Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-03, 00:44
  #1
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag käkar aldrig hamburgare, pizza eller någon liknande snabbmat på restauranger som Donken, Max, Burger king, Subway eller någon pizzeria. Tycker dels att det inte är speciellt gott, men framför allt tycker jag att det är dyrt.

Undrar därför om fler tycker som mig, att snabbmat faktiskt är jäkligt dyrt jämfört med till exempel "dagens lunch" på olika restauranger, där man kan få fräsch husmanskost eller nån god buffé, serverad i en miljö som inte luktar frityrflott och med 10 skrikande ungar som springer mellan borden?

Undrar även vad det ungefär brukar kosta när du käkar snabbmat. Vad kostar till exempel ett besök på Donken eller pizzerian för dig? Tänkte helt enkelt att det är intressant att jämföra det med priset för dagens lunch.
Citera
2016-11-03, 00:49
  #2
Medlem
Jag tycker Max och speciellt McDonalds har blivit fruktansvärt dyra på senaste tiden, kanske något man inbillat sig men har verkligen ett standardmål gått på runt 80-90:- de senaste tio åren? Jag har för mig att det kostade runt 60-70 för ett standardmål för ett par år sedan. Det är hutlösa priset för skräpmat, då går man hellre på som du säger en restaurang med buffé istället och får sina pengar värda.
Citera
2016-11-03, 00:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad kostar till exempel ett besök på Donken eller pizzerian för dig?

Dom höjer priserna hela tiden att beställa en kebabpizza hos min lokala pizzeria i 08 Staden kostar 85kr vilket är djävligt dyrt mot för vad det var för något år sedan.
Citera
2016-11-03, 00:50
  #4
Medlem
Rem-s avatar
Ja, det är dyrt och ovärt. En kebabtallrik betalade jag 100 kronor för, vilket är mer än en kinabuffé. Pizza och skräpburgare på McDonalds eller Max något billigare men fortfarande sjukt ovärt. Fungerar bra som natt-/fyllemat dock.
__________________
Senast redigerad av Rem- 2016-11-03 kl. 00:53.
Citera
2016-11-03, 00:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Fungerar bra som natt-/fyllemat dock.

Donken är ju inte billig fyllemat nuförtiden
Citera
2016-11-03, 00:58
  #6
Medlem
321js avatar
Max går väldigt bra. De har mycket hög lönsamhet. De skulle kunna sänka priserna och klara sig bra. Men då kanske de skulle få för många kunder. De skulle kunna börja med "happy hours".

http://www.allabolag.se/5561887562/M...estauranger_AB
__________________
Senast redigerad av 321j 2016-11-03 kl. 01:03.
Citera
2016-11-03, 01:26
  #7
Medlem
tur det annars hade alla vart feta
Citera
2016-11-03, 01:31
  #8
Medlem
Jag kan faktiskt tycka att hamburgare, pizza och liknande snabbmat är gott, till skillnad från TS. Däremot äter jag det rätt sällan. Jag går också sällan ut för att käka lunch, och de gånger som jag väl går ut för att äta lunch så är det oftast på helger när ”Dagens lunch”-erbjudandet inte brukar gälla. Dagens lunch gäller i princip bara på vardagar, så jag går miste om det erbjudandet under helgerna.

Så jag kan inte påstå att snabbmat är väldigt dyrt i jämförelse med dagens lunch. Skulle jag gå ut och äta lunch på en vanlig restaurang på en lördag eller söndag, så skulle det kosta betydligt mer än om jag gick dit en vardag. Helglunchen skulle kosta mer än snabbmat. Men priset är inte den enda faktorn. Ibland är jag helt enkelt sugen på en pizza, ibland vill jag ha husmanskost och en annan dag kan jag vilja gå ut och käka något italienskt. Eller så är jag sugen på brunch eller buffe. Det beror väldigt mycket på vad jag är sugen på just den dagen jag vill gå ut och äta (eller om jag hellre satsar på take away). Det är en större faktor som påverkar mer än priset för maten.
Citera
2016-11-03, 01:39
  #9
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det beror lite på hur hungrig man är och framför allt på hur man ser på det.
Vill man äta en "måltid" så blir det i regel rätt dyrt.. 70-90kr eller vad nu ett "meal" kostar på en hamburgerrestaurang (pizza/kebab ligger väl där i krokarna det med). Det är kanske inte alltid direkt vansinnigt prisvärt och om man som ts inte tycker det är speciellt gott så är det klart att det lätt kan vara värt en eller två tjugor till för en dagens på nån lunchkrog.

Men glider man istället in 5.50 på morgonen på väg hem från jobbet eller klockan 23 efter en lång cykeltur och tjackar 3-4 cheeseburgare för man vet att man inte kommer palla laga nåt vettigt när man kommer hem så tycker jag man får rätt bra valuta för pengarna.
Trots att jag är rätt stor i maten så blir jag hyfsat mätt, eller i alla fall slutar bli hungrig, av 3 cheeseburgare från McD. Orkar inte kolla näringsvärde just nu men för mig att det blir typ 800-900 Kcal vilket känns rätt okej mängd näring i många lägen. Lite mycket salt kanske.. men vad innehåller inte lite för mycket salt liksom.


När jag bodde så jag hade McD på vägen hem från krogen var det dessutom guld att köpa 5 cheeseburgare när man vinglade hem på fyllan.. 1 att käka på vägen, 2 att käka innan man somnade och 2 som man la i kylen så man hade bakisfrukost. Där tycker jag man får rätt mycket för 50 spänn, om man tar i beaktande att man inte skulle ha pallat laga mat varken på fyllan när man kommer hem eller morgonen därpå.
Citera
2016-11-03, 06:04
  #10
Medlem
Det är för dyrt rent allmänt, om man nu har tänkt äta sig rejält mätt så blir det väl 120-150kr om inte mer.
Citera
2016-11-03, 08:40
  #11
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Kinabuffe för 89 brukar jag käka, man tar mycket kyckling av olika slag och lite ris och nudlar men mycket grönsaker. Allt man får lite av i vanligafall tar man trippelt av dock blir man lite tjock :-D och några bergis det det.
Citera
2016-11-03, 09:45
  #12
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag minns tydligt att i min hemort 1992 kostade en fantastiskt god och stor pizza 32 kr. Idag äter jag nästan aldrig där, men nu kostar en något mindre pizza av mycket tveksam kvalitet runt 80 kr på samma ställe. Gissar att läsken till maten kostade 10 kr då. Gissar att den kostar 15 kr idag.

Sensmoral:

Gör egna varma mackor med riktig skinka - den som inte ser ut som strimlad rosa falukorv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback