Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-03, 09:42
  #1
Medlem
Hej!

Jag lyckades pajja en av mina laptops och sitter med en reserv nu som är seg som satan.
Jag funderar då på om det är möjligt att enbart flytta SSD disken ifrån den förra till denna jag använder nu, utan att allt havererar?

Hårddisken jag tänke sätta i är ju "ready to go" så att säga med OP installerat, drivrutiner för allt osv.
Skulle det fungera eller finns det någon chans att något pajar?
Citera
2016-11-03, 09:50
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Hej!

Jag lyckades pajja en av mina laptops och sitter med en reserv nu som är seg som satan.
Jag funderar då på om det är möjligt att enbart flytta SSD disken ifrån den förra till denna jag använder nu, utan att allt havererar?

Hårddisken jag tänke sätta i är ju "ready to go" så att säga med OP installerat, drivrutiner för allt osv.
Skulle det fungera eller finns det någon chans att något pajar?
Har du windows 10 på ssd'n och datorerna är någorlunda lika så finns det en chans att det funkar så långt att den startar och den uppdaterar ev drivrutiner som skiljer. Ev får du uppdatera licensen till windows 10 då den är bunden till hårdvaran på ms server men det brukar inte vara några problem.
Citera
2016-11-03, 09:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du windows 10 på ssd'n och datorerna är någorlunda lika så finns det en chans att det funkar så långt att den startar och den uppdaterar ev drivrutiner som skiljer. Ev får du uppdatera licensen till windows 10 då den är bunden till hårdvaran på ms server men det brukar inte vara några problem.

Tack för snabbt svar. Satt en i5a i förra, en i3a i denna så dem drivrutinerna bör ju ej krascha. Snarlika grafikkort också.

Får ta och testa helt enkelt, ville bara kolla så att jag inget verkligen kan förstöras. Skulle det inte fungera är det ju bara wipea hela disken och installera från scratch, men har så mycket som jag inte orkar bli av med just nu och har ej verktygen för att kopiera över just nu.
Citera
2016-11-03, 09:56
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Hej!

Jag lyckades pajja en av mina laptops och sitter med en reserv nu som är seg som satan.
Jag funderar då på om det är möjligt att enbart flytta SSD disken ifrån den förra till denna jag använder nu, utan att allt havererar?

Hårddisken jag tänke sätta i är ju "ready to go" så att säga med OP installerat, drivrutiner för allt osv.
Skulle det fungera eller finns det någon chans att något pajar?

Jag har gjort det flera gånger utan problem, även mellan Pc märken. Så det är bara till att prova. Går det så går det . Går det inte så kommer i vart fall inget att "pajja" det är helt säkert.

Efter bytet så byter du drivisarna även om det till synes funkar bra.
Citera
2016-11-03, 14:21
  #5
Medlem
Stötte på problem rätt så omgående. Satte i EVO'n 250 och startade, "Preparing repair" "Your Windows has not started correctly" och den kommer inte längre än det. Finns inget att repaira heller verkar det som, hmm.
Citera
2016-11-03, 14:41
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Stötte på problem rätt så omgående. Satte i EVO'n 250 och startade, "Preparing repair" "Your Windows has not started correctly" och den kommer inte längre än det. Finns inget att repaira heller verkar det som, hmm.

Det där har jag också stött på ibland och då gjort en nyinstallation av Windows och sedan efter det installerat backupen jag gjort på det som jag ursprungligen ville ha dit. Ibland har det gått ibland inte. Man sparar lite tid, ibland, om det går.

Men går det inte så är det nog en nyinstallation som gäller. Vissa Pc`s gillar inte hårdvaru ändringar och visar på det där felmeddelandet även när saker och ting är helt rätt och riktigt gjorda.
Citera
2016-11-03, 14:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det där har jag också stött på ibland och då gjort en nyinstallation av Windows och sedan efter det installerat backupen jag gjort på det som jag ursprungligen ville ha dit. Ibland har det gått ibland inte. Man sparar lite tid, ibland, om det går.

Men går det inte så är det nog en nyinstallation som gäller. Vissa Pc`s gillar inte hårdvaru ändringar och visar på det där felmeddelandet även när saker och ting är helt rätt och riktigt gjorda.

I see, låter vettigt.

Det främsta jag behöver från SSD'n är helt enkelt mitt mobila bank ID. Har ej kvar varken bank-dosa, egen legitimation och således kan jag inte logga in på vissa viktiga sidor jag behöver.

Blir att installera om windows bara och köra från scratch.

Tack för hjälpen!
Citera
2016-11-03, 15:48
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns metoder där man först förbereder den gamla disken på orginaldatorn innan flytten.
Man tar bort de flesta drivers och talar om för Windows att den ska "återinstalleras", Goolge hjälper dig...
Citera
2016-11-04, 09:23
  #9
Medlem
Även om det funkar så man kommer in i Windows och struntar i andra fel som kan dyka upp då och då så bruk den ändå vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback