Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-08, 07:56
  #25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Blir man piggare av att ha en luftrenare hemma? Då menar jag en luftrenare som använder filter och inte joniseringsskräp.

Finns det någon apparat man kan köpa som mäter partikelhalter i luften? Inte alltför dyr helst.

Jag är ofta trött och jag börjar misstänka att det kan ha med partiklar i luften att göra.

Varför misstänker du det?
Citera
2016-11-08, 11:44
  #26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Varför misstänker du det?

För jag har uteslutit det mesta utom just luftpartiklar. Jag har försökt att bli pigg genom att äta nyttigt i flera år men jag blir fortfarande trött.
Citera
2016-11-08, 13:49
  #27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För jag har uteslutit det mesta utom just luftpartiklar. Jag har försökt att bli pigg genom att äta nyttigt i flera år men jag blir fortfarande trött.

Jag har svårt att tro att du har så pass kraftigt förorenad luft. Hitta någon som kan komma hem till dig och mäta med bra utrustning.
Citera
2016-11-08, 14:01
  #28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag har svårt att tro att du har så pass kraftigt förorenad luft. Hitta någon som kan komma hem till dig och mäta med bra utrustning.

Vad heter det där farliga som kan sitta i väggar och plastmattor i gamla hus? För några år sen försökte jag riva upp plastmattan som sitter limmad på betonggolvet innan jag la parketten, men det gick inge vidare för det dammade så mycket.
Citera
2016-11-08, 17:14
  #29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad heter det där farliga som kan sitta i väggar och plastmattor i gamla hus? För några år sen försökte jag riva upp plastmattan som sitter limmad på betonggolvet innan jag la parketten, men det gick inge vidare för det dammade så mycket.

Asbest? Har du problem med Asbest så är det inte en luftrenare du behöver, det är en asbestsanering.
Citera
2016-11-08, 17:15
  #30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Asbest? Har du problem med Asbest så är det inte en luftrenare du behöver, det är en asbestsanering.

Ja, så hette det. Hur vet man om man har asbest i luften?
Citera
2016-11-09, 07:22
  #31
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, så hette det. Hur vet man om man har asbest i luften?

Man tar dit någon som kan mäta det.
Citera
2016-11-09, 17:03
  #32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Man tar dit någon som kan mäta det.

Vad kostar det?
Citera
2016-11-09, 17:28
  #33
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För jag har uteslutit det mesta utom just luftpartiklar. Jag har försökt att bli pigg genom att äta nyttigt i flera år men jag blir fortfarande trött.
Depression? blir man trött av det också.

#...bygga en luftrenare med hjälp av stålarbetare.
Citera
2016-11-09, 21:32
  #34
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad kostar det?

Ring och fråga.
Citera
2016-12-01, 21:54
  #35
Medlem
JustZlatans avatar
Nu tänker jag börja bygga en liten luftrenare som jag kommer ha i bilen. Hur vet man om 12 Volts-uttaget i bilen klarar av att ge ström åt en fläkt?

Jag hade tänkt mig någon av dessa fläktar: http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/...C3%A4kt-AC-EC/

Vem ska man kontakta för att bygga en låda i plast, trä eller stål beroende på vilket som blir billigast och effektivast?
Citera
2016-12-02, 00:47
  #36
Moderator
Arne.Ankas avatar
En fläkt ska inte vara några problem att driva från uttaget, kan vara avsäkrat på 10A kolla i säkringsboxen eller manualen för bilen däremot ska du ha en 12V fläkt och inte 230V.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback