Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-05, 09:42
  #1
Medlem
Linguass avatar
Har en bekant som gjorde misstaget att han valde namn på sitt företag samt registrerade firman innan han hade säkrat domännamnet. Han kollar nu efter domän och märkte självklart att det domännamn han vill ha redan är upptaget (att köpa det av ägaren är inte ett alternativ). Jag ser endast två alternativ för honom men kan inte uttala mig om vilket som är bäst. Ändra så använder han namnet med en annorlunda stavning (t.ex. Flickr) eller så använder han en annorlunda top-domän (t.ex. .bz).

Vad skulle ni rekommendera?

[Edit] Jag hade nästan samma problem för ett par år sedan och valde då att ha en annorlunda stavning i och med .com trenden eller vad man ska kalla det. Idag verkar det dock inte spela någon roll vad man har för topp-domän när det kommer till rankning (utifrån mina egna undersökningar). Jag funderar därför på att rekommendera han att ta en annorlunda topp-domän...
Citera
2016-11-05, 11:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Idag verkar det dock inte spela någon roll vad man har för topp-domän när det kommer till rankning (utifrån mina egna undersökningar). Jag funderar därför på att rekommendera han att ta en annorlunda topp-domän...

Ja numera "kryllar" det av den nyaste typen av toppdomäner, och det är inte längre något egentligt problem med åäö i namnet.
Så t.ex om Rörmokare.se var det som "blockar" din kompis, så kan han istället registrera DinNärmaste.rörmokare hos de som köpt toppdomänen rörmokare.

Väljer han något namn som ligger väldigt nära det han/ni tycker är "rätt", så bör ni kolla:
  • A. Varumärke registrerat? Risk för att den med "rätt" namn tar upp en juridisk namn-strid?
  • B. Kommer kanske din kompis verksamhet att "skymmas"/förväxlas med förstahandsvalet, så kommer ju kompisen själv få en nackdel.

Eller så biter man i det sura äpplet och hittar sitt unika namn och registrerar det överallt och byter firma[-namn] mot en avgift.

Glöm heller kolla/registrera inte alla "nyare" kanaler som kan vara tillämpliga för verksamheten: Twitter, YouTu.be osv.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-11-05 kl. 11:27.
Citera
2016-11-05, 13:34
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Vad skulle ni rekommendera?
Du borde lagt tråden under företagande eller marknadsföring så hade du säkert fått fler bra svar.

Hursomhelst, det beror främst på tre saker, ett vilken målgrupp som företaget vänder sig till och två, var den målgruppen finns och tre, vad är det för produkt.

Beroende på vad svaren blir på de frågorna så kommer ytterligare några till.

Exempelvis… Ska företaget framstå som konservativt och stabilt inför svenskar så är en .se-adress bäst. Är det en digital produkt där företaget ska framstå som ungt och lättrörligt, men ändå seriöst så är en .co-adress bäst. Är det produkten/tjänsten som är viktigast jmf. med företaget så fungerar en specifik domän typ .radio för ljud, .agency för en konsulttjänst osv…
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback