Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-03, 03:20
  #1
Medlem
Hej!

För att göra tråden relativt kort ska jag sammanfatta så mycket jag kan.

Jag är en person som läser på vuxenskolan just nu för att höja och stärka mitt gymnasiebetyg. Jag vill komma in på en bra linje (jurist, läkare, civ. eko etc) men har inte riktigt betygsunderlaget ännu. Jag har en fantastisk förmåga att skjuta på mina läxor och pluggtider. Hela mitt studieliv har kantats av att lära mig i princip hela kursen i sista sekund och det börjar närma sig nationella i matematik och jag har knappt öppnat boken, som vanligt.

Jag har inga problem med att städa, springa till affären och köpa en liten burk majs men att öppna en jävla bok får mig att hitta alla möjliga ursäkter! Så det handlar inte om lathet!

Hur gör ni/Hur ska man göra för att bli mer motiverad för att studera? Jag är supersugen på att plugga men jag får verkligen krupp av det! Det värsta av allt är att så fort jag studerar 2-3 timmar får jag en sån fruktansvärt skön känsla av att jag gjort något bra men jag fortsätter inte dagen efter.

Jag har med nöd o näppe klarat skolan genom att läsa 300% veckan innan något och sedan klarat av det men jag känner att de borde gå att frilösa mina 300% tidigare, då är det bara himlen som är min gräns!

Hoppas någon varit i samma sits.
Citera
2016-11-03, 03:22
  #2
Medlem
Som person kan jag fördjupa mig i och lära mig allt om "post första världskrigets ekonomiska historia" eller "Feodalismens uppkomst och avskiljning i medeltidens Frankrike". Alltså hänger ni med? Så fort något är intressant kan jag vinna VM i ämnet men varför kan jag inte frilösa detta rigorösa, sjukliga beteendet till att lära mig de som är VIKTIGT och inte det som är INTRESSANT?!
Citera
2016-11-03, 04:24
  #3
Medlem
Googla prokastrinering så hittar du tips.
Citera
2016-11-03, 05:48
  #4
Medlem
nihilverums avatar
Det är nog svårt för andra att veta vad som kan få specifikt dig att sätta igång tidigare med studierna. Finns det något specifikt mönster i vad du brukar göra istället för att studera?

Kanske kan du pröva att börja använda en kalender för att planera tiden. För att inte kalendern bara ska förknippas med tråkiga saker så kan du ju även planera in något roligt.

Sedan gör du det som du planerat i kalendern att du ska göra vid respektive tidpunkt så att du får in vanan att hålla dig till en plan.
Citera
2016-11-03, 07:40
  #5
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Som person kan jag fördjupa mig i och lära mig allt om "post första världskrigets ekonomiska historia" eller "Feodalismens uppkomst och avskiljning i medeltidens Frankrike". Alltså hänger ni med? Så fort något är intressant kan jag vinna VM i ämnet men varför kan jag inte frilösa detta rigorösa, sjukliga beteendet till att lära mig de som är VIKTIGT och inte det som är INTRESSANT?!
Det går inte att kombinera viktigt och intressant tror du? Att plugga något som är intressant för att sedan jobba med det och därmed tillgodose din försörjning, borde göra det viktigt.
Citera
2016-11-03, 09:22
  #6
Medlem
Klimpen!!s avatar
Du kanske inte har rätt inställning?

Varför pluggar du egentligen? Är det för att du måste, eller är det för att du
vill göra något av ditt liv?
När mitt ex hade liknande problem, så frågade jag samma sak.

Hon började då skriva små meddelande på lappar till sig själv.
Typ som "Du pluggar detta just nu, för att du ska kunna tjäna mer pengar i framtiden"
De satte hon i böckerna, bredvid datorskärmen & även inne på toan

Detta räckte för att hon skulle ta de mer seriöst. Men tror också för att hon insåg att
pluggandet gjorde hon för hennes framtida skull. Inte p.g.a att någon/något tvingade henne.
Väldigt många idag som avskyr plugg, vilket är dumt. Då kunskap är makt.

Sen som min mamma brukade säga. "Det är vad man gör det till"
Stämmer väldigt bra in här
Citera
2016-11-03, 11:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Googla prokastrinering så hittar du tips.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är nog svårt för andra att veta vad som kan få specifikt dig att sätta igång tidigare med studierna. Finns det något specifikt mönster i vad du brukar göra istället för att studera?

Kanske kan du pröva att börja använda en kalender för att planera tiden. För att inte kalendern bara ska förknippas med tråkiga saker så kan du ju även planera in något roligt.

Sedan gör du det som du planerat i kalendern att du ska göra vid respektive tidpunkt så att du får in vanan att hålla dig till en plan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Det går inte att kombinera viktigt och intressant tror du? Att plugga något som är intressant för att sedan jobba med det och därmed tillgodose din försörjning, borde göra det viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Klimpen!!
Du kanske inte har rätt inställning?

Varför pluggar du egentligen? Är det för att du måste, eller är det för att du
vill göra något av ditt liv?
När mitt ex hade liknande problem, så frågade jag samma sak.

Hon började då skriva små meddelande på lappar till sig själv.
Typ som "Du pluggar detta just nu, för att du ska kunna tjäna mer pengar i framtiden"
De satte hon i böckerna, bredvid datorskärmen & även inne på toan

Detta räckte för att hon skulle ta de mer seriöst. Men tror också för att hon insåg att
pluggandet gjorde hon för hennes framtida skull. Inte p.g.a att någon/något tvingade henne.
Väldigt många idag som avskyr plugg, vilket är dumt. Då kunskap är makt.

Sen som min mamma brukade säga. "Det är vad man gör det till"
Stämmer väldigt bra in här

Tack för erat svar. Jag rekommenderar denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=hxxHbTYYpcI förändrar mitt liv nu.
Citera
2017-05-21, 05:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej!

För att göra tråden relativt kort ska jag sammanfatta så mycket jag kan.

Jag är en person som läser på vuxenskolan just nu för att höja och stärka mitt gymnasiebetyg. Jag vill komma in på en bra linje (jurist, läkare, civ. eko etc) men har inte riktigt betygsunderlaget ännu. Jag har en fantastisk förmåga att skjuta på mina läxor och pluggtider. Hela mitt studieliv har kantats av att lära mig i princip hela kursen i sista sekund och det börjar närma sig nationella i matematik och jag har knappt öppnat boken, som vanligt.

Jag har inga problem med att städa, springa till affären och köpa en liten burk majs men att öppna en jävla bok får mig att hitta alla möjliga ursäkter! Så det handlar inte om lathet!

Hur gör ni/Hur ska man göra för att bli mer motiverad för att studera? Jag är supersugen på att plugga men jag får verkligen krupp av det! Det värsta av allt är att så fort jag studerar 2-3 timmar får jag en sån fruktansvärt skön känsla av att jag gjort något bra men jag fortsätter inte dagen efter.

Jag har med nöd o näppe klarat skolan genom att läsa 300% veckan innan något och sedan klarat av det men jag känner att de borde gå att frilösa mina 300% tidigare, då är det bara himlen som är min gräns!

Hoppas någon varit i samma sits.
'

Hur gick det med studierna? Är tyvärr med prokastrineringsexpert.
Citera
2017-05-21, 10:04
  #9
Medlem
Har också problem med detta just nu. Försenad med en uppgift i typ en månad pga det. Gymnasiet är så djävla fucking tråkigt. Fan vad jag vill bränna ner hela mitt rum med alla papper och böcker i. Fyfan för detta skolsystem. Jag borde ha chillat och valt folkhögskolan fan.
Citera
2017-05-22, 02:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
'

Hur gick det med studierna? Är tyvärr med prokastrineringsexpert.
klarar mig med nöd och näppe, måste omorganisera mitt liv känns det som. Roligheter och allmänt tidsfördriv stjäl allt för mycket tid som borde läggas på något mer värdefullt....
Citera
2017-05-22, 11:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
klarar mig med nöd och näppe, måste omorganisera mitt liv känns det som. Roligheter och allmänt tidsfördriv stjäl allt för mycket tid som borde läggas på något mer värdefullt....

Kommer du på något för att få rätta med det problemet får du gärna kommentera. Det är märkligt det där. Här är ju dock iaf något man kan skratta åt, då igenkänningsfaktorn onekligen är maximal: https://www.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback