Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-06, 15:44
  #1
Medlem
Hej,

Jag behöver hjälp med att ta reda på hur jag ska ändra release timern för min DHCP. Försökt kika lite online men kom inte någon vart. Idag är den inställd på att releasa varje timma som resulterar i att jag får disconnects i 1-2 sekunder per timma, som är väldigt frustrerande. Disconnecten sker exakt samma tid som den releasar, så behöver ändra timern på den.

Någon som är duktig och vill hjälpa till? Om ni behöver mer information så hojta till.

Tack på förhand.

EDIT: Värt att notera är att jag är kopplad mot en switch, och inte direkt till routern.
__________________
Senast redigerad av fabba. 2016-11-06 kl. 15:47.
Citera
2016-11-06, 15:51
  #2
Medlem
25Decembers avatar
Vad har du för router?
Citera
2016-11-06, 15:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Vad har du för router?

Kör BBB och de har en Technicolor 799 VAC. Men jag är inte direkt kopplad mot den, utan mot en TP-Link switch.
Citera
2016-11-06, 15:55
  #4
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabba.
Kör BBB och de har en Technicolor 799 VAC. Men jag är inte direkt kopplad mot den, utan mot en TP-Link switch.
Du måste ändra i routern. Innan så låste BBB sina routrar så kunder inte kunde logga in i dom. Slå en pling till BBB och se hur det är idag.
Citera
2016-11-06, 15:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Du måste ändra i routern. Innan så låste BBB sina routrar så kunder inte kunde logga in i dom. Slå en pling till BBB och se hur det är idag.

Jaha okej. Jag trodde inte att var routern jag behövde ställa in utan switchen, eftersom jag får ny IP address därifrån och DHCPn är kortare på switchen än på routern. Men jag ska configa den på routerinställningar ändå trots att jag är kopplad mot en switch?
Citera
2016-11-06, 15:58
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabba.
Jaha okej. Jag trodde inte att var routern jag behövde ställa in utan switchen, eftersom jag får ny IP address därifrån och DHCPn är kortare på switchen än på routern. Men jag ska configa den på routerinställningar ändå trots att jag är kopplad mot en switch?

En (konsument) "switch" har ingen DHCP-server.

Så, antingen talar du i nattmössan, eller så är din "switch" mer än en switch.
Citera
2016-11-06, 16:33
  #7
Medlem
En liten uppdatering. Ringde till BBB och de ville självklart inte ge mig login till min router, men de ställde om den till 7 dagar fast när jag är kopplad mot switchen är det fortfarande 1 timma. Enligt dem så är jag kopplat mot ett stadsnät och behöver vända mig dit för att greja detta så får nog försöka med dem också.
Citera
2016-11-06, 18:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabba.
En liten uppdatering. Ringde till BBB och de ville självklart inte ge mig login till min router, men de ställde om den till 7 dagar fast när jag är kopplad mot switchen är det fortfarande 1 timma. Enligt dem så är jag kopplat mot ett stadsnät och behöver vända mig dit för att greja detta så får nog försöka med dem också.
Det är väldigt osannolikt att någon kommer ändra lease-tiden för dig. Vad gäller inlogg på Technicolor så har inte BBB det. Ska ha följt med på en lapp, och kanske står under den. BBB har ett inlogg som funkar på alla, men det är inget som ska ges ut.

Lease tiden ska heller inte gå ut. Normalt beteende är att din dator ska skicka en begäran om att förnya leasen efter halva leasetiden varpå dhcp-servern säger okej och förnyar den.

Så antingen är något fel på någon va dina grejer eller så har vem om än sköter dhcp-servern en dhcp-server som mår dåligt, vilket förr eller senare kommer märkas och lösas. Det först nämnda är dock vanligare.
Citera
2016-11-06, 22:25
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabba.
En liten uppdatering. Ringde till BBB och de ville självklart inte ge mig login till min router, men de ställde om den till 7 dagar fast när jag är kopplad mot switchen är det fortfarande 1 timma. Enligt dem så är jag kopplat mot ett stadsnät och behöver vända mig dit för att greja detta så får nog försöka med dem också.

Vad heter TP-link switchen?
Vad får du för typ av adress, publik eller lokal?

Lokala adressområden:

Citat:
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Du har ju två leasingtider. Din ISP har en DHCP som ger din router en publik adress.
Din router har en DHCP som delar ut lokala adresser till dina datorer.
Din switch släpper bara igen dina datorer till routerns DHCP.

Om din ISP säger att de ökat till 7 och du fortfarand får 1 så pratar ni om olika saker.
Från BBB får man 5 publika adresser så du behöver inte någon router utan kan köra med switchen direkt i väggen. För TV och telefoni behövs routern.
Citera
2016-11-07, 05:47
  #10
Medlem
Ditt problem kan också ligga i din egen klient/dator/enhet.

Har du testat/jämfört lease-time med någon annan dator/enhet på samma sladd?

Kör du via VPN?
Citera
2016-11-07, 08:03
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad heter TP-link switchen?
Vad får du för typ av adress, publik eller lokal?

Lokala adressområden:



Du har ju två leasingtider. Din ISP har en DHCP som ger din router en publik adress.
Din router har en DHCP som delar ut lokala adresser till dina datorer.
Din switch släpper bara igen dina datorer till routerns DHCP.

Om din ISP säger att de ökat till 7 och du fortfarand får 1 så pratar ni om olika saker.
Från BBB får man 5 publika adresser så du behöver inte någon router utan kan köra med switchen direkt i väggen. För TV och telefoni behövs routern.

Edit:
Glömde skriva:
Din dators IP-adress får du fram med kommandot ipconfig i kommandotolken.
Utan router kan du förstås inte ha fler än 5 enheter anslutna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback