Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-11-07, 16:47
  #25
Medlem
Polisanmäl och anmäl till webbsidan som du hittade annonsen på! Pröva också att söka på andra sidor efter det här aliaset och pröva att få fram mer uppgifter där.
Citera
2016-11-07, 19:27
  #26
Medlem
Polisen kommer inte göra ett skit och du kommer aldrig få se dina pengar igen.

Däremot kan du ta lärdom av det och inse att Sverige är idag fyllt till bredden med oärligt pack.
Citera
2016-11-07, 21:57
  #27
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Ja, som många säger så kommer troligen polisen inte göra någonting. Det är vanligt att ingenting görs även om du skulle veta vem personen var och var denne bodde. Det finns väl inte tid/resurser helt enkelt.


Det är konstigt egentligen eftersom det är ett väldigt enkelt brott att utreda i 9 fall av 10.
Kanske skulle polisen låta andra utomstående göra såna här utredningar, t.ex. att man anställer folk via bemanningsföretag eller via något arbetsmarknadspolitiskt program via arbetsförmedlingen. Inte en så dålig idé, så länge det finns klara regelverk för vad de anställda får och inte får göra.

Om faktiskt folk började i stor utsträckning åka fast för sådana här brott, även om de bara utförs någon enstaka gång, så skulle ju brotten minska betydligt. Ser faktiskt inte hur riskerna/nackdelarna överväger fördelarna här med att låta utomstående utföra utredningarna, och inte bara utbildade poliser/utredare.
Citera
2016-11-16, 21:17
  #28
Medlem
KeithRichardss avatar
Hur har det gått?
Citera
2016-11-17, 20:14
  #29
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Klart du ska polisanmäla.
Du kommer däremot inte få fram namnet via bankkontot. Det är sekretessbelagda uppgifter.
Du får däremot namnet när och om polisen inleder en utredning.
Har man som målsägare möjlighet att stämma bedragaren? Kommer polisen ta fram personuppgifter om jag vill stämma denne för bedrägeri t ex?
Citera
2016-11-17, 21:26
  #30
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Har man som målsägare möjlighet att stämma bedragaren? Kommer polisen ta fram personuppgifter om jag vill stämma denne för bedrägeri t ex?
En stämning kommer att röka ut freeloadern i ljuset.
Dock krävs rejält tålamod för det kommer att ta tid och en del att hantera.
Citera
2016-11-18, 15:27
  #31
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
En stämning kommer att röka ut freeloadern i ljuset.
Dock krävs rejält tålamod för det kommer att ta tid och en del att hantera.
Ok. Det festliga med en stämning i det här fallet är ju att den som förlorar målet även får betala rättegångskostnaderna, så det kan ju bli dyrt för bedragaren. Men det vill ju till att man har ordentligt underlag, så att man är säker på utgången.
Citera
2016-11-19, 13:12
  #32
Medlem
Imaginatiors avatar
Prova med banken först. Hävda felaktig insättning innan polisanmälan!

EDIT:
Ändrat lite.
__________________
Senast redigerad av Imaginatior 2016-11-19 kl. 13:19.
Citera
2016-11-19, 13:14
  #33
Avstängd
JohnnyDeppigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Hur har det gått?
Troligtvis har ingenting hänt än mer än att ts fortfarande står där 3000 kr fattigare. Bedrägeri mot privatpersoner är typ längst ner på prioritetsordningen hos polisen.
Citera
2017-01-14, 14:43
  #34
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callen17
Hej!
För två veckor sedan såg jag en annons på appen ''Sphock''. Det var en iPhone 6s. Jag bad säljaren om namn, adress och telefonnummer. Sedan betalade jag genom banköverförning så skulle han posta hem telefonen till mig. Jag betalade för cirka en vecka sedan och nu svarar han inte när jag ringer honom eller messar. Hans mobiltelefon verkar vara avstängd. När jag söker på numret på hitta.se och eniro.se så får jag inga resultat. Det enda jag vet säkert är hans är hans mobiltelefonnummer (som kan vara ett felregistrerat kontantkort) och hans banknummer med clearing. Så jag undrar, hur ska jag göra nu? Ska jag polisanmäla och hur kan jag få reda på hans uppgifter från banknumret?
Lägg upp alla uppgifter här som du har om honom, så kan allmänheten hjälpa till.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback