Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-01, 15:40
  #1
Medlem
Qusimotos avatar
Finns det nått enkelt recept på bröd? Eller kan man göra bröd på havregryn,ägg, och bakpulver?
Citera
2016-11-01, 15:47
  #2
Avstängd
Havregryn, ägg och bakpulver?

Du lär nog lägga till lite mjöl, möjligtvis lite jäst också va?

Eller äggulan kanske sköter jäsningen...
Citera
2016-11-01, 15:51
  #3
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8
Havregryn, ägg och bakpulver?

Du lär nog lägga till lite mjöl, möjligtvis lite jäst också va?

Eller äggulan kanske sköter jäsningen...

Ligger sjuk så det va allt jag hade hemma som kanske skulle kunna funka till nån sorts bröd
Citera
2016-11-01, 15:53
  #4
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Finns det nått enkelt recept på bröd? Eller kan man göra bröd på havregryn,ägg, och bakpulver?
Scones är väl typ det enklaste att baka
Citera
2016-11-01, 15:55
  #5
Medlem
321js avatar
http://www.matklubben.nu/recept/havr...l#.WBisxiR_SKI
Citera
2016-11-01, 16:06
  #6
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://www.matklubben.nu/recept/havr...l#.WBisxiR_SKI
Tackar
Citera
2016-11-01, 17:14
  #7
Medlem
brukar göra stekbröd/tunnbröd på vatten och mjöl. lite olja och en nypa salt, perfekt att ha i kylskåpet och ta fram och steka i smör. själv är man såndär extremt hälsosam människa och något grövre än vanligt vetemjöl är gott i. typ grahamnsmjöl. går självklart göra med havregryn/de flesta olika mjölsorterna. propotioner kan jag inte tillägga utan ta lite av vart tills det blir en härlig deg, sen är det bara kavla tunt och steka på. för bästa upplevelse rekommenderas nystekt bröd.
Citera
2016-11-01, 17:26
  #8
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynameisnick
brukar göra stekbröd/tunnbröd på vatten och mjöl. lite olja och en nypa salt, perfekt att ha i kylskåpet och ta fram och steka i smör. själv är man såndär extremt hälsosam människa och något grövre än vanligt vetemjöl är gott i. typ grahamnsmjöl. går självklart göra med havregryn/de flesta olika mjölsorterna. propotioner kan jag inte tillägga utan ta lite av vart tills det blir en härlig deg, sen är det bara kavla tunt och steka på. för bästa upplevelse rekommenderas nystekt bröd.

Är själv väldigt nyttig av mig, gjorde precis brödet i länken och kan säga att dom vart sjukt goda. hade i organo vilket fick dom att smaka lite som pizza så dessa kan jag verkligen rekomendera
Citera
2016-11-01, 17:47
  #9
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
1 L Mjöl
4 dl Vatten
2 Msk Salt
1 Jäst
1dl Sirap
1 paket Kesella

Hittade på receptet nu. Nåt som behöver ändras, har dålig koll på bakning.
Citera
2016-11-02, 21:12
  #10
Medlem
Krexuss avatar
4 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1 tsk bakpulver
1 krm salt
4 dl mjölk

Blanda och knåda, dela degen till ca 10-12 bitar och kavla ut till ca 3mm tjocka kakor sen är det bara grädda i stekpanna på medelhög värme drygt 2 min per sida.
Citera
2016-11-07, 21:30
  #11
Medlem
Kolla in paindemartin.se.

350g vatten, 450g siktat mjöl, 9g salt, 3g (3 krm) eller mindre jäst. Blanda tills degen går ihop sig i en bunke, sätt plast över och jäs till dubbel storlek.

Har man som mig ca 22c inomhus brukar 3g ta ca 8h, och 1g ca 12h.

När det kommer till formandet är de enklaste att vika ihop degen på mjölat bakbord till ett paket. Låta jäsa tills den är puffig, kanske 45-60 min och sen skära ut ca 10-15 st och lägga på plåt och baka ut i 250C tills de ser fina ut, kanske ca 15 min.
Citera
2016-11-22, 16:29
  #12
Medlem
Havregryn går absolut att ha i brödet men att göra bröd utan något riktigt mjöl är nog väldigt svårt. Ägg har man vanligtvis inte alls i bröd. Nedan följer ett enkelt recept jag brukar använda. Mängderna kan variera något.

50 g jäst
5 dl vatten
2.5 dl havregryn
Litet salt
En skvätt rapsolja
1.5 dl grovt rågmjöl
12.5 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en stor bunke. Häll i vattnet, havregrynen, saltet och rapsoljan och rör om med en slev eller visp. Låt havregrynen jäsa ett slag medan du mäter upp mjölet. Häll först i allt rågmjöl och rör om. Häll sedan successivt i vetemjölet och rör om med sleven tills det blir för trögt att röra om mer. Då börjar du istället knåda degen med händerna och häller i resten av mjölet förutom ca 1/4 dl som ska sparas till senare. Låt jäsa under lock eller handduk ett tag. Sätt på ugnen på drygt 200 grader. Häll det sista mjölet över en större skärbräda eller dylikt och häll ut degen på denna. Nu kan man göra det väldigt enkelt för sig och bara knåda ett enda stort bröd av allting, eller dela i mindre delar och knåda alla delar för sig. Lägg sedan brödet/bröden på en plåt med bakplåtspapper (allt bör få plats på en plåt såvida man inte har gjort väldigt många småbröd) och låt stå i ugnen i sisådär en halvtimme tills det är gyllenbrunt. Klart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback