Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-03, 20:56
  #1
Medlem
Hej! Har tagit över underhållet av ett par simpla C#-webbtjänster i stort sett bygger på följande kod:

Kod:
public class API : IHttpHandler
   {
      // Override the ProcessRequest method.
      public void ProcessRequest(HttpContext context)
      {
       [..validera input]
       [..hämta data från db]
       [.. retunera datat från db till response]
       }
 }

Webbtjänsternas syfte är väldigt simpelt: klienten inkluderar en query via http-get och tjänsten ska returnera ett svar. Att förstå koden som den är inga problem (min erfaranhet av C#/asp.net är minimal dock) men vad jag funderar på är om detta är "best practice" eller om det finns något bättre sätt som man skall/kan göra det.

Så min fråga, vid nyutveckling där syftet är liknade - hade ni kört vidare på spåret ovan eller finns det andra/bättre möjligheter att implementera ett webbAPI?
Citera
2016-11-03, 21:02
  #2
Medlem
jag skulle använda post i stället för get eftersom get parameterar inte är krypterade om man använder tls
Citera
2016-11-03, 21:45
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harriet
Hej! Har tagit över underhållet av ett par simpla C#-webbtjänster i stort sett bygger på följande kod:

Kod:
public class API : IHttpHandler
   {
      // Override the ProcessRequest method.
      public void ProcessRequest(HttpContext context)
      {
       [..validera input]
       [..hämta data från db]
       [.. retunera datat från db till response]
       }
 }

Webbtjänsternas syfte är väldigt simpelt: klienten inkluderar en query via http-get och tjänsten ska returnera ett svar. Att förstå koden som den är inga problem (min erfaranhet av C#/asp.net är minimal dock) men vad jag funderar på är om detta är "best practice" eller om det finns något bättre sätt som man skall/kan göra det.

Så min fråga, vid nyutveckling där syftet är liknade - hade ni kört vidare på spåret ovan eller finns det andra/bättre möjligheter att implementera ett webbAPI?
Hade nog gjort det i ASP.NET MVC webapi istället vid nyutveckling, känns som om RESTapier is the shit och med mvc webapi är det hyfsat simpelt att fixa det hela.
Citera
2016-11-03, 22:17
  #4
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
jag skulle använda post i stället för get eftersom get parameterar inte är krypterade om man använder tls
Beror ju på vad funktionens syfte är. Man ska inte bara slentrianmässigt använda sig av POST utan använda GET, POST, PUT och DELETE beroende på användningsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Hade nog gjort det i ASP.NET MVC webapi istället vid nyutveckling, känns som om RESTapier is the shit och med mvc webapi är det hyfsat simpelt att fixa det hela.
Instämmer. Web Api 2 är väldigt trevligt att bygga REST-tjänster med.
Citera
2016-11-03, 22:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Beror ju på vad funktionens syfte är. Man ska inte bara slentrianmässigt använda sig av POST utan använda GET, POST, PUT och DELETE beroende på användningsfall.

okej, håller med där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback