Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-04, 18:12
  #1
Medlem
Jag har en 100Mbits router hemma. Jag undrar om AirPort Express som har precis som min router både 2,5 samt 5Ghz samt säger sig klara upp till 300Mbit/s kunna ersätta den för att på ett smart sätt kunna spela upp musik via min iPhone och iPad och dator. Finns en jag känner som har det hemma och därför funderar jag på att imorgon investera i en AirPort express?
Citera
2016-11-04, 19:58
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahovary
Jag har en 100Mbits router hemma. Jag undrar om AirPort Express som har precis som min router både 2,5 samt 5Ghz samt säger sig klara upp till 300Mbit/s kunna ersätta den för att på ett smart sätt kunna spela upp musik via min iPhone och iPad och dator. Finns en jag känner som har det hemma och därför funderar jag på att imorgon investera i en AirPort express?

Det fungerar att streama musik till en Express som har anslutna högtalare via 3,5mm-utgången på Expressen. Dock har en Express något klen räckvidd på det trådlösa, så om du har en stor yta med många rum att täcka kanske det inte är det bästa valet som enda router/accesspunkt. Testa hellre då att behålla din befintliga router och välja att utöka nätverket med Expressen (om det är din befintliga router som även skapar det trådlösa nätverket). Ofta går det att utöka det trådlösa med en Express, men ibland kan det vara svårt att få två trådlösa accesspunkter av olika fabrikat att prata med varandra.

Läs igenom vad Apple rekommenderar: https://support.apple.com/sv-se/HT202192
Citera
2016-11-04, 22:58
  #3
Medlem
Jaha men då behöver jag inte köpa speciella högtalare som folk sagt. Att AirPort express kräver wifi eller AirPlay högtalare?
Citera
2016-11-05, 00:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lahovary
Jaha men då behöver jag inte köpa speciella högtalare som folk sagt. Att AirPort express kräver wifi eller AirPlay högtalare?


Har du ens läst på Apples hemsida vad AE klarar? Varför skulle det behövas speciella högtalare?

AE kopplas t ex till ditt trådlösa WiFi i ditt hem, eller skapar ett WiFi-nät, beroende på hur du ställer in grejorna.

Sen ansluts AE med kabel eller fiber till din stereoanläggning så kan du sen skicka musik trådlöst från iPhone/iPad/Mac till din AE så att musiken spelas upp i din stereo.

Har du ingen egentlig stereo så kan ett par aktiva (som alltså har egna inbyggda förstärkare) högtalare kopplas direkt till AE och du kan spela upp musik i dessa.

http://www.apple.com/se/shop/product...press?fnode=58

Här har du en hel hög video på YT som visar hur man kan göra, tog 30 s att hitta....
https://m.youtube.com/results?q=how%...r%20music&sm=3
Citera
2016-11-05, 15:45
  #5
Medlem
Nu installerat den. Funkar bra förutom laggning mellan ljud och bild samt när man stänger av/byter låt tar det en stund. Sedan kommer jag upp i Max 70-75mbit/s på denna router. Förra ca 90/mbit på D-Link 850L.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback