Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-06, 12:22
  #1
Medlem
callen17s avatar
Hej!
För två veckor sedan såg jag en annons på appen ''Sphock''. Det var en iPhone 6s. Jag bad säljaren om namn, adress och telefonnummer. Sedan betalade jag genom banköverförning så skulle han posta hem telefonen till mig. Jag betalade för cirka en vecka sedan och nu svarar han inte när jag ringer honom eller messar. Hans mobiltelefon verkar vara avstängd. När jag söker på numret på hitta.se och eniro.se så får jag inga resultat. Det enda jag vet säkert är hans är hans mobiltelefonnummer (som kan vara ett felregistrerat kontantkort) och hans banknummer med clearing. Så jag undrar, hur ska jag göra nu? Ska jag polisanmäla och hur kan jag få reda på hans uppgifter från banknumret?
Citera
2016-11-06, 12:28
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callen17
Hej!
För två veckor sedan såg jag en annons på appen ''Sphock''. Det var en iPhone 6s. Jag bad säljaren om namn, adress och telefonnummer. Sedan betalade jag genom banköverförning så skulle han posta hem telefonen till mig. Jag betalade för cirka en vecka sedan och nu svarar han inte när jag ringer honom eller messar. Hans mobiltelefon verkar vara avstängd. När jag söker på numret på hitta.se och eniro.se så får jag inga resultat. Det enda jag vet säkert är hans är hans mobiltelefonnummer (som kan vara ett felregistrerat kontantkort) och hans banknummer med clearing. Så jag undrar, hur ska jag göra nu? Ska jag polisanmäla och hur kan jag få reda på hans uppgifter från banknumret?

Klart du ska polisanmäla.
Du kommer däremot inte få fram namnet via bankkontot. Det är sekretessbelagda uppgifter.
Du får däremot namnet när och om polisen inleder en utredning.
Citera
2016-11-06, 12:28
  #3
Medlem
KeithRichardss avatar
Kan du hitta honom på Ratsit?

https://www.ratsit.se/
Citera
2016-11-06, 12:30
  #4
Medlem
callen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Kan du hitta honom på Ratsit?

https://www.ratsit.se/

Nej :/ Som sagt, jag tror inte numret är registrerat.
Citera
2016-11-06, 12:31
  #5
Medlem
callen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Klart du ska polisanmäla.
Du kommer däremot inte få fram namnet via bankkontot. Det är sekretessbelagda uppgifter.
Du får däremot namnet när och om polisen inleder en utredning.

Kommer polisen inleda en utredning om jag polisanmäler då?
Citera
2016-11-06, 12:32
  #6
Medlem
Polisanmäl honom. Om det sedan visar sig att din telefon bara försenats med posten så informerar du såklart polisen om det och ber om ursäkt till killen. Av den knapphändiga information du angett så skriker det dock bedrägeri om det hela.
Citera
2016-11-06, 12:32
  #7
Medlem
KeithRichardss avatar
Falska uppgifter alltså. Du borde ha kollat på Ratsit innan du betalade.
Citera
2016-11-06, 12:33
  #8
Medlem
callen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Polisanmäl honom. Om det sedan visar sig att din telefon bara försenats med posten så informerar du såklart polisen om det och ber om ursäkt till killen. Av den knapphändiga information du angett så skriker det dock bedrägeri om det hela.

Jag kommer vänta i en vecka till innan jag polisanmäler så jag kan vara säker på att det inte är en försening.
Citera
2016-11-06, 12:33
  #9
Medlem
callen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Falska uppgifter alltså. Du borde ha kollat på Ratsit innan du betalade.

Jag visste inte att ''ratsit'' fanns innan du tog upp det :/
Citera
2016-11-06, 12:34
  #10
Medlem
Det är väldigt vanligt förekommande denna typ av brott. Ibland inleds förundersökning ibland läggs den ned direkt p.g.a den mängd likartade brott. Att det oftast är låga summor, är också en del i det. Det enda du kan göra är att anmäla och med så mkt material du kan. Konversationer. Mail, bankkontonumret. Tider datum för överföringen. Summor etc. Bifoga utredningen.

Min rekommendation är att aldrig betala för något i förskott såvida det inte är bergsäkert eller att man har vissa skyddsnät.
Citera
2016-11-06, 12:35
  #11
Medlem
callen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananascola
Det är väldigt vanligt förekommande denna typ av brott. Ibland inleds förundersökning ibland läggs den ned direkt p.g.a den mängd likartade brott. Att det oftast är låga summor, är också en del i det. Det enda du kan göra är att anmäla och med så mkt material du kan. Konversationer. Mail, bankkontonumret. Tider datum för överföringen. Summor etc. Bifoga utredningen.

Min rekommendation är att aldrig betala för något i förskott såvida det inte är bergsäkert eller att man har vissa skyddsnät.

Ja så är det ju. Ska försöka få med så mycket jag kan i polisanmälan.
Citera
2016-11-06, 12:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callen17
Ja så är det ju. Ska försöka få med så mycket jag kan i polisanmälan.

Det låter bra. Än en gång. Tråkigt att du blev lurad, man vill ju tro det bästa om folk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback