Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-04, 19:26
  #13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har bara gjort mindre lådor till elektronik själv och det tar längre tid än man tror.
Svetsning tycker jag blir bäst men det är OK med nitning också.

Brukar svetsning göras i professionella jobb?
Citera
2016-11-04, 20:15
  #14
Medlem
StigAllans avatar
Det går lättare att gömma svetspunkter än nitar som måste borras hål för.
Men det är lättare att nita än att svetsa tunn plåt, om du ska ha aluminium eller stålplåt spelar det roll när man svetsar men inte med nit.
Citera
2016-11-04, 20:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har sett ritningar på luftrenare och hur de fungerar. Fläkten som sitter i lådan tar in luft och det sitter olika filter före/efter fläkten som renar luften. Sen sprutar det ut ren luft. Det kan inte vara så svårt att bygga själv. Stål är lättare än trä. Jag vill kontakta en ståltillverkare här i Sverige som kan göra en låda till mig.

Hur ska du styra fläkten?

Det är enklare o billigare o bygga i trä än i stål.
Var ska luftrenaren sitta? I huset eller på vinden?

Vad är syftet med att bygga en själv? Duger inte en färdig?
Citera
2016-11-04, 20:40
  #16
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilket blir bäst mellan svetsning och nitning? Hur långt tid brukar det ta att göra en låda?

Svets blir starkare, men popnit duger utmärkt. Du måste förstås täta invändigt, men det är enkelt.

Tar under en dag kan jag tro, inte speciellt avancerat.
Citera
2016-11-04, 20:43
  #17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur ska du styra fläkten?

Det är enklare o billigare o bygga i trä än i stål.
Var ska luftrenaren sitta? I huset eller på vinden?

Vad är syftet med att bygga en själv? Duger inte en färdig?

Fläkten ska styras automatiskt, eller vad menar du?

Luftrenaren ska stå på golvet i vardagsrummet hade jag tänkt. Det är klart att en färdig duger, men den jag kollar på kostar 10.000 kr. Antar att det är mycket billigare att bygga en egen.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2016-11-04 kl. 21:30.
Citera
2016-11-04, 21:49
  #18
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fläkten ska styras automatiskt, eller vad menar du?

Luftrenaren ska stå på golvet i vardagsrummet hade jag tänkt. Det är klart att en färdig duger, men den jag kollar på kostar 10.000 kr. Antar att det är mycket billigare att bygga en egen.

Bygga själv kan bli billigare än 10000:- men definitivt inte om du ska be en svetsare/bockare/montör göra det. Tro mig, jag har själv framställt mycket kompetenta luftrenare. Serietillverkade saker blir alltid billigare och H-klassade proffsmaskiner finns för mindre än 10000:- även om de kanske inte är just tysta.
Citera
2016-11-04, 21:54
  #19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Bygga själv kan bli billigare än 10000:- men definitivt inte om du ska be en svetsare/bockare/montör göra det. Tro mig, jag har själv framställt mycket kompetenta luftrenare. Serietillverkade saker blir alltid billigare och H-klassade proffsmaskiner finns för mindre än 10000:- även om de kanske inte är just tysta.

H-klassade, vad är det?
Citera
2016-11-05, 05:33
  #20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kartong, på ena sidan sätter du en bordsfläkt på andra sidan sätter du en bit fleecetyg....varför krångla till det? för lite extra filtrering kan nåt klibbigt appliceras på tyget.

Vill du ha nåt snyggare kan du snickra ihop en låda och antingen måla eller täcka med plastfilm.
http://www.alfort.se/sv/varumarken/d...iklar/Monster/
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-11-05 kl. 06:00.
Citera
2016-11-05, 09:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fläkten ska styras automatiskt, eller vad menar du?

Luftrenaren ska stå på golvet i vardagsrummet hade jag tänkt. Det är klart att en färdig duger, men den jag kollar på kostar 10.000 kr. Antar att det är mycket billigare att bygga en egen.

Styras automatiskt? Med vad?

Hur snyggt är det att ha en metallåda ståendes i vardagsrummet?
Jag köpte en luftrenare för 5000-6000 kr och fick då även protokoll på att den faktiskt renade luften. Detta var dock över tio år sedan och nu för tiden har man förfinat filtertekniken, så billigare renare finns på marknaden.

https://e-klok.se/luftrenare/woods-l...-elfi-900.aspx Här har du en för under 7000 kr.

Sökte på luftrenare o klickade på första länken som kom upp.
De kostar från 2000 kr och uppåt.
Citera
2016-11-07, 19:13
  #22
Medlem
JustZlatans avatar
Blir man piggare av att ha en luftrenare hemma? Då menar jag en luftrenare som använder filter och inte joniseringsskräp.

Finns det någon apparat man kan köpa som mäter partikelhalter i luften? Inte alltför dyr helst.

Jag är ofta trött och jag börjar misstänka att det kan ha med partiklar i luften att göra.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2016-11-07 kl. 19:29.
Citera
2016-11-08, 00:09
  #23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Blir man piggare av att ha en luftrenare hemma? Då menar jag en luftrenare som använder filter och inte joniseringsskräp.
Kan minska astmatiska besvär.
Citera
2016-11-08, 01:25
  #24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan minska astmatiska besvär.

Jag lider inte av astma eller allergier vad jag vet. Men man tycker ju om luften blir ren och fri från damm, partiklar och gaser borde man bli piggare och kanske gladare.

Den enda partikelmätaren för kommersiellt bruk jag hittar är den här: Blueair Aware. https://www.blueair.com/se/blueair-aware

Egentligen litar jag inte på dessa kinatillverkade elektroniska plastmaskiner som lyser blått.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2016-11-08 kl. 01:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback