Citat:
Ursprungligen postat av
xiz
Hej!
Först och främst vill jag bara säga att jag har vetat om detta språk i många många år pga jag gillade att spela ett spel vid namn Noctis IV när jag var snorunge. Men däremot har jag aldrig sett eller hört någon nämna språket förutom jag, själva skaparen (
www.anywherebb.com) och ett antal andra som alla har kopplingar till hans forum... Jag personligen gillar syntaxen i språket, det är designat för att vara likt assembler men aningen mer högnivå.
Läs mer här:
http://anynowhere.com/, tryck vidare in på "L.in.oleum" i menyn längst upp på sidan.
Vad tycker ni?
Vilken målgrupp skulle ni rekommendera detta språk till, nybörjare eller erfarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Proton
Verkar ju inte direkt som om språket har någon större spridning utanför entusiastkretsarna som du själv påpekat, av den anledningen känns det ju inte riktigt befogat att lära sig språket heller.
Visst, det stog att det var enklare än assembler och snabbare än C trots sin "exekveringsmiljö", men assembler har mig veterligen, trots dess i dagens aningen begränsade specialanvändningsfall (embeddedsystem, delar av drivisar etc), en bredare spridning och därmed är det enklare att få support på det så att säga.
Blir användningsbasen bredare kanske det kan bli något, men just nu verkar det vara ett "hobbyprojekt" stöttat av en handfull kompisar?
Jag gillar inte syntaxen om att man inte kan blanda floats med ints, utan att använda särskilda operatorer, det försvårar mycket. Det ser heller inte ut som att språket har någon större floating point hantering värd namnet, inget användbart sådant lib.
Om man kan länka
L.in.oleum moduler med andra språk så kan man ju utnyttja välutvecklade och testade libs. Det ser lite dåligt ut med språkinterfacen minst sagt.
Överhuvudtaget anses assemblerliknande språk lite svåra att lära sig eftersom minneshanteringen (RAM) upplevs som kryptisk. I C/C++ som är lite mer abstrakt så kallar man en variabel för något namn, man behöver inte fundera på om det ligger i minnet eller finns i något register. Har man deklarerat variabeln så finns den -- inget att grunna på.
Såklart att framtidens assemblers kan bli mycket bättre förutsatt att CPUerna byggs ut,, fräckt vore ju en med typ 128 milj registers så att man kan göra mycket tung seriell beräkning eller tex splitta en task i typ miljontals trådar.
Att det skulle vara "snabbare än C, dvs ljushastigheten - hehe" det låter blåljug, samma kod i assembler eller C blir lika snabb om man generellt bara använder registerna, det är dock svårt att göra program som gör något vettigt -- om man bara får använda registerna alltså.