Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-06, 17:39
  #13
Medlem
Hej igen, jag testade också alla dessa steg som den första personen skrev i tråden dock utan resultat. Det som hjälpte för mig var att dra en systemåterställning några dagar, DOCK kom virusvarningen tillbaka nu. Jag har inte heller installerat något de senaste dagarna. Även jag har uppdaterat grafikkortsdrivrutiner för cirka en vecka sedan.

Får väl bli en omformatering när jag har tid om inte någon kommer på någon lösning

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag brukar aldrig skanna med Windows defender, datorn gör det automatiskt då och då, rätt så sällan.
NOD32 har skyddat datorn bra tidigare och upptäckt hot utan att jag behövt skanna regelbundet.

Jag installerar väldigt sällan program och är försiktig i övrigt. Idag laddade jag dock ned programmet Discord, från deras hemsida. Det är dock ett välkänt program och företag.

Testat IE lite nu, verkar fungera som vanligt.

Filen finns på två ställen:
C:\Users\Anton\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\Launch Internet Explorer Browser.lnk

C:\Program Files (x86)\VulkanRT\1.0.26.0\V.ico

Efter att jag rensar systemet med Windows Defender försvinner "filen" från C:\Program Files (x86)\VulkanRT\1.0.26.0\V.ico, men efter ett jag skannar lite senare kommer den tillbaka dit igen. C:\Users\Anton\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\Launch Internet Explorer Browser.lnk försvinner dock aldrig.

Enligt Microsoft ska Windows defender kunna radera detta virus, men det verkar inte alls fungera.
https://www.microsoft.com/security/p...Win32%2fSupTab

Alert level: High står det också


När jag fick detta första gången så varnade den inte om någon VulkanRT fil. Men även jag ser denna nu...
__________________
Senast redigerad av QlicK 2016-11-06 kl. 17:55.
Citera
2016-11-06, 18:32
  #14
Medlem
1FFs avatar
Eftersom W.defender varnade så kanske dess avancerade malware borttagare hjälper- https://www.microsoft.com/security/s...e/default.aspx - https://www.microsoft.com/sv-se/down...l-details.aspx.

Om du har några tidigare återställnings punkter så kan det gå att använda dem även om de är borttagna.
Citera
2016-11-08, 10:49
  #15
Medlem
Necriss avatar
Även jag drabbades av detta. Inget nytt installerat senaste veckorna, förutom discord. Ser dock på microsoft att sidan om suptab blivit uppdaterad i dagarna. I samband med det kanske windows ändrat klassificeringen och därför poppar varningarna upp hos oss nu.

W.defender varnade om och om igen, tog bort filen varje gång (påstod den). Filen den varnade om var:
C:\Users\MinPC\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\Launch Internet Explorer Browser.lnk

alltså, samma fil som ZuparN. Jag testade hans lösning, och helt enkelt tog bort filen och då slutade varningen.

Om man läser på vad suptab gör, tar över en webläsare, eller startar dem med särskilda inställningar så låter det ju logiskt att det skulle hjälpa att ta bort IE:s egna quick launch till en ny IE klient.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback