Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-01, 23:20
  #1
Medlem
tigerrakets avatar
Har en ganska dyr TP-Link router, som har sina egna små hyss. Ena stunden så kan jag koppla upp till den. Andra stunden så försvinner den. Eller den är synlig i nätlistan. Men jag kan inte koppla upp till den.

Den är väl ett halvår gammal, och oftast hjälper det att starta om den. Frågan är dock. Varför går det inte att koppla upp till den ibland? Hade den försvunnit helt ifrån listan över nät i närheten, då hade jag fattat det. Men nu ligger den och lurar i vassen
Citera
2016-11-02, 06:54
  #2
Medlem
Sagspans avatar
Uppdatera firmware på den, kör wifi analyzer på din telefon och kolla efter lediga kanaler på 2,4Ghz och 5Ghz så din router inte kör på samma kanaler som grannarnas wifi. Undvik auto kanal i routern.
Citera
2016-11-14, 14:48
  #3
Medlem
LilleCarls avatar
På jobbet skämtar alltid om TP-Link och liknande bogusmärken, visst har vissa bra trådlösa nätverkskort, men det slutar oftast där.

Uppdatera firmware på den, och fungerar inte detta skulle jag rekommendera att du införskaffar något som är byggt med stabilitet i åtanke.

Antingen så kan man bygga ihop något litet med pfSense, eller så köper du en "enterprise" router.

Billig variant är ju MikroTik hAP, kör en hemma och den sköter sig bra och är stabil även fast jag kör beta mjukvara i den.

På jobbet sätter vi MikroTik som CPE, och det är inte ovanligt att de har +1år uptime and going strong.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback