Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-04, 21:13
  #1
Medlem
Hej!

Först och främst vill jag bara säga att jag har vetat om detta språk i många många år pga jag gillade att spela ett spel vid namn Noctis IV när jag var snorunge. Men däremot har jag aldrig sett eller hört någon nämna språket förutom jag, själva skaparen (www.anywherebb.com) och ett antal andra som alla har kopplingar till hans forum... Jag personligen gillar syntaxen i språket, det är designat för att vara likt assembler men aningen mer högnivå.

Läs mer här: http://anynowhere.com/, tryck vidare in på "L.in.oleum" i menyn längst upp på sidan.

Vad tycker ni?
Vilken målgrupp skulle ni rekommendera detta språk till, nybörjare eller erfarna?
Citera
2016-11-07, 09:03
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Hej!

Först och främst vill jag bara säga att jag har vetat om detta språk i många många år pga jag gillade att spela ett spel vid namn Noctis IV när jag var snorunge. Men däremot har jag aldrig sett eller hört någon nämna språket förutom jag, själva skaparen (www.anywherebb.com) och ett antal andra som alla har kopplingar till hans forum... Jag personligen gillar syntaxen i språket, det är designat för att vara likt assembler men aningen mer högnivå.

Läs mer här: http://anynowhere.com/, tryck vidare in på "L.in.oleum" i menyn längst upp på sidan.

Vad tycker ni?
Vilken målgrupp skulle ni rekommendera detta språk till, nybörjare eller erfarna?
Verkar ju inte direkt som om språket har någon större spridning utanför entusiastkretsarna som du själv påpekat, av den anledningen känns det ju inte riktigt befogat att lära sig språket heller.

Visst, det stog att det var enklare än assembler och snabbare än C trots sin "exekveringsmiljö", men assembler har mig veterligen, trots dess i dagens aningen begränsade specialanvändningsfall (embeddedsystem, delar av drivisar etc), en bredare spridning och därmed är det enklare att få support på det så att säga.

Blir användningsbasen bredare kanske det kan bli något, men just nu verkar det vara ett "hobbyprojekt" stöttat av en handfull kompisar?
Citera
2016-11-14, 02:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Hej!

Först och främst vill jag bara säga att jag har vetat om detta språk i många många år pga jag gillade att spela ett spel vid namn Noctis IV när jag var snorunge. Men däremot har jag aldrig sett eller hört någon nämna språket förutom jag, själva skaparen (www.anywherebb.com) och ett antal andra som alla har kopplingar till hans forum... Jag personligen gillar syntaxen i språket, det är designat för att vara likt assembler men aningen mer högnivå.

Läs mer här: http://anynowhere.com/, tryck vidare in på "L.in.oleum" i menyn längst upp på sidan.

Vad tycker ni?
Vilken målgrupp skulle ni rekommendera detta språk till, nybörjare eller erfarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Verkar ju inte direkt som om språket har någon större spridning utanför entusiastkretsarna som du själv påpekat, av den anledningen känns det ju inte riktigt befogat att lära sig språket heller.

Visst, det stog att det var enklare än assembler och snabbare än C trots sin "exekveringsmiljö", men assembler har mig veterligen, trots dess i dagens aningen begränsade specialanvändningsfall (embeddedsystem, delar av drivisar etc), en bredare spridning och därmed är det enklare att få support på det så att säga.

Blir användningsbasen bredare kanske det kan bli något, men just nu verkar det vara ett "hobbyprojekt" stöttat av en handfull kompisar?

Jag gillar inte syntaxen om att man inte kan blanda floats med ints, utan att använda särskilda operatorer, det försvårar mycket. Det ser heller inte ut som att språket har någon större floating point hantering värd namnet, inget användbart sådant lib.

Om man kan länka L.in.oleum moduler med andra språk så kan man ju utnyttja välutvecklade och testade libs. Det ser lite dåligt ut med språkinterfacen minst sagt.

Överhuvudtaget anses assemblerliknande språk lite svåra att lära sig eftersom minneshanteringen (RAM) upplevs som kryptisk. I C/C++ som är lite mer abstrakt så kallar man en variabel för något namn, man behöver inte fundera på om det ligger i minnet eller finns i något register. Har man deklarerat variabeln så finns den -- inget att grunna på.

Såklart att framtidens assemblers kan bli mycket bättre förutsatt att CPUerna byggs ut,, fräckt vore ju en med typ 128 milj registers så att man kan göra mycket tung seriell beräkning eller tex splitta en task i typ miljontals trådar.

Att det skulle vara "snabbare än C, dvs ljushastigheten - hehe" det låter blåljug, samma kod i assembler eller C blir lika snabb om man generellt bara använder registerna, det är dock svårt att göra program som gör något vettigt -- om man bara får använda registerna alltså.
Citera
2016-11-30, 17:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Verkar ju inte direkt som om språket har någon större spridning utanför entusiastkretsarna som du själv påpekat, av den anledningen känns det ju inte riktigt befogat att lära sig språket heller.

Visst, det stog att det var enklare än assembler och snabbare än C trots sin "exekveringsmiljö", men assembler har mig veterligen, trots dess i dagens aningen begränsade specialanvändningsfall (embeddedsystem, delar av drivisar etc), en bredare spridning och därmed är det enklare att få support på det så att säga.

Blir användningsbasen bredare kanske det kan bli något, men just nu verkar det vara ett "hobbyprojekt" stöttat av en handfull kompisar?
Precis min tanke också, på allt du nämner faktiskt. Jag kan programmera assembler och C väldigt bra redan och har ej svårt för att lära utan suger åt mig som en tvättsvamp. Det jag mest undrade över är om någon man känner säger att den vill lära sig programmera, om det språket (med den enkla dokumentationen och relativt enkla syntax) skulle vara en bra introduktion?

Jag vet att för mig tog det fan i 1-2 år innan jag verkligen förstod vad en pekare var och hur minnes-addressering verkligen fungerar, i och för sig var jag 12 år när jag började läsa och lära mig C/C++... Men ändå, det var inte förens jag började kika på assembler och fått utså mycket trial-and-error innan jag äntligen verkligen förstod. När man ska lära sig assembler är det (enligt mig i alla fall) enklast att lära sig på DOS eller Windows XP med programmet "debug" som finns inbyggt. Det har inga superfunktioner men man lär sig grunderna rätt snabbt och dessutom att räkna i hexadecimal efter ett tag.. hehe..

Men jag menar, när man programmerar C och ska göra till exempel ett grafiskt program (precis vad nybörjare brukar vilja göra) så är det för det första olika hur man lyckas med det beroende på bla. operativsystem och samma sak med assembler: det mesta man vill göra måste göras på olika sätt men inte i detta språk för det har faktiskt inbyggt lib med GUI och saker.
Citera
2017-01-04, 02:19
  #5
Medlem
Trillskes avatar
Det bör finnas miljontals språk mer eller mindre ingen bryr sig om. Notera att JavaScript skapades på typ en eftermiddag, och var inte ens menat som ett fullvärdigt språk (det var med flit begränsat för att inte konkurrera med Java); språkens framgång (och därmed support, användbarhet samt generaliserbarhet vad gäller design) beror mer på hur många som faktiskt använder dem än hur bra eller dåliga de är.

Det är alltså inget att rekommendera till nybörjare. Inte direkt erfarna heller. De som vill koda i detta språk vet redan att de vill göra det, så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback