Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-02, 17:32
  #1
Medlem
Hittade ingen forumdel för museum men gissar att det går bra under kultur allmänt

Tyvärr har det på senare år blivt tråkigt att gå på museum i Sverige. Varför? För att språket och inriktningen blir mer och mer för barn och inte för intresserade vuxna. Historiska museet i Stockholm som tidigare varit intressant var senast jag var där för 1 -2 år sen fullt med lekavdelningar. Polismuseet som jag var till i helgen i Stockholm på Gärdet var sämre än det polismuseuet jag var på med skolan i våren på nian eller om det var med samhällsklassen som låg på Kungsholmen. 60 kr inträde för vuxna och man var klar på runt 30 minuter, om ens det, dessutom en massa lekavdelningar. Sjöhistoriska var aningen bättre, men att ha en monter om slaget vid Jutland under 1vk och sen använda texten från Wikipediaartikeln kändes lite slött från deras sida. Synd att det var så lite svenskt marint historia från tiden innan Gustav III. Idrottsmuseet borde ha mer om idrotter och inte en massa om varför folk idrottar. Var är alla hall of fame, var är alla historier om mästare? Jag har varit på museum i London, Berlin, Warszawaoch New York och där gör de museum för vuxna intelligenta människor. När slutade Sverige att anse att intelligens inte var något att eftersträva och alla ska vara så dumma som möjligt?
Citera
2016-11-02, 17:59
  #2
Medlem
En bra fråga. Jag har många gånger stört mig på att yngre skolbarn ständigt ska plågas med museibesök, något som bättre passar i vuxen ålder. Jag förmodar att det du skriver om just är en anpassning till småskolepubliken.

Det är väl helt enkelt naturligt i Det Bakvända Landet, att småbarn ska tråkas till döds på museer och vuxna ska förnedra sig med managementkonsultlekar på kickoffkonferenser.
Citera
2016-11-02, 18:08
  #3
Medlem
Håller med.
Gillar museum även om jag inte är det så ofta för det ligger inte så många i närheten där jag bor.
Men det verkar vara ett väldigt fokus på snorungar. Barn som vill leka kan väl gå till lekplatser, man går ju till museum för att få veta fakta och se utställningar.
Citera
2016-11-02, 18:10
  #4
Medlem
Tyronois avatar
Det beror på att samhället fördummas. I Sverige har vi till skillnad från många andra länder insett det och redan nu påbörjat "fördumningen" av språkbruket och innehållet i våra museum i ett desperat försök att få nya och återkommande besökare.


Jag håller helt klart med dig om att våra museum inte var vad de en gång var och det är synd att det blivit på det sättet. Var själv på Marinmuseet för en tid sedan och det var bara en stor lekstuga, går inte att jämföra med platser som Louvren (även om det är ett mycket större och kändare museum) så är det principen som räknas. Livrustkammaren är en återkommande favorit för mig men har gjort ett aktivt val att inte gå dit just eftersom det inte är i närheten av vad det en gång var. Kanske för att jag redan sätt det mesta men också för att man fördummat innehållet.
Citera
2016-11-02, 19:13
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Polismuseet och Sjöfartsmuseet har satsat stor på barn de senaste åren.
På gott och ont, det blir lättare att få dit små barn, men vuxna tråkas till döds!

Varför inte bägge delarna?
En monter med en häftig polishelikopter/ isbrytare och för vuxna, riktigt hård fakta!?
Citera
2016-11-03, 16:52
  #6
Medlem
Eeeeh, vi har en annan demografi i Sverige idag än för 40 år sedan? Alla kan inte läsa, alla kan inte bra svenska, den förväntade iQn ligger kanske inte på 100 utan 85 osv. Museum är ju skattefinansierade och skall vara inkluderande - skulle de inte fördummas skulle museum idag vara närmast elitistiska instutitioner riktade till ett fåtal.
Citera
2017-01-18, 18:33
  #7
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Eeeeh, vi har en annan demografi i Sverige idag än för 40 år sedan? Alla kan inte läsa, alla kan inte bra svenska, den förväntade iQn ligger kanske inte på 100 utan 85 osv. Museum är ju skattefinansierade och skall vara inkluderande - skulle de inte fördummas skulle museum idag vara närmast elitistiska instutitioner riktade till ett fåtal.

Nu blir istället följden att folket betackar sig för museibesök. Är du själv så djäkla efterbliven att du inte kan uppskatta ett stort, grått, kanske lite kusligt museum över marinhistoria, naturhistoria eller vad det nu kan vara? Professionellt gjort och inte barnsligt utan faktiskt intellektuellt?
Citera
2017-01-19, 16:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nu blir istället följden att folket betackar sig för museibesök. Är du själv så djäkla efterbliven att du inte kan uppskatta ett stort, grått, kanske lite kusligt museum över marinhistoria, naturhistoria eller vad det nu kan vara? Professionellt gjort och inte barnsligt utan faktiskt intellektuellt?

Nej, jag tror mig inte vara så efterbliven att jag inte kan uppskatta det. Däremot tror jag att stora delar av befolkningen, vilka kommer att öka mer och mer inte kan göra det. Därför blir museum, om de inte utvecklas väldigt elitistiska instutitioner.
Citera
2017-01-19, 16:52
  #9
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Nej, jag tror mig inte vara så efterbliven att jag inte kan uppskatta det. Däremot tror jag att stora delar av befolkningen, vilka kommer att öka mer och mer inte kan göra det. Därför blir museum, om de inte utvecklas väldigt elitistiska instutitioner.

Då får det bli så. Museerna måste få kunna imponera. Är det för jobbigt att begripa får väl folket gå på bio istället.
Citera
2017-01-19, 17:01
  #10
Medlem
Teleslingas avatar
En lika tragisk utveckling har skett på Tekniska museet. Slitet och kass när jag var där senast. Dessutom löjligt att de inte kunde ha kvar Telemuseum.
Citera
2017-01-19, 20:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Då får det bli så. Museerna måste få kunna imponera. Är det för jobbigt att begripa får väl folket gå på bio istället.

Jag håller med dig, men nu har många företeelser i samhället valt att försöka vara så inkluderande som möjligt, då måste man anpassa sig till folket. Intellektualism är inte lika kränkande som rasism, men det är ändå något som är kränkande, så därför anpassar vi oss till antiintellektualism.

Nu är det här ord jag knappt kan stava till, men jag anser mig ändå tillräckligt smart för att ha behållning av ett intellektuellt nöje som museum skall vara. Så befolkningen börjar bli skrämmande pantad när även jag är för smart för att passa in.
Citera
2017-01-19, 21:00
  #12
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag håller med dig, men nu har många företeelser i samhället valt att försöka vara så inkluderande som möjligt, då måste man anpassa sig till folket. Intellektualism är inte lika kränkande som rasism, men det är ändå något som är kränkande, så därför anpassar vi oss till antiintellektualism.

Nu är det här ord jag knappt kan stava till, men jag anser mig ändå tillräckligt smart för att ha behållning av ett intellektuellt nöje som museum skall vara. Så befolkningen börjar bli skrämmande pantad när även jag är för smart för att passa in.

Så fan heller! Det är inte ens att tänka på. Det är detsamma som att exkludera svensken så då kan museerna lika gärna sprängas i luften.

Djävla pk-trams, klåfingrigt och kränkande, vilket folkmord är. Fy FAN!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback