Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-03, 10:22
  #1
Medlem
sdkennets avatar
SD har äntligen kommit med förslaget att begränsa användandet av låneord för att skydda vårt svenska språk. tycker att det är helt på tiden då jag mer och mer lessnar på engelsfieringen av allt slang folk använder sig av även i tidningar, på tv och i riksdagshuset. hög tid för förändringar.

hatten av!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23822937.ab
Citera
2016-11-03, 10:30
  #2
Medlem
Rebell4evers avatar
Aj då, blir att sluta med ord som garderob, toalett, container, overall, tejp, mail, radio etc etc, och även rena språk stölder som sudden death i sportsammanhang- plötslig död får det heta från och med nu.


Listan med lånord är lång, fast jag vet inte hur långt tillbaka dom ska förbjudas ioförsig.
Citera
2016-11-03, 10:35
  #3
Medlem
sdkennets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Aj då, blir att sluta med ord som garderob, toalett, container, overall, tejp, mail, radio etc etc, och även rena språk stölder som sudden death i sportsammanhang- plötslig död får det heta från och med nu.


Listan med lånord är lång, fast jag vet inte hur långt tillbaka dom ska förbjudas ioförsig.

nej garderob, toalett, container, overall, tejp, radio är svenska ord. sudden death och mail går bra att ersätta med svenska ord. som e-post och kanske "först i nät" för sudden death
Citera
2016-11-03, 10:45
  #4
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdkennet
nej garderob, toalett, container, overall, tejp, radio är svenska ord. sudden death och mail går bra att ersätta med svenska ord. som e-post och kanske "först i nät" för sudden death

garderob och toalett är franska ord, container är engelskt. Det är många ord i svenskan som är lånade från andra språk vilket Rebell ville påvisa. Antar att de drar en gräns vid nya ord där vi har fastställda svenska ord? (om än lånade)
Citera
2016-11-03, 10:51
  #5
Medlem
Demokrati?
Citera
2016-11-03, 11:57
  #6
Medlem
Begränsar man språket begränsar man folks sinnen - inte bra!

Dock kan vi förbjuda ortenslang. Jag vill inte ha in arabiska i svenskan.
Citera
2016-11-03, 12:30
  #7
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Visst kan man störa sig på personer som slänger in engelska ord i var och varannan mening. Men det är ännu mer stört att någon ens tycker att det vore en god idé att lagstifta bort det. Och klart att en lågpanna på FB hänger på, allt som pappa Jimmie och co tycker är jättebra.
Citera
2016-11-03, 12:38
  #8
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Visst kan man störa sig på personer som slänger in engelska ord i var och varannan mening. Men det är ännu mer stört att någon ens tycker att det vore en god idé att lagstifta bort det. Och klart att en lågpanna på FB hänger på, allt som pappa Jimmie och co tycker är jättebra.

Man kan som i Kanada lagstifta att offentlig sektor ska använda det svenska språket i så stor utsträckning som möjligt. Ja, det franska språket i Kanada då..

Undertecknad är dock en surgubbe som vägrar beställa "chocolate blueberry cookie" på café.
-En choklad- och blåbärskaka tack.
Fåntrattar.
Citera
2016-11-03, 12:40
  #9
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Samtidigt som det naturligtvis är dumt och meningslöst i sig att föreställa sig att man skall stoppa låneord bör man noga akta sig för att förlöjliga förslag om att värna svenska språket då det defintivt ligger en hel del i att inflytandandet från engelskan är enormt och att det inte enbart är av godo och att det faktiskt är möjligt om man vill att bedriva språkvård för att hantera detta inflytande.
Citera
2016-11-03, 13:09
  #10
Medlem
Sooks avatar
Är inte syftet med tal att man ska förstå varandra. Jag har otroligt svårt att se nån anledning att ha massa olika språk. Att språk utvecklas mot ett enda språk är ju perfekt. Att hindra utvecklingen med lagar är fullständigt vrickat. Varför stoppa klockan och låsa in tiden när det bästa är att låta språket utvecklas.
Citera
2016-11-03, 13:09
  #11
Medlem
sdkennets avatar
dom ord ni tar upp är ord som vi tagit sen länge sen tillbaka, som vi valde att låna in innan vi började se på hollywood och hämta flyktingar med diverse olika uttryck. det jag menar är att vi ska sluta ta in nya ord för ord vi redan har, eller för nya saker skapa nya SVENSKA ord. det är rätt att lagstifta så att tidningar, tv, radio etc skriver korrekt svenska så att alla lär sig bättre
Citera
2016-11-03, 13:18
  #12
Medlem
Stones avatar
online blir vad? Påkopplad
Offline blir vad? Avkopplad? Frånkopplad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback