Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-02, 14:21
  #1
Medlem
LitehalvtoPKiblands avatar
Nu har jag tröttnat rätt rejält på att SVT i tid och otid helt enkelt raderar kommenerar i sociala medier de "inte tycker om".

Jag kan förstå att man raderar kommentarer med grovt språk, sexism, rasism eller liknande, men när det helt enkelt bara handlar om att de inte håller med i vad man skriver...

Jag kommenterade den här nyheten:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ska...-id-kontroller

Med följande:

Citat:
Sänk bidragen istället så löser sig allt av sig själv.
Och sluta upp med att ge illegala invandrare tandvård för bara 50 kr, medan hundratusentals pensionärer som betalat skatt i hela sina liv inte ens har råd att gå till tandläkaren.

(Se bild:)
https://s12.postimg.org/e1106a3wd/SVT_godtyckligt.png

Och bara några minuter efter att jag skrivit kommentaren så märkte jag hur det slutade komma reaktioner på den. SVT hade helt enkelt dolt den från sin Facebooksida.

Jag har vid tidigare tillfällen skrivit till SVT och frågat vad det är i mina kommentarer i de aktuella fallen som gjort att de raderat dem, men aldrig fått något svar.


Är det någon annan som fått sina kommentarer raderade och kontaktat SVT och faktiskt fått en förklaring på varför de plockats bort?

Detta ska alltså vara vår "oberoende" public service...
Citera
2016-11-02, 14:30
  #2
Medlem
Dom tycker väl du är off topic helt enkelt, kan faktiskt hålla med...
Citera
2016-11-02, 14:58
  #3
Medlem
Atrocituss avatar
Ja, jag förstår inte vad din kommentar har att göra med regeringens beslut att förlänga ID-kontroller? Om du hade snuddat vid ämnet som länken berör, så är det nog möjligt att din kommentar fått vara kvar. Och om Helin inte haft några invändningar.
Citera
2016-11-02, 16:45
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, jag skrev på deras forum förra julen-nyåret. Jag protesterade mot Gina Darawi som julvärd, kajalbögen Rickard Söderberg (stavning?) och den tärnklädde yngligen i Luciamorgon, och den blonderade operasångerskan vars namn jag har förträngt just nu som uppläsare av Nyårsklockorna. Samtliga inlägg censurerades.

Man skulle kunna tro att man levde i Sovjet före Glasnost!
Citera
2016-11-02, 17:46
  #5
Avstängd
clappens avatar
Vad hade du förväntat dig för reaktion ts?
Citera
2016-11-02, 17:54
  #6
Medlem
Facebacks avatar
Man måste skriva lite smart och raljerande för att det ska gå igenom, se: https://www.facebook.com/nyheternap4...type=3&theater


Tänk på att det är indoktrinerade personer som har dessa jobben, ändra bara på termer osv så går allt igenom.
__________________
Senast redigerad av Faceback 2016-11-02 kl. 18:00.
Citera
2016-11-02, 17:55
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Vilka argument hade du till att dessa inte skulle vara med i tv?

Huvudargumentet var, att SVT inte ville ge oss det vi ville ha - en fin, stämningsfull, enande upplevelse under dessa storhelger. Utan de valde att välja artister av PK-skäl. Kvinnor, unga, muslimer, bögar, transsexuella - för att vi ska vänja oss vid och lära oss att acceptera dessa grupper. Genom TV-licensen betalar vi för vår egen uppfostran.

Folk jobbar och sliter och betalar skatt (och TV-licens) hela året. Några få dagar är det helg, och då borde vi kunna få det vi vill ha. En mysfarbror som julvärd - inte en ung, kaxig, muslimsk kvinna bara för att det är inne just nu. Och en medelålders eller äldre, värdig, manlig skådespelare med god diktion som uppläsare av Nyårsklockorna. Inte en tossig, muslimkramande kvinna. En stilig, välvårdad tenor som Jussi Björling eller Nicolai Gedda (OK att det blir svårt att hitta deras like idag, men det bör i alla fall vara idealet att sträva efter), i stället för en agiterande bög i ovårdat långt hår, svart nagellack och så mycket svart kajal och ögonskugga att det varit olämpligt i kyrkan även för en kvinna...
Citera
2016-11-02, 18:06
  #8
Medlem
Rent objektivt så är det faktiskt en relevant kommentar. Hade de ekonomiska fördelarna för de som söker sig hit inte varit så goda jämfört med andra länder hade vi fått en betydligt jämnare fördelning av migranterna. Många hade inte sökt sig hit alls. Detta hade förmodligen gjort id-kontrollerna onödig ur den synvinkeln.

Svt får givetvis radera vilka kommentarer de vill men de ska då inte heller framställa sig som riddare av det fria ordet.
Citera
2016-11-02, 18:21
  #9
Medlem
Många medier anlitar ett företag som jobbar med moderering (glömt namnet). Kanske är samma på svt?
Citera
2016-11-02, 18:25
  #10
Medlem
sdkennets avatar
Radering görs på alla sidor, även här
Citera
2016-11-02, 18:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
I och med att public service finansieras genom radio- och tv-avgiften som i sin tur betalas av alla som innehar en tv-mottagare hemma hos sig, så bör det enligt mig, vara extra högt i tak. Så länge man inte bryter mot lagen ska man kunna säga precis vad man tycker. Men yttrandefriheten i det här landet är ju under all kritik.

Kritik är ju hat!!
Jag säger inte emot. Jag kan inte se någon logisk godtagbar anledning att man plockar bort kommentarer som inte strider mot lagen som dessutom relaterar till ämnet, i synnerhet inte när man har så starka band som man har till staten.
Citera
2016-11-02, 18:52
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
SVT anställer bara person som gått igenom Södertörns indoktrineringsprogram eller är unga och icke-svenskar så då blir det så här. Fria ordet och allt detta pyttsan. Sverige är som nord korea in den här aspekten om styrd media. Är du bara lite anti invandring så renas det bort medan då allt hat mot svenskar får stå kvar.

Men vi får hoppas bara knappt år till med den skiten. Sedan får de nu som vill bli programmerade och styrda att tänka betala frivilligt för att se på SVT och lyssna på SR.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback