Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-06, 10:08
  #1
Medlem
På grund av att många av mina vänner verkar sakna kunskaper om datasäkerhet så kommer jag att ge dem USB-minnen som har installerats med Tails. Min datasäkerhet är ganska bra men det hjälper inte då jag mailar någon som inte bryr sig om det.

Därför tänker jag skapa flera USB-kopior med Tails som jag delar ut till mina vänner. Jag skapar emailkonton med nycklar, chat och VOIP så den är klar att användas direkt.

Samt en guide som beskriver hur man använder Tails och den skall diskuteras i tråden:

https://minfil.org/k9O7p2b7b6/Tailsguide.html
md5: e498b9c0e608a6465b6b3138aa8e8a6b

Beklagar att den måste laddas ned men den är interaktiv (tror jag det kallas) och har två versioner (erfaren och nybörjare).

Den har fyra ”underguider”:
  • Installera Om man saknar Tails och vill installera det.
  • Klona Om man skall skapa kopior till vännerna.
  • Uppstart Rutinintällningar vid varje uppstart.
  • Första Uppstart För de som har fått sin Tailskopa och beskriver hur man ändrar lösenord.

Jag har nyligen börjat använda Tails och har ännu inte hunnit utforska den ordentligt. Önskar att få hjälp med att anpassa den så den blir lite trevligare att använda.
  1. Hur får man en svensk tangentbordsintällning som default?
  2. Hur får man KeePassX att ladda .kdb-filen automatiskt vid start?
  3. Hur ändrar man startsidan på Tor Browsern?
  4. Har inte använt mig av chatprogram och saknar därmed erfarenhet av det. Har gjort försök att få igång Pidgin utan större framgång. Hur gör man? Eller finns det något annat alternativ som ett webbaserat tex.? I guiden framgår de kunskaper som jag har om den klienten.
    Det verkar som att Tails ännu inte har någon VOIP men de håller på att jobba med det.
    Under tiden... finns det någon säker VOIP-tjänst som går att använda med Tails och ToR?

Kommer att göra en ny version av guiden när jag vet bättre om villka möjligheter som finns.
Den utvecklas under Firefox och jag har ännu inte testat den med något annan webbläsare.
Finns det felaktigheter av något slag i guiden så får ni gärna ta upp det här i tråden.
Eller om något saknas som bör tas med, så kan ni ta upp det också.
Citera
2016-11-06, 11:59
  #2
Medlem
NakenGiraffs avatar
Passar på att fråga direkt,
funkar det att boota Tails på en Mac dator?
Med Bootcamp eller dyl?
Eller är det ej möjligt?
Citera
2016-11-07, 08:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakenGiraff
Passar på att fråga direkt,
funkar det att boota Tails på en Mac dator?
Med Bootcamp eller dyl?
Eller är det ej möjligt?
Kanske!

https://tails.boum.org/install/mac/index.en.html
"Tails is not working on every Mac model and you might have to try different installation methods."

eller

https://tails.boum.org/install/vm/index.en.html - Running Tails in a virtual machine


Jag har aldrig använt mac så jag kan inte hjälpa dig bättre än så här.
Citera
2016-11-07, 08:42
  #4
Medlem
Citat:
Hur ändrar man startsidan på Tor Browsern?

På samma sätt som i Firefox. Preferences -> General.
Citera
2016-11-07, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byling
På samma sätt som i Firefox. Preferences -> General.
Jag har provat det men den återställs efter att jag har startat om datorn.
Citera
2016-11-07, 12:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadika
Jag har provat det men den återställs efter att jag har startat om datorn.

Mmm, verkar stämma. Andra ändringar (cookies och NoScript tex.) verkar också återgå till default efter omstart, märkligt. Ändringar på Tor däremot behåller sitt nya värde.
Citera
2016-11-07, 16:35
  #7
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Mmm, verkar stämma. Andra ändringar (cookies och NoScript tex.) verkar också återgå till default efter omstart, märkligt. Ändringar på Tor däremot behåller sitt nya värde.
Det är inte märkligt alls, det är precis så det är menat att vara. Inga bevis för att du någonsin använt Tails ska finnas kvar när du stänger av datorn.

Om du vill kunna spara ändringar skulle jag föreslå Whonix i Virtualbox.
Citera
2016-11-08, 04:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det är inte märkligt alls, det är precis så det är menat att vara. Inga bevis för att du någonsin använt Tails ska finnas kvar när du stänger av datorn.


Riktigt, men det skulle det ju inte göra även om ändringar gjorda i Tails blev sparade. USB-minnet tar man ju bort från datorn efter användandet, så det lär väl inte finnas några spår kvar på datorn.
Citera
2017-02-08, 16:54
  #9
Medlem
pandanaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
TEXT

Det är vad jag har kört med tills nu. Men nu tillslut tänkte jag testa på Tails. Och då har jag frågorna, som jag skrev ovan:

Fråga1:
Jag kommer behöva ladda upp exempelvis bilder, hantera btc via wallet över tor och använda mail eller annan bättre rekommendation för att kommunicera anonymt över tor, finns dessa funktioner i tails.

Fråga 2:
Och när jag gjort min "usb-klon" av tails till mitt nr2 usb-minne, kan jag då radera första upplagan på usb-minne nr1 och använda det till något annat?

Fråga 3:
Kan jag kryptera usb-minnet med veracrypt där tails är installerat? kommer det då boota till veracrypts lösenordsskärm, sen boota till tails?

Fråga 4:
DnS och MAC Changer är inget som går eller "behövs" med tails?
__________________
Senast redigerad av pandanaa 2017-02-08 kl. 16:57.
Citera
2017-02-09, 07:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Det är vad jag har kört med tills nu. Men nu tillslut tänkte jag testa på Tails. Och då har jag frågorna, som jag skrev ovan:

Fråga1:
Jag kommer behöva ladda upp exempelvis bilder, hantera btc via wallet över tor och använda mail eller annan bättre rekommendation för att kommunicera anonymt över tor, finns dessa funktioner i tails.

Fråga 2:
Och när jag gjort min "usb-klon" av tails till mitt nr2 usb-minne, kan jag då radera första upplagan på usb-minne nr1 och använda det till något annat?

Fråga 3:
Kan jag kryptera usb-minnet med veracrypt där tails är installerat? kommer det då boota till veracrypts lösenordsskärm, sen boota till tails?

Fråga 4:
DnS och MAC Changer är inget som går eller "behövs" med tails?
Svaret på frågorna två och tre måste ju vara nej-nej!
Från Tails oficiella FAQ:
Citat:
This is not possible using the recommended installation methods. Tails is designed to be a live system running from a removable media: DVD, USB stick or SD card.
...
Preinstalled devices would in fact be a pretty bad idea:

If burned on a DVD, then this DVD would be outdated on the next release. This means after 6 weeks at most.
If installed onto a USB stick, then it would be impossible to verify that the Tails on the USB stick is genuine. Trusting that a Tails device is genuine should be based either on cryptographic verification or on personal trust (if you know someone you trust who can clone a Tails device for you). But once Tails is installed on a USB stick it is not possible to use our cryptographic verification techniques anymore. Being able to trust your Tails device is something that we really care about.
Citera
2017-02-10, 08:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Det är vad jag har kört med tills nu. Men nu tillslut tänkte jag testa på Tails. Och då har jag frågorna, som jag skrev ovan:

Fråga1:
Jag kommer behöva ladda upp exempelvis bilder, hantera btc via wallet över tor och använda mail eller annan bättre rekommendation för att kommunicera anonymt över tor, finns dessa funktioner i tails.

Fråga 2:
Och när jag gjort min "usb-klon" av tails till mitt nr2 usb-minne, kan jag då radera första upplagan på usb-minne nr1 och använda det till något annat?

Fråga 3:
Kan jag kryptera usb-minnet med veracrypt där tails är installerat? kommer det då boota till veracrypts lösenordsskärm, sen boota till tails?

Fråga 4:
DnS och MAC Changer är inget som går eller "behövs" med tails?

Fråga 2: Ja

Fråga 4: MAC Changer finns inbygt i Tails. Du aktiverar det strax innan start genom att klicka på Advanced Options.
Citera
2017-02-10, 16:31
  #12
Medlem
pandanaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Fråga 2: Ja

Fråga 4: MAC Changer finns inbygt i Tails. Du aktiverar det strax innan start genom att klicka på Advanced Options.

Okej! Tack så mycket! Hoppas någon annan har svaren till restrerande frågor!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback