Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-04, 14:11
  #1
Medlem
Abu-Hassans avatar
Hej,

Jag vill dela med mig av en ny podcast producerad av två svenska muslimer från Malmö. De har haft nio avsnitt hittills med ämnen såsom:

"När föräldrar sätter stopp för kärleken"
"Muslimer i media"
"Porrens skadliga verkningar"
"Behöver islam reformeras?"
"Moderata moralpoliser irriteras av bönen"

http://www.muslimskaperspektiv.se/

Vad tycker ni är det rätt i tiden att vi har fått en moderatmuslimsk podcast? Era tankar om podcasten ni som har lyssnat.

Kan tillägga att den uppmärksammades i Sveriges Radio - Människor och tro där de intervjuade producenterna. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=416
__________________
Senast redigerad av Abu-Hassan 2016-11-04 kl. 14:15.
Citera
2016-11-04, 16:05
  #2
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Hassan
Vad tycker ni är det rätt i tiden att vi har fått en moderatmuslimsk podcast?

Som anhängare av yttrandefrihet är mitt svar ja.
Citera
2016-11-07, 21:27
  #3
Medlem
Hade gärna diskuterat de olika frågorna de tar upp, men jag orkar inte lyssna genom varje podavsnitt.

Det som annars är ganska typiskt när två muslimer ska diskutera islam är att båda är övertygade om att de vet vad "islam säger", och båda anser att den andra har fel.

Islam är inte en diskussionideologi egentligen, utan en ideologi som anser sig ha klara bud om rätt och fel i VARJE fråga.

Tyvärr förstår många svenskar inte detta. Så länge någon talar för islam och säger saker som en svensk tycker känns bra så tycker etablissemanget (t.ex. SR) att dessa "representerar" islam.

Iofs är det bra att SR bara tar upp varianter som är acceptabla från vårt perspektiv. Inte tar med bloggar som uppmanar till att angripa homosar, t.ex.

Vad man kan fråga sig är, vad har de för bakgrund som driver bloggen? Är det glada amatörer eller har de en djupare förståelse om islam? Jag kan ju också starta en podd och säga att jag "talar för kristendom" fastän jag aldrig gått i kyrka.
Många som "talar för islam" har en ganska ytlig kunskap om islam. Åter andra är för vinklade (t.ex. för "svenniga") och skulle inte få någon respekt från övriga muslimer.

Att tala för islam är således svårt. Antingen blir det för "milt" eller så blir det för obehagligt eller så blir det för mycket småsaker fram och tillbaka. Generellt sätt saknar muslimer kunskap om något utanför islam vilket leder till torftiga diskussioner. Och de kan inte referera till vetenskap, utan de börjar och slutar med sitt egetdefininierade "islam".

Men de i denna podd är åtminstone någorlunda kunniga, utifrån vad jag kan bedöma lite snabbt. Lite långrandigt dock.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2016-11-07 kl. 21:37.
Citera
2016-11-21, 17:46
  #4
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Islam är inte en diskussionideologi egentligen, utan en ideologi som anser sig ha klara bud om rätt och fel i VARJE fråga.

Korrekt. Muslimer är inte bra på att "diskutera" i första hand; kontroverser lösas med våld.

Så egentligen är det på KORT SIKT bra om våldslig jihad ersättas med semantisk jihad.
Citera
2016-11-21, 20:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad man kan fråga sig är, vad har de för bakgrund som driver bloggen? Är det glada amatörer eller har de en djupare förståelse om islam? Jag kan ju också starta en podd och säga att jag "talar för kristendom" fastän jag aldrig gått i kyrka.
Många som "talar för islam" har en ganska ytlig kunskap om islam. Åter andra är för vinklade (t.ex. för "svenniga") och skulle inte få någon respekt från övriga muslimer.

Salahuddin Barakat är utbildad teolog och pratar utifrån ett mainstream-sunnitiskt perspektiv i stort sett. Han tenderar väl åt sufism men det är inget framträdande, ett namn som kommer ta mer och mer plats i debatten i Sverige med tanke på att han är skicklig i mediakontakten och uppväxt i Sverige samt med akademisk utbildning även i Sverige.

Salih är mer åt hållet "glad amatör", men har sysslat med folkbildning i ca 10-15 år lokalt i Malmö. Tar väl lite mer rollen som programledare i sammanhanget, och delar med sig av sina tankar ibland.

Båda två talar egentligen från ett perspektiv som accepteras av de flesta sunniter i Sverige, de håller sig i mångt och mycket till det sunniter enats om.
Citera
2016-11-21, 20:27
  #6
Medlem
Tycker det är en klart lyssningsvärd pod! Bra ljud, och hittills bra avsnitt. Frågan är hur länge de klarar av att hitta nya ämnen bara?
Citera
2016-11-21, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Salahuddin Barakat är utbildad teolog och pratar utifrån ett mainstream-sunnitiskt perspektiv i stort sett. Han tenderar väl åt sufism men det är inget framträdande, ett namn som kommer ta mer och mer plats i debatten i Sverige med tanke på att han är skicklig i mediakontakten och uppväxt i Sverige samt med akademisk utbildning även i Sverige.

Salih är mer åt hållet "glad amatör", men har sysslat med folkbildning i ca 10-15 år lokalt i Malmö. Tar väl lite mer rollen som programledare i sammanhanget, och delar med sig av sina tankar ibland.

Båda två talar egentligen från ett perspektiv som accepteras av de flesta sunniter i Sverige, de håller sig i mångt och mycket till det sunniter enats om.

Tack för feedback.

Ja media gillar honom.

De citerade hans senaste facebookinlägg.

Citat:
En av Malmös mest tongivande imamer går nu ut och vädjar till unga att upphöra med våld. Han säger att många av offren och gärningsmännen i den senaste tidens mordvåg har anhöriga i hans församling.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ska...-doda-varandra

Det är bra av media av framhäva det som vi i Sverige ser som "positiv" islamska krafter.
Det är ju ett val media gör (t.ex. kalla honom "en av Malmös mest tongivande imamer"), men det är effektivt.

Här är hans facebooksida:
https://www.facebook.com/Salahuddin.Barakat?fref=ts

Här tar han upp frågan om att muslimer kan ha olika åsikter i frågor. https://www.facebook.com/Salahuddin....27988990778238

Detta är en viktig och intressant fråga.
I ett homogent muslimskt samhälle är det lättare att tala om att det finns EN islam. Men i Sverige finns det många olika typer av muslimer med olika bakgrund.

Studier visar att de flesta muslimer anser att det bara finns "en" tolkning av sharia.
http://assets.pewresearch.org/wp-con...si2-chp1-2.png

Men vad vet jag? Tänker inte påstå jag vet vad som är rätt eller fel.

Det finns mycket positivt inom islam, är bra om Salahuddin kan lyckas framhäva det.

Vet dock att radikala troende inte lyssnar på "moderata" imamer.
Vissa tror att de mest radikala muslimerna skulle lyssna på en sådan som Salahuddin men de radikala anser att ALLT som inte "förbjuder det som profeten förbjöd" (typ tiotusen saker) är att betrakta som otroende. Fanatiker går inte att nå. Hur ska man lösa det?

Visst vore det kul om Salahuddin kunde hjälpa skapa en "svensk" islam som visar att islam är till inte bara för araber utan även för svenskar, afrikaner, ja alla. En islam byggd på tolerans istället för intolerans. Jag har talat med djupt troende muslimer som säger att islam ÄR till för alla, men araber är överlag intoleranta och förstår inte sin religion, de hatar svenskar och de hatar afrikaner (och shiiter och många andra).

Jag tror det kan gå. Varför skulle det inte gå?
Citera
2016-12-11, 23:55
  #8
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för feedback.

Ja media gillar honom.

De citerade hans senaste facebookinlägg.



Det är bra av media av framhäva det som vi i Sverige ser som "positiv" islamska krafter.
Det är ju ett val media gör (t.ex. kalla honom "en av Malmös mest tongivande imamer"), men det är effektivt.

Här är hans facebooksida:
https://www.facebook.com/Salahuddin.Barakat?fref=ts

Här tar han upp frågan om att muslimer kan ha olika åsikter i frågor. https://www.facebook.com/Salahuddin....27988990778238

Detta är en viktig och intressant fråga.
I ett homogent muslimskt samhälle är det lättare att tala om att det finns EN islam. Men i Sverige finns det många olika typer av muslimer med olika bakgrund.

Studier visar att de flesta muslimer anser att det bara finns "en" tolkning av sharia.
http://assets.pewresearch.org/wp-con...si2-chp1-2.png

Men vad vet jag? Tänker inte påstå jag vet vad som är rätt eller fel.

Det finns mycket positivt inom islam, är bra om Salahuddin kan lyckas framhäva det.

Vet dock att radikala troende inte lyssnar på "moderata" imamer.
Vissa tror att de mest radikala muslimerna skulle lyssna på en sådan som Salahuddin men de radikala anser att ALLT som inte "förbjuder det som profeten förbjöd" (typ tiotusen saker) är att betrakta som otroende. Fanatiker går inte att nå. Hur ska man lösa det?

Visst vore det kul om Salahuddin kunde hjälpa skapa en "svensk" islam som visar att islam är till inte bara för araber utan även för svenskar, afrikaner, ja alla. En islam byggd på tolerans istället för intolerans. Jag har talat med djupt troende muslimer som säger att islam ÄR till för alla, men araber är överlag intoleranta och förstår inte sin religion, de hatar svenskar och de hatar afrikaner (och shiiter och många andra).

Jag tror det kan gå. Varför skulle det inte gå?

Sjysst att det inte bara är salafister som gör sin röst hörd.
Kontraproduktivt lär det inte vara i alla fall. Det är väl snarare så att det får fungera i förebyggande syfte för unga muslimer att inte bli radikala, de flesta unga radikala har väl inte radikala föräldrar om jag har förstått situationen rätt.
Citera
2016-12-12, 14:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Sjysst att det inte bara är salafister som gör sin röst hörd.
Kontraproduktivt lär det inte vara i alla fall. Det är väl snarare så att det får fungera i förebyggande syfte för unga muslimer att inte bli radikala, de flesta unga radikala har väl inte radikala föräldrar om jag har förstått situationen rätt.

Allt om muslimer måste inte handla om radikalisering. Ser podden mer som ett sätt att förklara för icke-muslimer om muslimska perspektiv på saker, samtidigt som man för en diskussion med de (troligtvis huvudsakliga) muslimska lyssnarna om vardagsfrågor. Tror det är nyttigt för integration oavsett.
Citera
2016-12-12, 15:38
  #10
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Allt om muslimer måste inte handla om radikalisering. Ser podden mer som ett sätt att förklara för icke-muslimer om muslimska perspektiv på saker, samtidigt som man för en diskussion med de (troligtvis huvudsakliga) muslimska lyssnarna om vardagsfrågor. Tror det är nyttigt för integration oavsett.

Jag menar inte att själva podden behöver handla om radikalisering (det kanske du inte heller menade, jag själv ser mest religion som ett problem så radikalisering är det mest intressanta för mig). Eftersom den radikala växer bättre än den moderata islam är det ju bra om det finns starka alternativ - är det något som saknas inom islam, åtminstonde i Europa, är det ju vettiga förebilder, speciellt bland de lärda.

Nu ska jag inte säga för mycket, jag har inte lyssnat själv, men diskussionsämnena var ju åtminstone hyfsat progressiva.
Citera
2016-12-13, 00:07
  #11
Medlem
Ratads avatar
Problemet med religiösa diskussioner är att man i mångt och mycket påstår sig ha ett facit men som är byggt på uselt byggda regler.

Om man har en debatt med en militant ateist, teofob eller verkligen utmanar sin sanning kan det bli spännande. Allt harva runt utan att verkligen utmana reglerna är mest för de redan frälsta onanisterna som följer religionen. "For people who like this thing, this is the thing they like".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback