Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-01, 04:19
  #1
Medlem
Linguass avatar
Om jag köper ett domän på GoDaddy, kan jag då senare föra över domänet till ett annat webbhotel som citysites som inte erbjuder registering av domänet?
Citera
2016-11-01, 06:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Om jag köper ett domän på GoDaddy, kan jag då senare föra över domänet till ett annat webbhotel som citysites som inte erbjuder registering av domänet?

Ja.
Och även om det skulle bli trassel med en "överföring", så är det inget problem (t.o.m normalfall) att ha:
  • En Registrar (eg GoDaddy)
  • Ett helt annat webbhotell (eg citysites)
  • Och endera av dem eller nån helt annan som DNS-operatör (namnuppslagning)

För nybörjare och privatpersoner är det vanligast (och tydligast/enklast) att allt sköts av webbhotellet.

Bara "oseriösa" webbhotell och domän-registrarer krånglar med sånt här. Tyvärr vimlar det av sådana - ofta de som syns och hörs mest.
Citera
2016-11-01, 10:46
  #3
Avstängd
Sebbe.Maxxs avatar
Ja, de flesta hotell har funktioner för att anmäla flytt av domäner.

Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Om jag köper ett domän på GoDaddy, kan jag då senare föra över domänet till ett annat webbhotel som citysites som inte erbjuder registering av domänet?

Varför är det så många som inte begriper "en" och "ett" nu för tiden?
Citera
2016-11-01, 13:28
  #4
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja.
Och även om det skulle bli trassel med en "överföring", så är det inget problem (t.o.m normalfall) att ha:
  • En Registrar (eg GoDaddy)
  • Ett helt annat webbhotell (eg citysites)
  • Och endera av dem eller nån helt annan som DNS-operatör (namnuppslagning)

För nybörjare och privatpersoner är det vanligast (och tydligast/enklast) att allt sköts av webbhotellet.

Bara "oseriösa" webbhotell och domän-registrarer krånglar med sånt här. Tyvärr vimlar det av sådana - ofta de som syns och hörs mest.

Tackar, har hört att det blivit problem för många så tänkte att det var lika bra att fråga innan jag klippte till.
Citera
2016-11-01, 17:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Om jag köper ett domän på GoDaddy, kan jag då senare föra över domänet till ett annat webbhotel som citysites som inte erbjuder registering av domänet?
Du behöver inte föra över ett domännamn utan det räcker med att ändra i DNS och peka din domän dit du vill ha den. Om citysites inte tillhandahåller registering så borde de inte hantera domäner alls och flytt är då inte intressant. Det som är viktigt då är att du har bra DNS-hantering.

Jag kör LoopiaDomän-konton för mina domännamn så sköter Loopia om allt åt mig. De har väldigt smidig hantering av fakturor om man inte vill förnya ett domännamn. Loopia är billigare på .com-domäner än GoDaddy om man kollar ordinarie pris. GoDaddy är dock billigare just nu om man bara har sitt domännamn i max 3 år. Därefter blir det dyrare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback