Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-02, 00:03
  #1
Medlem
Hej, min lillebror håller på med musik, många som hör av sig till honom angående hans musik osv.
Min kollega sa igår att det var viktigt att han är med i stim och att han skriver avtal när han gör ett samarbete.

Kan ni hjälpa mig från början, vad behöver jag göra så allt ska gå rätt, så att han finns skriven och varför ska man göra det?
Citera
2016-11-02, 01:34
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Stim är en organisation som betalar pengar till artisten när deras material spelas i offentliga sammanhang. Exempelvis radio och tv, men även i köpcentrum eller nattklubbar. Är man en välkänd artist kan det bli en del pengar den vägen. Är man hyfsat okänd brukar det inte generera särskilt mycket pengar alls. Typ 99% av alla stimpengar går till 1% av artisterna. Typ Avicii och medlemmarna i ABBA. Väldigt överdrivet men you get the picture.

Som uppåtsträvande ny i musikbranchen kan det t om vara negativt att vara med i stim. Många utländska tidningar och andra medier som delar ut compilations kan ibland undvika stimanslutna artister eftersom det blir komplicerat med att betala stimavgift.

Jag skulle rekommendera din bror att vänta med stim tills han är etablerad och börjar höras på radio. Han kanske i nuläget missar typ tio spänn per år i uteblivna stimpengar, men har lättare att få med sin låt i bakgrunden till nån klubbscen i en tv-serie. Filmstudios ska naturligtvis betala för sånt, i verkligheten tar de gärna nånting som är gratis. Som ny i branchen kan det vara värt att tjata till sig en gratisspot i film eller serier.

Kontrakt ska han ju givetvis skriva med de han arbetar med. Som i vilken branch som helst. Ingen vill jobba gratis och bli blåst på stålar. Men det är samtidigt en ruffig jävla branch där man får gå lite balansgång i början innan man blir etablerad. Ingen vill ha att göra med någon främling som trycker upp ett kontrakt i ansiktet på en för att man vill ha hjälp med en mix för ett par hundralappar. Är man etablerad och det börjar röra sig om riktiga pengar så måste man ju däremot skydda sig med kontrakt.
Citera
2016-11-03, 21:57
  #3
Medlem
Tack för bra svar!!!

Avtal o kontrakt.. Finns det någon speciell mall man ska följa eller ngt?
Om det finns vart hittar jag de?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback