Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-01, 22:16
  #1
Medlem
Lilabanans avatar
Hej!

Jag är riktig novis på datorer. Har haft en Asus N53S i ca 3 år nu https://www.google.se/search?q=asus+...tcgCPeOhqLM%3A

Den åkte i golvet häromdan och skärmen blev helt förstörd. Jag kom på att detkanske bara är fel på skärmen och att jag därmed kan koppla den till TV:n och användas vanligt, vilket funkade bra till en början. Den började reboota osv men sen vid omstart så slockna den helt.. Fattar Nada. Alla fel verkade ha åtgärdats under rebooten så jag trodde jag hade löst det hela, men nej jag gjorde det bara värre

Att lämna in datorn kommer inte ske utan jag har en reserv tillsvidare sen ska jag köpa en ny.

Men jag vill komma åt alla mina bilder, filmer & minnen som jag har lagrat på den datorn de senaste tre åren..

Kan någon vänlig datakunnig själ hälpa mig?

Tack på förhand!
Citera
2016-11-01, 22:28
  #2
Medlem
Skruva ur hårddisken och sätt den i en usbkabinett och kolla om du kommer åt filerna därifrån.

Givetvis så tar du i element eller andra stora metallföremål innan för att ladda ur eventuell staticitet så du inte pajjar hårddisken. Ha inte fliströja eller så på heller får då blir det statiskt.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av maskinkaffe 2016-11-01 kl. 22:31.
Citera
2016-11-01, 23:05
  #3
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskinkaffe
Skruva ur hårddisken och sätt den i en usbkabinett och kolla om du kommer åt filerna därifrån.

Givetvis så tar du i element eller andra stora metallföremål innan för att ladda ur eventuell staticitet så du inte pajjar hårddisken. Ha inte fliströja eller så på heller får då blir det statiskt.

Lycka till.

Tack för ett snabbt svar!

Jag har skruvat lite och kollat på två youtube videos nu, men jag vet inte om det är modellen eller om det är jag som är efterbliven, jag får liksom inte upp datorn. Hittade 6 små skruvar på undersidan, händer ingenting när jag skruvade loss de o försökte koppla bort underdelen.

Det där med element får du gärna utveckla!
Citera
2016-11-02, 08:11
  #4
Medlem
http://www.insidemylaptop.com/disass...dc-power-jack/
Kolla bilderna på steg 5, 6 , 7 i guiden. Ser rätt enkelt ut att få ut disken.

Om man har en normal stor stationär dator så kan man koppla in disken som en extra lagrings disk. Hur man kopplar och vad man behöver för kablar ser man på disken som redan sitter i datorn.
Citera
2016-11-03, 17:38
  #5
Medlem
Lilabanans avatar
Tack för svaren! Blir att meka i helgen då.

En tilläggsfråga: HUR kunde min dator bara dö när jag kopplade den till TV:n och allt såg ut att lösa sig men sen när datan bad mig starta om så ville den inte starta. Har testat idag igen och den verkar helt död.

Varför blev det såhär? Om jag nu skulle få för mig att laga den, vad är det som kan ha gått snett tror ni?
Citera
2016-11-04, 09:39
  #6
Medlem
Det är var nog mer än skärmen som skadades i fallet som blev värre när du höll på och testade.

Du kan testa att koppla ur allt. USB kablar, extern mus, kringutrustning, nätverkskabel, adaptrar, ljudkablar mm. Testa sen köra datorn via batteriet.

Testa också att ta bort batteriet och koppla in strömkabeln för att se om det blir nån skillnad.

Sen har du nog gjort allt efter att du tagit ur disken och kollat om den fortfarande funkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback