blött alltså.
Citera
2016-11-07, 09:00
Medlem
Snälla ge mig en bättre beskrivning på hur jag ska gå tillväga lätt väldigt smaskigt det där!
Citera
2016-11-07, 09:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.moneybags
Snälla ge mig en bättre beskrivning på hur jag ska gå tillväga lätt väldigt smaskigt det där!
Vill du ha Krämig topp, ovanpå färsen - under den smälta osten - så vet jag hur du ska göra.

Dvs du fyller du alltså brödet med färsen.
Men - ovanpå, så häller du Creme Fraishe.
Creme Fraische som du har smaksatt först (eller köpt redan färdigt, finns ju smaksatta Creme Frasicher).
Ovanpå denna lägger du sen ost, och låter den smälte.

Då blir det, när allt är färdiggräddat, som en Krämig Smält Ost ovanpå.
Creme Fraischen går alltså ihop med den smälta osten.
Citera
2016-11-07, 09:43
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Jo detta har jag käkat i barndomen. Minns det som gott.

Fast det slog snarare an ett annat minne. När det vankades chili con carne så serverades en ugnsbakad franskbröd limpa till maten, skuren som en hasselbackspotatis och i skårorna var det fyllt av smör, vitlök och ost. Sen slet man av en bit och doppade i maten.

Helt frukansvärt kladdigt och fantastiskt!
Citera
2016-11-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vill du ha Krämig topp, ovanpå färsen - under den smälta osten - så vet jag hur du ska göra.

Dvs du fyller du alltså brödet med färsen.
Men - ovanpå, så häller du Creme Fraishe.
Creme Fraische som du har smaksatt först (eller köpt redan färdigt, finns ju smaksatta Creme Frasicher).
Ovanpå denna lägger du sen ost, och låter den smälte.

Då blir det, när allt är färdiggräddat, som en Krämig Smält Ost ovanpå.
Creme Fraischen går alltså ihop med den smälta osten.

Måste testas idag! låter sjukt gott
Citera
2016-11-07, 11:46
Medlem
My©s avatar
Oj. Det var länge sedan... Vilka barndomsminnen som kommer tillbaka. Det där brukade morsan styra upp på fredagar ibland.

För er som är nyfikna och vill googla på det så rekommenderas söktermen "fylld bergis" (så hette brödet på den tiden) då får man upp en hel del träffar.

Tack till TS för påminnelsen. Det blir att fylla en Bergis till helgen tror jag minsann!

/My©
Citera
2016-11-07, 12:41
Medlem
SadEyess avatar
Låter som någon variant på sloppy joes som ju är fantastiskt gott.

Jag brukar köra något liknande på köttfärssås som blivit över, skicka i eller på bröd för att sedan gratineras.
Citera
2016-11-09, 07:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Låter som någon variant på sloppy joes som ju är fantastiskt gott.

Jag brukar köra något liknande på köttfärssås som blivit över, skicka i eller på bröd för att sedan gratineras.
Jag har aldrig ätit en äkta Sloppy Joe, men jag naturligtvis sett det på amerikansk TV.

Fyllt franskbröd skiljer sig väl från Sloppy Joes i det att Fyllt franskbröd ska ost-gratineras i ugn, men Sloppy Joes läggs i hamburgerbröd eller liknande.
Iaf har jag förstått det så.

Varm macka kan man ju också göra med färs, så som du beskriver.

Men skillnaden är ändå ganska så stor.
Du borde ta och testa ett Fyllt franskbröd, för att själv få uppleva det =)

Och - glöm då inte att spara på de utplockade brödtussarna.
Lägg de på ett fat och ha sen för att doppa i tex stekjärnet, med den färs och matfett som blivit krav.
Du inser såklart hur gott det är att doppa tomatfärssås och stekfett på vitt, luftigt bröd ...
Citera
2016-11-09, 07:28
Medlem
Till minnes var det inte färs i utan skinka och mjukost i på mina bredgrader. En doldisklassiker.
Citera
2016-11-09, 12:16
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag har aldrig ätit en äkta Sloppy Joe, men jag naturligtvis sett det på amerikansk TV.

Fyllt franskbröd skiljer sig väl från Sloppy Joes i det att Fyllt franskbröd ska ost-gratineras i ugn, men Sloppy Joes läggs i hamburgerbröd eller liknande.
Iaf har jag förstått det så.

Varm macka kan man ju också göra med färs, så som du beskriver.

Men skillnaden är ändå ganska så stor.
Du borde ta och testa ett Fyllt franskbröd, för att själv få uppleva det =)

Och - glöm då inte att spara på de utplockade brödtussarna.
Lägg de på ett fat och ha sen för att doppa i tex stekjärnet, med den färs och matfett som blivit krav.
Du inser såklart hur gott det är att doppa tomatfärssås och stekfett på vitt, luftigt bröd ...

Jag sa en variant på sloppy Joes, inte att det de facto var det.

Har testat fyllt franskbröd tidigare även om jag kanske inte gör den exakt som du. Jag brukar göra något mellanting mellan hamburgerbrödsvarianten och din egna. Men vi är rörande överens om att det är smaskigt värre.

Jag är en bröddoppare av stor rang :-)
Citera
2016-11-09, 21:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Är det någon som hört talas om denna maträtt - Fyllt franskbröd?

Jag själv kon först i kontakt med den i sena tonåren, då jag blev bjuden av flickvännens föräldrar med jämna mellanrum.
En helt okänd maträtt för mig dittills, men som jag blev väldigt förtjust i.

Men jag har aldrig sett någon annan som gjort den, det har alltid varit jag som vidareintroducerat den till mina nya bekantskaper.
Men Så okänd kan den väl inte vara, eller ?

Iaf.
Det är ett Franskbröd.
Det skär man en skåra rakt genom och plockar så ut det mjuka innanmätet ur brödet.
Det sparar man sen i tussar på en skål.

Sen fyller man brödet.
Med en tomatbaserad färssås tex, som man ju har lök och svamp, paprika osv i, förutom tomatsås och färs.
Den häller man alltså i brödet och fyller det med.

Sen stänger man inredningen med massor av skivor ost.
Som man dels lägger på färssåsen och dels ovanpå för att stänga till.

Sen in i ugnen tills osten smälter och brödet blir tuggvänligt och krispigt.

Sen skivar man brödet i skivor, som en rulltårta ungefär, och serverar till varandra.

Brödtussarna, de har man sen och doppar med.

Vansinnigt gott är det faktiskt.
Fast det är så enkelt och lätt.
Jag brukar garnera med stekta champinjoner ovanpå den smälta osten. Det blir gott och ser vackert ut.

Ett bra tips är också att pensla själva brödet med tomatsås, passerade tomater, först.
Och låta det gå in i ugnen med tomatsås på sig alltså - det fastnar i brödet. Blir inte blött alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av My©
Oj. Det var länge sedan... Vilka barndomsminnen som kommer tillbaka. Det där brukade morsan styra upp på fredagar ibland.

För er som är nyfikna och vill googla på det så rekommenderas söktermen "fylld bergis" (så hette brödet på den tiden) då får man upp en hel del träffar.

Tack till TS för påminnelsen. Det blir att fylla en Bergis till helgen tror jag minsann!

/My©
Finns massor av varianter av anrättningar av det här slaget, och oftast har de nog inget speciellt namn. Själv minns jag till exempel att jag för några år sedan ibland brukade köpa såna där nästan färdiggräddade baguetter som alla matvarubutiker säljer i förpackningar om 6, lägga upp 3 stycken i en mindre ungsform och skära av toppen, som man gör på semlor. Därefter gröpte jag ur innehållet och fyllde med champinjonstuvning eller köttfärssås, eller ibland blandade tacorester. Toppade sen med lagrad hårdost och ibland ytterligare garnering. Sen in i ugnen, grädda klart bröden och låta fyllningen bli varm å go
Citera
2016-11-17, 21:34
Medlem
Spindelfridas avatar
Här kommer ett kanonrecept från Kryddburken.

http://kryddburken.se/tag/fyllt-franskbrod/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in