Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-11-06, 22:54
  #61
Medlem
Personligen anser jag att det vore bättre att förbjuda "hets mot religion" än att förbjuda "hets mot folkgrupp".

Om religionshets ökar i antal tror jag det blir problem. Sverige får skylla sig självt isf. Antingen för att man tagit in muslimer utan att ta hänsyn till att de inte gillar få sin Profet kränkt, eller för att man inte i lag förbjudit hets mot religion.

Däremot har Sverige förbjudit sexköp och man får inte säga att en muslimsk bön låter som en åsna med ont i magen. Meningslösa lagar.
Citera
2016-11-06, 23:42
  #62
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Att den här polisen ens slösade på våra skattepengar, resurser och tid genom att överhuvudtaget ta en polisbil och bege sig ut för att LETA upp den här bilen är helt sjukt.

Den där polisbilen hade behövts för att leta rätt på våldtäktsmän, pedofiler och terrorister bla.

Ja, det roliga är att polisen faktiskt ansträngde sig trots att dekalen inte utgör nåt brottsligt, samtidigt som den kränkte -som sett bilen med dekalen flera gånger- själv inte tycker att han ens ska behöva ta en bild på den för att visa polisen.
Citera
2016-11-07, 08:22
  #63
Medlem
JumpingJacks avatar
Det finns redan en tråd om ämnet:

(FB) Bildekal med nidbild av profeten Muhammed?

Jag skickar den här till Censur och yttrandefrihet för sammanfogning med tråden där.

/Mod
Citera
2016-11-07, 13:17
  #64
Moderator
Sun Rulers avatar
Undrar vad den massmediala reaktionen skulle bli om jag som kristen skulle kräva att butiker slutade sälja skivor med bland annat Deicide med Glen Benton som frontfigur.

Nu skulle jag aldrig få för mig att begränsa andra människors yttrandefrihet men jag är övertygad om att ifall Deicide eller liknande grupper skrev låtar om hur fruktansvärt islam och Muhammad är så skulle det förorsaka ett ramaskri.
Citera
2016-11-07, 14:27
  #65
Medlem
Kennethkvartings avatar
Eftersom Muhammed här verkar anse att dekalen utgör "hets mot folkgrupp" infinner sig hos mig en fråga:

Hur känner Muhammed till själva lagen om "HMF"?

Jag menar; i Sverige är det en framgångsrik inställning att anse att "mest kränkt äger tolkningsföreträde" Och att Muhammed är kränkt har vi alla förstått, men hur kommer lagen om HMF in i det hela?

En teori är att Muhammed har blivit upprörd och frågat någon Svensk på boendet där han är gäst, denna person har eldat på och förberett Muhammed med argument han ska dra för Polisen.
Citera
2016-11-07, 21:38
  #66
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tråden ligger nu i censur och yttrandefrihetsforumet och därför är allt som handlar om muslimer i allmänhet, islam, invandring, sverigedemokrater och liknande - off topic.

/Mod
Citera
2016-11-08, 00:06
  #67
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Om nu inte Moohammed gillar yttrandefrihet och olika åsikter, varför stanna här? Det finns gott om repressiva regimer som upprätthåller strikt religiös lag där han borde trivas bättre. Också lite förvånande att snuten inte ingriper när det skriks om censur och blasfemi, det är ju PK i dessa dagar
Citera
2016-11-08, 09:37
  #68
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Brändes det många bilar under Ecce Homo utställningen? Inte en enda vad jag vet. Den sporten importerades tillsammans med muslimerna som är världsmästare i dylika idrotter som kast med sten, våldtäkt, krankhet och bilbränning.

Att ingen någon annan muslim skulle bry sig om en dekal som förkunnar att Muhammeds dotter suger kristen kuk i baksätet på en bil känns inte alla sannolikt, snarast tvärtom. Det räcker med att nämna Wilks och hans Muhammedrondellhund som fick mången muhammedan att ta till högafflar och facklor.

Du vill verkligen att det ska vara på det sättet va? Misstro, hets och spridande av fördomar och rena lögner är er livsluft.

I ämnet slås det på stort av sd-svansen att en enda muslim reagerat på en bildekal. Jag hävdar att det är just en person och ingen annan muslim som brytt sig. Uppenbarligen inte en representativ person.

Nej då kommer påståenden om bilbränder för liknande händelser från sd-svansen, vilket är lögn. Det finns inte någon bilbrand rapporterad i Sverige där det anges att det kan ha skett till följd av skymfning av Muhammed eller islam.
__________________
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2016-11-08 kl. 09:40.
Citera
2016-11-08, 10:30
  #69
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du vill verkligen att det ska vara på det sättet va? Misstro, hets och spridande av fördomar och rena lögner är er livsluft.

I ämnet slås det på stort av sd-svansen att en enda muslim reagerat på en bildekal. Jag hävdar att det är just en person och ingen annan muslim som brytt sig. Uppenbarligen inte en representativ person.

Nej då kommer påståenden om bilbränder för liknande händelser från sd-svansen, vilket är lögn. Det finns inte någon bilbrand rapporterad i Sverige där det anges att det kan ha skett till följd av skymfning av Muhammed eller islam.
Tja, jag misstänker att det inte finns någon som helst anledning rapporterad alls när det kommer till den nya företeelsen "bilbränning i förorten av missnöjd muslim". Muslimer bränner bilar. Punkt slut. Av vilken anledning det än må vara. I fallet Wilks så var det dock inte "en kränkt muhammedan" utan här får du ett litet axplock:

Citat:
Efter publiceringen kritiserades bilden av Irans president Mahmoud Ahmadinejad som hävdade att icke-religiösa sionister låg bakom den. Han menade att "religioner står för vänskap, jämlikhet, rättvisa, fred och respekt för heliga profeter".[4]

Den 31 augusti förekom protester i Pakistan där svenska flaggan och en docka föreställande Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt brändes.[5]

Även i Örebro förekom två demonstrationer, 24 och den 31 augusti. Omkring 100–200 personer demonstrerade den 24 augusti och 300 personer demonstrerade utanför NA:s redaktion med krav om en ursäkt den 31 augusti. Efter att demonstranterna hållit sitt demonstrationsmöte utanför "NA-borgen" tågade demonstranterna genom centrala Örebro och uppmanade förbipasserande att bojkotta den lokala tidningen.[6]

Konstnären Lars Vilks fick motta mordhot[7] och hot från en irakisk organisation som tros ha kopplingar till nätverket al-Qaida. De utlovade en belöning på 100 000 dollar för att döda Vilks, eller 150 000 dollar "om han slaktas som ett lamm" (få halsen uppskuren).[8]

Flera muslimska organisationer i Sverige fördömde hoten[9][10] och uppmanade muslimer i Sverige att inte sprida konflikten.[11]

Citat: "Al Qaida är en färgklick i en komposition. Irans president gör sig också bra som konst. Pakistanska flaggbrännare och iranska presidenter gör sig faktiskt bäst som konstverk. Hade de bara stannat där hade världen varit bättre." - Lars Vilks 20/9 2007

I augusti 2007 försökte Sverigedemokraterna i Malmö verka för att teckningen skulle ställas ut på Malmö rådhus eller någon av stadens kulturinstitutioner. Detta blev aldrig av eftersom kommunpolitiker inte ska detaljstyra kommunal utställningsverksamhet.[12]

9 mars 2010 greps sju personer på Irland misstänkta för en mordkomplott mot Lars Vilks. De gripna fyra männen och tre kvinnorna kommer ursprungligen från Marocko och Jemen[13]. Dagen efter, 10 mars, publicerade Expressen, Dagens Nyheter och Sydsvenskan teckningen till stöd för yttrandefriheten, dock gjorde ej NA om det.[14]

Den 11 maj 2010 blev Vilks överfallen med en dansk skalle under sin föreläsning om yttrandefrihet på Uppsala universitet efter att ha visat en dokumentärfilm där två homosexulla män bar masker av Muhammed respektive Ali. Vilks blev inte skadad men omtumlad. [15] Föreläsningen avbröts, men Vilks avslutade föreläsningen på Uppsala universitet den 7 oktober 2010.[16]

Natten mot 15 maj 2010 blev Vilks hus utsatt för ett brandattentat, men han var inte hemma.

Så nej, jag tror inte att SD-svansen ljuger när den påstår att muhammedaner är kränkta medeltidsmänniskor så helst av allt reagerar med våld när de känner sig kränkta. Sen kan det naturligtvis finnas muhammedaner som inte bryr sig alls, det tvivlar jag inte på, men jag tvivlar inte heller på att majoriteten bryr sig.
Citera
2016-11-09, 21:30
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Också lite förvånande att snuten inte ingriper när det skriks om censur och blasfemi, det är ju PK i dessa dagar
Vad menar du att snuten skulle göra? Man kan ju inte gripa nån för att förespråka censur och skrika över blasfemi.

En annan femma om det är hot inblandat. Men allmänt gnäll är ju inte brottsligt.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-11-09 kl. 21:32.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback