Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 19:42
  #13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfalzgreven
Persiska gendarmeriet var en persisk militärpolis under början av 1900-talet, som intressant nog bestod till stor del av svenska officerare.
(...)
Jag kan tänka mig att det bör finnas en guldgruva av fascinerande historier från svenskarna som i det exotiska Persien stred mot banditer och rövare, så förhoppningsvis finns det någon som vet mer om detta företag.
Bump.
De svenska officerarnas uppbyggnad av det persiska gendarmeriet sammanföll med den stora svenska Försvarsstriden. Det är intressant att fundera på paralleller till vår tid, där många högerextrema flyr landet p.g.a. den, i deras tycke, liberala demokratins "vulgariteter".
I Sverige hade 1911 den liberala regeringen Staaff tillträtt, vilken förespråkade minskade anslag till försvaret och satsningar på sociala reformer istället. Detta kunde inte högern tåla och allra minst den svenska officerskåren. Inte konstigt att många då sökte sig utomlands.
Men det fanns därutöver tokiga idéer bland svenska officerare och andra högermän, främsta exemplet är Sven Hedin, om ett återupprättande av Sveriges "storhet". Man ville liera sig med Tyskland i den europeiska kontexten. Även vår drottning Viktoria av Baden (Gustaf V:s gemål) som var kusin med kejsare Wilhelm II var en storspelare i dessa intriger. Att återta Finland var också en allmänt spridd önskan. Engagemanget i Persien säger något om krigiskheten i den svenska officerskåren vid denna tid och man kan tänka sig att flera av dessa 50-talet officerare som tjänstgjorde där, såg det som en lämplig träning inför kommande krig på egna breddgrader.

Om man vill få reda på detaljer, hur vardagslivet flöt för dessa svenska officerare, rekommenderar jag tidningsnotiser om "Svenskarna i Persien" som var rikligt förekommande åtminstone i högerpressen under denna tid. Själv har jag läst tidningar från vintern 1913/1914 i annat syfte och stötte då på dessa notiser om deras äventyr. Det är kul att följa rapporteringen från dag till dag i vissa fall, när de är invecklade i strider på olika håll kring Teheran och annorstädes, även om det bara är kortare redogörelser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback