Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-02, 13:52
  #1
Medlem
Jag har läst ett stycke av Jon Elster där han definierar minimalistiskt demokrati men jag fattar ej. Kan någon förklara vad som menas med minimalistisk demokrati?
Citera
2016-11-02, 15:36
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Det vore väl käckt om du länkar Jon Elsters text så vi kan svara ordentligt.

"Normalt" avses dock en demokrati där så få beslut som möjligt tas på hög nivå. Besluten ska tas på så låg nivå som möjligt, vilket oftast är av individen själv.
Citera
2016-11-02, 16:12
  #3
Medlem
Citat:
... låt mig förklara vad jag menar med demokrati. Jag har en minimalistisk förståelse av begreppet, som varje form av effektiv och formaliserad kontroll av medborgarna över makthavare eller politiska åtgärder: "effektiv" för att utesluta rituella former av deltagande, och "formaliserad" för att utesluta folkuppror som ett medel för kontroll. Förekomsten av demokrati beror inte på om kontrollen sker före eller efter besluten eller på om kontrollen är direkt eller indirekt, om den sker i ett eller två steg, om den är delad eller odelad, om den är grundad på en begränsad eller en omfattande väljarkår. Däremot kan graden av demokrati bestämmas av hur det politiska systemet är utformat.

Elster, Deliberative democracy, 1998, s 98
Citera
2016-11-07, 08:23
  #4
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
... låt mig förklara vad jag menar med demokrati. Jag har en minimalistisk förståelse av begreppet, som varje form av effektiv och formaliserad kontroll av medborgarna över makthavare eller politiska åtgärder: "effektiv" för att utesluta rituella former av deltagande, och "formaliserad" för att utesluta folkuppror som ett medel för kontroll. Förekomsten av demokrati beror inte på om kontrollen sker före eller efter besluten eller på om kontrollen är direkt eller indirekt, om den sker i ett eller två steg, om den är delad eller odelad, om den är grundad på en begränsad eller en omfattande väljarkår. Däremot kan graden av demokrati bestämmas av hur det politiska systemet är utformat.


Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Elster, Deliberative democracy, 1998, s 98

Vad jag kan se så förespråker han optimal liberalism: Applikationen av det minimum av kontroll som är nödvändig för att hålla det demokratiska systemet igång.

Vilket iofs inte säger så värst mycket i en sån abstrakt version som presenterat ovan. Ett stort antal olika parametrar påverkar varja kulturs närmande sig till demokrati och gör frågan mycket komplex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback