Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-01, 16:09
  #1
Medlem
Hej!

Bor norrut i Kanada, ar det nagonting vi har gott om har sa ar det sno!

Fick ett erbjudande att kopa en snoskoter till ett mycket bra pris, och kunde inte motsta.
Jag ar mycket i vildmarken och jagar en del, och en skoter ar definitivt nagonting jag kan ha nytta av med sex manaders sno per ar!

Jag har kort skoter precis EN gang tidigare (i skoterspar i Sverige), men kor mycket quad bike..

Skotern ifraga ar en Skidoo GTX1200SE (en touring) fran 2015. En ratt rejal best med andra ord.
Det finns mycket skoterspar har dar jag framst skall kora (vilket den ar amnad for), men min huvudfraga ar foljande:

Jag jagar mycket langst timmervagar i skogen. Dessa plogas eller underhalls inte alls. Pa vintern kan man tydligen knappt ta sig fram alls med 4x4 truck eller Jeep da det ar for mycket sno.

Tror ni att man kan ta sig fram pa dessa oplogade timmervagar i skogen hyffsat aven med en touringskoter som min? Eller ar det endast forunnat mindre skotrar designade for "off-trail"

Timmervagarna ifraga ar rejalt stora, breda och raka. Langtradare kor pa dom pa sommaren (i 60 kmh), och tva kan motas utan problem.

Lite halvdum fraga, men snon kommer snart!
__________________
Senast redigerad av Rasquit 2016-11-01 kl. 16:11.
Citera
2016-11-01, 18:03
  #2
Medlem
Zteffen81s avatar
Härligt att höra att du bor i Kanada. Vad gör du i Kanada och vad jobbar du med?
Kanada är skotrarnas paradis. Det finns fantastiska leder i Kanada. Välskötta och väldigt vacker natur. Har själv aldrig varit där men jag har tillbringat många timmar framför datorn och kollat på skotervideos.

Hur djupt pratar vi? Vad ligger snödjupet på?
Kortbandare går fint i puder men det finns gränser. Är det riktigt djupt så bör du välja en annan maskin att köra med. Det råder väll ingen brist på skotrar i Kanada?

Ni har ju dock inte Lynx i Kanada. Skulle då rekommendera en Polaris.
Citera
2016-11-02, 00:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81

Hur djupt pratar vi? Vad ligger snödjupet på?
Kortbandare går fint i puder men det finns gränser.

Ni har ju dock inte Lynx i Kanada. Skulle då rekommendera en Polaris.

Tack för bra svar!
Är som sagt ny när det gäller skoter, men som jag förstår det så är längre "track" bättre för djupsnö medans kort track lämpar sig för spår.

Har för mig att min (inte hämtat den ännu) har 136 inch track vilket skulle vara någorlunda okay för "powder snow".

Gällande snödjup är jag faktiskt osäker.
Har bara hört att det ej går att ta sig fram med 4x4 utan att köra fast.
Ser väl ut som vilken timmerväg som helst uppe i Norrland i midvinter😆

Men ja, det finns sjukt mycket skoterleder här, kan köra i princip vart dom helst på skoter om man har karta över lederna med sig!

Vill hålla mig mest till lederna, men vore praktiskt om jag kan ta mig till jaktställena vid timmervägarna på samma skoter då den har mycket lastutrymme.
Citera
2016-11-02, 01:34
  #4
Medlem
irkens avatar
Borde väl rent teoretiskt gå att köra lite vart du vill med ditt köp, så länge du faktiskt inte kör som en ren idiot och inte gasar i rätt lägen också vidare - men sånt lär du dig, det lovar jag!

Jag vet ju inte hur bergit det är precis där du bor och hur mycket saker du måste frakta MEN problemet med en GTX 1200 är nog att den är väldigt tung & lite halvdan matta, en Ski doo summit hade nog passat lite bättre för ända målet att just köra i djupsnö i bergen där det inte är på någon led ett annat alternativ är ju Artic's M-chassi som också fungerar grymt i snön!

Skulle nog säga att enbart köra på timmervägar är nog inga som helst problem så länge det inte börjar vara nån meter enbart puder då touring-skotrar då får väldigt svårt att köra då dem är så pass tunga.
Hoppas det hjälpte!
Citera
2016-11-02, 03:35
  #5
Medlem
Tack!

Jo, jag var faktiskt inte det minsta orolig over timmervagar (det ar en skoter trots allt) tills jag borjade tanka pa just vikten.
Den vager 280 kg om jag minns ratt.

Inga berg dar jag kor, mycket platt mark, sma kullar, barrskog och frusna sjoar.
Det blir ner mot -35 nar det ar som kallast, oftast ligger temperaturen pa -20 eller sa.

I mitt naromrade finns det ca 20 000 km skyltade skoterleder som underhalls av skoterklubbar genom provinsens avgifter pa 500 kr per sasong.

Malet ar mest att kora pa skoterleder, men fungerar det att ha den for jakt sa oppnar det upp manga omraden for mig. For visso latt att kopa en billig mindre skoter, men borjar fa ont om plats i garaget!

Jag kommer att ha min son som ar 10 ar med mig nar vi jagar, sa vi kommer att vara tva pers pa skotern oftast, ha tva hagelbossor och ett gevar med oss samt lite jakt-overlevnadsutrustning.
Pa vintern jagar vi mest Coyote (prarievarg), lite fagel och ibland varg, sa underlattar om man kan slapa med sig eventuellt byte nagon halvmil till Pickupen!
__________________
Senast redigerad av Rasquit 2016-11-02 kl. 04:08.
Citera
2016-11-10, 03:12
  #6
Medlem
Snödjupet i sig säger långt i från allt. Är det gammal omfryst snö med bara ett tunt lager nysnö ovanpå är det avsevärd skillnad mot om det enbart ligger snö som aldrig varit på plussidan, så det kan du ju ha lite koll på också.

Det är skillnad på snö och snö. Samerna som jobbar ute mycket har över 100 olika namn på snö för att kunna skilja olika förhållanden från varandra.
Citera
2016-11-11, 03:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Jag kommer att ha min son som ar 10 ar med mig nar vi jagar, sa vi kommer att vara tva pers pa skotern oftast, ha tva hagelbossor och ett gevar med oss samt lite jakt-overlevnadsutrustning.

Visst går det, men den är ju inte direkt den optimala maskinen för ändamålet. Är man duktig på att köra och inte har någon passagerare är det en sak, men är man två på skotern underlättar det väldigt mycket om man kan kan smyga runt sakta utan att riskera att köra fast även om det är ospårat.

Långa maskiner med högkamsmattor typ Ski-doo summit tar sig visserligen fram bra, men en bredbandare skulle nog passa dina syften bättre, nu säljs väl inte Lynx Commander i Canada, men Ski-doo Expedition är ingen dum maskin. Polaris Widetrack en annan.m
Du kan ju alltid byta till något liknande om du märker att GTX:en inte fungerar.
Citera
2017-01-20, 19:12
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Om du vill ha en snöskoter som tar sig fram bra i snö ska du ha en Ski doo expedition.

http://www.ski-doo.com/se/ski-doo/ex...ion-sport.html

De säljs i Canada. Jag har Lynx variant som heter Commander, fast med 800 etec-motorn. Bästa skotern jag har kört, fenomenalt suverän i djup snö på platt Mark, som du beskriver ditt behov.

Lynx säljs som bekant inte i Canada

Jag har kört en GTX550 en gång, årsmodell kring 2006 och den var som ett jävla sänke i snön.

Kan hända att 1200an är bättre, men med tanke på att motorn är tyngre känns det osannolikt.
Citera
2017-01-20, 23:07
  #9
Medlem
-spitzlix-s avatar
Tjena. Bra köp faktiskt, farsan har ägt en sån och jag tog mig fram överallt. Från djupsnö hemma i Gävle till offroad på Fjällen där kortbandade fastna efter 2meter så fick agera draghjälp några gånger
Har dock för mig farsan drog på värre matta och bredare samt lättare skidor. Men ska inte vara något problem där uppe, enda nackdelen är att den är tung och klumpig i vissa sammanhang men annars en toppen skoter i mitt tycke.
Citera
2017-01-22, 12:01
  #10
Avstängd
Plaguetongues avatar
köp en boondocker, då tar du dig fram
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback