Flashback bygger pepparkakshus!
2005-12-22, 02:28
Medlem
alves avatar
Nostradamus förutspådde sin egen död. Och under den franska revolutionen bröt sig några soldater in i hans gravkammare och blir efteråt dödade i ett bakhåll, vilket han också hade förutspått genom följande rader:

The man who opens the tomb when it is found
And who does not close it immediately,
Evil will come to him
That no one will be able to prove.

Men att soldaterna blev dödade i ett bakhåll tror jag är ett rykte. Det finns hursomhelst mycket i Nostradamus texter som går att tolka som profetior som gått i uppfyllelse, men samtidigt får man säga att mycket är otydligt. Om jag minns rätt förutspådde han väl bland annat televisionen och Napoleons erövringar.
Citera
2005-12-22, 09:03
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alve
Det finns hursomhelst mycket i Nostradamus texter som går att tolka som profetior som gått i uppfyllelse, men samtidigt får man säga att mycket är otydligt. Om jag minns rätt förutspådde han väl bland annat televisionen och Napoleons erövringar.

Det är det här som är pudelns kärna. Alla "profetior" som anses ha slagit in består ju av luddiga formuleringar som läsaren kan tolka fritt efter sina egna syften...
Citera
2005-12-28, 10:13
Medlem
Gringons avatar
Nostradamus förutspådde 11sept. enligt mig. Hade någon vecka tidigare köpt/läst en bok om hans profetior när 11 sept. 2001 hände. Jag rös såklart till när jag såg nyheten och kom ihåg en text ur min bok - skyndade mig hem och slog upp sidan igen...

Citat:
"In the City of God there will be a great thunder,
Two brothers torn apart by Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb",
The third big war will begin when the big city is burning"

sedan kan man såklart tolka det hur man vill... två broder-torn.. hmm... kanske bara en slump att han skrev så?!? Kom ihåg att boken jag läste skrevs på 80-talet och texterna är såklart inga nytolkningar av hans skrifter.
Citera
2005-12-28, 10:28
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon

Citat:
Two brothers torn apart by Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb",

sedan kan man såklart tolka det hur man vill... två broder-torn.. hmm... kanske bara en slump att han skrev så?!? Kom ihåg att boken jag läste skrevs på 80-talet och texterna är såklart inga nytolkningar av hans skrifter.

[Engelskalektion]
"Torn" på engelska betyder inte torn, utan ungefär "riva isär"
[/Engelskalektion]

Som vanligt var den s.k. profetian så pass luddig att man i efterhand kan applicera den på vad man vill...
Citera
2005-12-28, 10:33
Medlem
Citat:
Nostradamus förutspådde 11sept. enligt mig. Hade någon vecka tidigare köpt/läst en bok om hans profetior när 11 sept. 2001 hände. Jag rös såklart till när jag såg nyheten och kom ihåg en text ur min bok - skyndade mig hem och slog upp sidan igen...

Citat:

Citat:
Meanwhile the following spoof text was already being circulated on the Internet, along with many more elaborate variants (one of them signed 'Nostradamus 1654' – when he would, of course, have been just 150 years old!):

In the City of God there will be a great thunder,
Two brothers torn apart by Chaos,
while the fortress endures,
the great leader will succumb,
The third big war will begin when the big city is burning

As it turns out, the first four lines were indeed written before the attacks, but by a Canadian graduate student named Neil Marshall as part of a research paper in 1997. Ironically enough, the research paper included this poem as an illustrative example of how the validity of prophecies is often exaggerated. For example, the "City of God" (why is New York City the City of God?), "great thunder" (could apply to just about any disaster), "Two brothers" (lots of things come in pairs), and "the great leader will succumb" phrases are so ambiguous as to be meaningless. The fifth line was added by an anonymous Internet user, showing obvious alteration since Nostradamus wrote his Propheties in four-line verses called quatrains. Nostradamus also never actually referred to a "third big war".
http://en.wikipedia.org/wiki/Nostradamus
Citera
2005-12-28, 10:36
Medlem
Gringons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
[Engelskalektion]
"Torn" på engelska betyder inte torn, utan ungefär "riva isär"
[/Engelskalektion]

Som vanligt var den s.k. profetian så pass luddig att man i efterhand kan applicera den på vad man vill...

Japp - man får tolka det som man vill tänkte dock faktiskt inte på att torn = riva isär och dumförklarar härmed mig själv.. hehehe. Men profetian är okej ändå tycker jag. Det där med 3e världskriget är väl kanske lite "way out there" men vem vet?!?
Citera
2005-12-28, 14:31
Medlem
Citat:
Men profetian är okej ändå tycker jag.
Hehe, denna "profetia" var ju skriven som en slags parodi på profetior.
Citera
2005-12-30, 15:16
Medlem
fbes avatar
Varför skriver Gringon att han/hon kollade i sin bok och verifierade? Det verkar ju vara kvalificerat skitsnack.
Citera
2005-12-30, 15:30
Medlem
Rent allmänt om profetior: någon kan ha en profetia som slår in... men alla de andra 999 som hade fel uppmärksammas inte och då verkar den lyckade profetian som så märkvärdig.
Och som påpekats tidigare, många profetior är så allmänna att de kan tolkas som man vill...
Citera
2005-12-31, 12:41
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Varför skriver Gringon att han/hon kollade i sin bok och verifierade? Det verkar ju vara kvalificerat skitsnack.

Ja, det var ju en uppenbar lögn, eftersom "profetian" aldrig skrevs av Nostradamus.

Hmm.. undrar varför man ljuger om sådant här på ett internetforum?
Citera
2006-01-03, 19:33
Medlem
fantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alve
Nostradamus förutspådde sin egen död. Och under den franska revolutionen bröt sig några soldater in i hans gravkammare och blir efteråt dödade i ett bakhåll, vilket han också hade förutspått genom följande rader:

The man who opens the tomb when it is found
And who does not close it immediately,
Evil will come to him
That no one will be able to prove.

Men att soldaterna blev dödade i ett bakhåll tror jag är ett rykte. Det finns hursomhelst mycket i Nostradamus texter som går att tolka som profetior som gått i uppfyllelse, men samtidigt får man säga att mycket är otydligt. Om jag minns rätt förutspådde han väl bland annat televisionen och Napoleons erövringar.

ja.. förutspådde han inte hitler också?
Citera
2006-01-07, 07:45
Medlem
Backstabbeds avatar
Bibelkoden!

Det står i bibeln att om du ändrar denna text skall du drabbas av en hel massa straff. Detta har tolkats somehow som om den skulle innehålla en kod
Bibelkoden.

Enligt den ligger vi risigt till 2006 juni-september skall va särskilt kritiska!

Bibelkoden.
Författare: Michael Drosnin.
Förlag: Bokförlaget DN

Enligt Bibelkoden utbryter ett kärnvapenkrig år 2006.

Tiden är relativ då/nu/sen är allt på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in