Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-05, 23:18
  #1
Medlem
Häromdagen stötte jag på en blåhårig tant i 60-årsåldern och det slog mig plötsligt att denna typ av kvinnor stöter man ju på någon gång per år. Dvs kvinnor i 60-80-årsåldern som färgat håret lila eller blått. Oftast verkar de helt normala i övrigt även om jag inte umgåtts mycket med dessa så kanske har jag missat att de är personlighetssörda.

Huslmhelst. Äldre kvinnor brukar ju vara oerhört konformistiska och måna om att inte sticka ut från mängden så hur kommer det sig att en del färgar håret lila eller blått och att ingen verkar reagera på det??
Citera
2016-11-05, 23:24
  #2
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Har själv aldrig stött på en blåhårig tant. Vissa kanske känner sig mer ungdomliga när de har den hårfärgen. Märkt att det blir alltmer populärt bland kidsen.
Citera
2016-11-05, 23:24
  #3
Medlem
Är inte blått/lila hår på kärringar en 80talsmyt? Har aldrig sett det själv, förutom i sunkiga amerikanska sitcoms.

Borde vara ganska lätt att bekräfta dock, bara att ta en sväng förbi den lokala bingohallen.
Citera
2016-11-05, 23:26
  #4
Avstängd
frifarts avatar
tycker det är rätt häftigt med människor som har nått som sin grej som sticker ut lite , blir glad av att se sådant och skulle nog våga fråga varför hon färgat håret blått även om hon va en gammal tant och jag funderade mera sådant !!!
Citera
2016-11-05, 23:26
  #5
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Häromdagen stötte jag på en blåhårig tant i 60-årsåldern och det slog mig plötsligt att denna typ av kvinnor stöter man ju på någon gång per år. Dvs kvinnor i 60-80-årsåldern som färgat håret lila eller blått. Oftast verkar de helt normala i övrigt även om jag inte umgåtts mycket med dessa så kanske har jag missat att de är personlighetssörda.

Huslmhelst. Äldre kvinnor brukar ju vara oerhört konformistiska och måna om att inte sticka ut från mängden så hur kommer det sig att en del färgar håret lila eller blått och att ingen verkar reagera på det??


Googla "blue rinse". En teori är att gamla tanter är dåliga på att se blå nyanser, och i sin iver att tvätta bort gula toner så råkar de göra det blått i stället, genom att ha i för mycket av nämnda medel.
Citera
2016-11-06, 00:42
  #6
Medlem
666karuzzels avatar
Läggningsvätska som används i håret av äldre damer till att fixera sina lockar i håret ger en blå nyans!
Citera
2016-11-06, 01:35
  #7
Medlem
Browngreeneyess avatar
Det är ju helt individuellt vad man gillar och ibland kanske som någon annan skrev ett sätt att känna sig mer ungdomlig på lite som en motreaktion på att äldre förväntas gå i ljus beiga kläder och ha grått hår..
Citera
2016-11-06, 02:51
  #8
Medlem
Lila, eller typ aubergine, är vanligt bland äldre kvinnor. Men blått måste jag ändå tycka är lite "over the top" i den åldern. Bland yngre däremot är det mkt populärt. Jag har blått hår och är 35..
Citera
2016-11-06, 02:54
  #9
Medlem
Trashtextats avatar
Jag har bara sett det en gång i mitt liv och det var omkring 20-år sedan. Kanske rör mig för lite bland folk. Skitsnyggt iaf
Citera
2016-11-06, 08:40
  #10
Medlem
borrizs avatar
Blåhåriga tanter är medelklasskärringar som försöker se yngre ut, ofta går de i marinblå nylonstrumpor.
Varför just marinblå? jo för att de anser att den färgen döljer åderbråcken på benen.
Citera
2016-11-06, 13:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Äldre kvinnor brukar ju vara oerhört konformistiska och måna om att inte sticka ut från mängden så hur kommer det sig att en del färgar håret lila eller blått

Därför att inte alla äldre kvinnor är konformistiska. Det finns folk som gillar att sticka ut från mängden och gå sin egen väg oavsett ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Lepaca
Är inte blått/lila hår på kärringar en 80talsmyt?

Det var mer populärt på 80- och 90-talet, men modet förändras i alla åldersklasser. Det blir till exempel färre och färre äldre damer med lockigt permanentat hår, och fler med rakt hår och även fler som har långt hår. (Även om en del av dessa sätter upp det i en knut).
__________________
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-11-06 kl. 13:07.
Citera
2016-11-06, 13:05
  #12
Medlem
Itons avatar
har sett en hel del tjejer i tonåren gå runt med just blå eller lila hårfärg men även spygrön. Visst för att de kanske vill sticka ut men kan de inte göra det med lite stil?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback