Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-11, 00:20
  #13
Medlem
pandanaas avatar
Jag har tails installerat på ett 16gb usb-minne. När jag ska uppdatera till senaste versionen får jag dock ett meddelande om att det inte finns tillräckligt med plats på det här systemet.

Varför? Går det endast att lösa genom tails guide för manuell updatering? Alltså att behöva göra om usb klonings prosseduren? Nästa fråga är, när nästa uppdatering till tails skäpps, kommer jag behöva uppdatera manuellt även denna gång?

Det blir ju ett jävla projekt varje gång...
Hjälp!
Citera
2017-02-11, 03:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Okej! Tack så mycket! Hoppas någon annan har svaren till restrerande frågor!

Det blir även ett JA på din första fråga. Electrum wallet är inkluderat i Tails. Du bör även som någon redan nämnt, ladda ner Tails direkt på din usb så att du lätt kan göra uppdateringarna som kommer ganska ofta.
Citera
2017-02-11, 20:06
  #15
Medlem
pandanaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Det blir även ett JA på din första fråga. Electrum wallet är inkluderat i Tails. Du bör även som någon redan nämnt, ladda ner Tails direkt på din usb så att du lätt kan göra uppdateringarna som kommer ganska ofta.

hur menar du? Jag har tails 9nstallerat på min sticka nu. Ladda ner det direkt på sti kan? Menar du då bokstavligt, eller menar du installera? Om du menar bokstavligt, hur underlättar det? Och ska jag då ladda ner tails till mitt persistance utrymme?

Utveckla gärna.

Andra funktioner och inställningR man borde veta om TAILS?
Citera
2017-02-11, 20:28
  #16
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
hur menar du? Jag har tails 9nstallerat på min sticka nu. Ladda ner det direkt på sti kan? Menar du då bokstavligt, eller menar du installera? Om du menar bokstavligt, hur underlättar det? Och ska jag då ladda ner tails till mitt persistance utrymme?

Utveckla gärna.

Andra funktioner och inställningR man borde veta om TAILS?
https://tails.boum.org/doc/first_ste.../index.en.html
Om du installerat TAILS från Linux (Vilket är det du gjort om du har använt två stickor) kan du uppdatera direkt i TAILS. Bara om du installerar TAILS från MacOS du måste installera om och krångla.

Så jag tolkar deras instruktioner i alla fall.
Citera
2017-02-12, 11:13
  #17
Medlem
pandanaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
https://tails.boum.org/doc/first_ste.../index.en.html
Om du installerat TAILS från Linux (Vilket är det du gjort om du har använt två stickor) kan du uppdatera direkt i TAILS. Bara om du installerar TAILS från MacOS du måste installera om och krångla.

Så jag tolkar deras instruktioner i alla fall.

Okej! Men grejen är ju att jag använde 2stickors metoden från en dator med win7. Blev ändå tvungen att krångla med att tabort tails och ladda ner senaste versionen och sen göra om 2sticks metoden. För som sagt fick jag ett meddelande om för lite plats vid uppdaterings försöket.

Hade gjort ett persistence utrymme, kan det ha något med saken? Kan man välja storleken själv för det utrymmet? Ifall tails vill använda det utrymmet tails os:et använder, och det är för litet?

Detta var endast lite tankarbom
problemet.

Edit: När jag tittar på hur mitt usb är uppdelat (16gb) så står det
Tails partion 1: Tails 2.6gb FAT
Partion 2: TailsData 13gb LUKS
TailsData 13gb Ext4
Free Space 2.1mb
__________________
Senast redigerad av pandanaa 2017-02-12 kl. 11:39.
Citera
2018-02-18, 20:42
  #18
Medlem
tails.boum.org finns den inte numera??
Citera
2018-02-19, 08:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger99
tails.boum.org finns den inte numera??

Jodå.
Citera
2018-02-19, 19:23
  #20
Medlem
När jag ska installera tails på den andra usbstickan så kan jag inte klicka och markera stickan och komma vidare med att installera.
Vad kan jag göra åt detta++
Citera
2019-02-08, 16:31
  #21
Medlem
Nu har jag tails på usb och kör från den. På många guider/sidor står det att man ska koppiera usb:et. Är det nödvändigt?

När jag nu är inne i tails är det bara att tuta och köra och köpa en bazooka.

Måste jag använda ett publikt wifi som inte går att koppla till mig eller kan jag sitta hemma med mit privata nätverk utan att bli upptäckt?
Citera
2019-02-23, 10:38
  #22
Medlem
Haloperidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tömilen
Nu har jag tails på usb och kör från den. På många guider/sidor står det att man ska koppiera usb:et. Är det nödvändigt?

När jag nu är inne i tails är det bara att tuta och köra och köpa en bazooka.

Måste jag använda ett publikt wifi som inte går att koppla till mig eller kan jag sitta hemma med mit privata nätverk utan att bli upptäckt?

I och med att all internettrafik routas genom Tor-nätverket så är det lugnt att sitta hemma med ditt privata nätverk, det är ändå inte det som är "ansiktet utåt" så att säga.

Förresten, någon som vet hur man lägger till tidsformat samt keyboard-input till persistent ?
Citera
2019-04-01, 12:32
  #23
Medlem
Hur gör man för att komma åt https://tails.boum.org?
I varenda browser jag provat så klagas det på certifikat etc..
Citera
2019-04-01, 15:07
  #24
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumligtvatten
Hur gör man för att komma åt https://tails.boum.org?
I varenda browser jag provat så klagas det på certifikat etc..
Funkar i både Chrome och Firefox för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback