Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-01, 18:40
  #1
Medlem
Hej,
Vi blev nyligen ägare till en utombordare. En enkel motorbåt med 50 hk. Vi ska förvara den utomhus. Vi har läst att vissa säger att det är viktigt att vinterkonservera den.
Vi har sköljt genom det med sötvatten.

Behöver vi köra igenom den med glykolblandning också?

Tack på förhand.
Citera
2016-11-01, 19:00
  #2
Medlem
Du behöver inte göra ett dugg. Vattnet rinner ut av sig själv. Jag har båten i sötvatten och har aldrig gjort något med kylsystemet överhuvudtaget. Sköljning med glykol är bara för inombordare där vattnet inte kan rinna ut överallt.
Jag brukar bara byta drevolja på våren och köra. Beroende på hur mycket du kör och hur dyr motor det är (hur mycket du vill kosta på) så lämnar man in den för service på verkstad var 3:e- 5:e år så håller den länge.
Är du osäker på status på motorn så gör det nu direkt så vet du vad du har sen. Är det en fyrtaktare så behöver du ha koll på när kamremmen byttes också.
Jag bytte till båt med inombordare nu i år och la 14 papp på en riktigt rejäl service det första jag gjorde. Känns tryggt för framtiden.
__________________
Senast redigerad av snowlady 2016-11-01 kl. 19:04.
Citera
2016-11-01, 23:33
  #3
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandypetter
Hej,
Vi blev nyligen ägare till en utombordare. En enkel motorbåt med 50 hk. Vi ska förvara den utomhus. Vi har läst att vissa säger att det är viktigt att vinterkonservera den.
Vi har sköljt genom det med sötvatten.

Behöver vi köra igenom den med glykolblandning också?

Tack på förhand.
Jag har bekanta som har en 115 HK Yamaha 2-takt.
De har aldrig någonsin gjort någon vinterkonservering på motorn, och den går som en klocka efter 10 år.
Citera
2016-11-02, 08:16
  #4
Medlem
Om det är en förgasarmotor så töm bensinen ur förgasarna.
Citera
2016-11-02, 10:13
  #5
Medlem
Okej, känns som entydiga svar. Tack så mycket för svaren!!
Citera
2016-11-02, 20:21
  #6
Medlem
Byt drevoljan före vintern. Inte för att oljan i sig behöver bytas utan för att försäkra dig om att det inte kommit vatten i växelhuset under sommaren. På så sätt slipper du både rost och frysskador. Skulle det vara vatten där så är det förmodligen enklare att få en tid på båtverkstan i november än i maj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback