Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-31, 19:47
  #1
Medlem
JoeL431s avatar
Hej har mixtrat förmodligen med DNS'en på min dator historiskt för att komma åt amerikanska Netflix.

Problemet är nu att det inte går att komma dit längre, men heller inte till det svenska. Är lite irriterad men har inte orkat skämma ut mig nog förrens nu att fråga om hjälp. Har mac, hur kan jag på något vis återställa min internet-position så jaa,, allt fungerar som de borde igen?
Citera
2016-10-31, 20:05
  #2
Medlem
BortkastatNamns avatar
Är det bara problem med att komma åt Netflix?
Citera
2016-10-31, 20:24
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det var ingen bra felbeskrivning.

1. "Mixtrat förmodligen med"
2. "På min dator historiskt för att"
3. "Återställa min internet-position"

1. Jag föreslår att du berättar vad du ändrat. Säg ungefär vad du gjorde så slipper vi chansa
2. Va?
3. DNS ändrar inte din "position". Kan det vara VPN du mixtrat med?


Jämför med:
Hej har mixtrat förmodligen med ratten på min bil historiskt för att kunna köra snabbare.

Problemet är nu att det inte längre går snabbare, men heller inte normal hastighet. Är lite irriterad men har inte orkat skämma ut mig nog förrens nu att fråga om hjälp. Har Volvo, hur kan jag på något vis återställa min bil-maxhastighet så jaa,, allt fungerar som de borde igen?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-10-31 kl. 20:28.
Citera
2016-10-31, 22:39
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
hur kan jag på något vis återställa min internet-position så jaa,, allt fungerar som de borde igen?
Radera det du lagt in.
• Systeminställningar -> Nätverk.
• Välj "Redigera platser…" från menyn.
• Markera den du lagt till själv och klicka på minustecknet så raderas den.
(Du ska ha kvar "Automatiskt".)

Skriv in en generell DNS.
• Du kan sedan markera din Wifi-anslutning (eller vad du nu använder) i rutan till vänster och sedan klicka på "Avancerat…"-knappen.
• Klicka på DNS i raden av val.
• Klicka på plustecknet och lägg till 8.8.8.8 och sedan 8.8.4.4 (det är Googles öppna DNSer).
• Klicka "Ok" och sedan på "Utför" när du får frågan.
• Du måste eventuellt starta om din maskin för att inte gammal cache ska finnas kvar och förändringarna slå igenom i alla dina program som använder DNS-inställningarna.
Citera
2016-10-31, 22:57
  #5
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Radera det du lagt in.
• Systeminställningar -> Nätverk.
• Välj "Redigera platser…" från menyn.
• Markera den du lagt till själv och klicka på minustecknet så raderas den.
(Du ska ha kvar "Automatiskt".)

Skriv in en generell DNS.
• Du kan sedan markera din Wifi-anslutning (eller vad du nu använder) i rutan till vänster och sedan klicka på "Avancerat…"-knappen.
• Klicka på DNS i raden av val.
• Klicka på plustecknet och lägg till 8.8.8.8 och sedan 8.8.4.4 (det är Googles öppna DNSer).
• Klicka "Ok" och sedan på "Utför" när du får frågan.
• Du måste eventuellt starta om din maskin för att inte gammal cache ska finnas kvar och förändringarna slå igenom i alla dina program som använder DNS-inställningarna.
Tack vännen! Äntligen återställt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det var ingen bra felbeskrivning.

1. "Mixtrat förmodligen med"
2. "På min dator historiskt för att"
3. "Återställa min internet-position"

1. Jag föreslår att du berättar vad du ändrat. Säg ungefär vad du gjorde så slipper vi chansa
2. Va?
3. DNS ändrar inte din "position". Kan det vara VPN du mixtrat med?


Jämför med:
Hej har mixtrat förmodligen med ratten på min bil historiskt för att kunna köra snabbare.

Problemet är nu att det inte längre går snabbare, men heller inte normal hastighet. Är lite irriterad men har inte orkat skämma ut mig nog förrens nu att fråga om hjälp. Har Volvo, hur kan jag på något vis återställa min bil-maxhastighet så jaa,, allt fungerar som de borde igen?
Precis dessa svar... Hur ska jag förnedra dig tillbaka nu då? Jag skrev så gott jag kunde. Istället för datorkunskap är jag atletiskt byggd, har många vänner och ser bra ut. Självklart skulle jag vilja vara bättre på datorsäkerhet, kryptering och allt annat nice som man kan lära sig. Men har helt enkelt fullt upp med att spendera mina pengar och ligga med snygga tjejer.

Hoppas ditt översittarsvar som fick dig att klucka gött bakom skärmen slog tillbaka så du har en gnutta ångest nerdryckt i halsen nu istället eftersom liiite av mina fördomar om mig själv stämmer överens med dig, fast motsatt mitt liv.
Citera
2016-10-31, 23:00
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Tack vännen! Äntligen återställt.


Precis dessa svar... Hur ska jag förnedra dig tillbaka nu då? Jag skrev så gott jag kunde. Istället för datorkunskap är jag atletiskt byggd, har många vänner och ser bra ut. Självklart skulle jag vilja vara bättre på datorsäkerhet, kryptering och allt annat nice på man kan lära sig. Men har helt enkelt fullt upp med att spendera mina pengar och ligga med snygga tjejer.

Hoppas ditt översittarsvar som fick dig att klucka gött bakom skärmen slog tillbaka så du har en gnutta ångest nerdryckt i halsen nu istället eftersom liiite av mina fördomar om mig själv stämmer överens med dit, motsatt mitt liv.
Meh. Gjorde inte så mycket.

Mitt svar var inte bara för att förnedra dig, utan för att lära dig att beskriva dina problem bättre i framtiden. Du insåg tydligen hur dum din felbeskrivning lät när jag liknade det vid en bil? Om du inte hade gett en sån felbeskrivning när det gällde din bil, varför gör du det då när det gäller din dator?

Om du vill att någon ska lägga ner sin tid på att hjälpa dig, kan du inte då försöka att vara hjälpsam i din beskrivning?
Citera
2016-10-31, 23:11
  #7
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Meh. Gjorde inte så mycket.

Mitt svar var inte bara för att förnedra dig, utan för att lära dig att beskriva dina problem bättre i framtiden. Du insåg tydligen hur dum din felbeskrivning lät när jag liknade det vid en bil? Om du inte hade gett en sån felbeskrivning när det gällde din bil, varför gör du det då när det gäller din dator?

Om du vill att någon ska lägga ner sin tid på att hjälpa dig, kan du inte då försöka att vara hjälpsam i din beskrivning?
Tror jag beskrev mitt problem tillräckligt tydligt, vidare att jag inte har kunskapen att beskriva det bättre redogjorde jag redan i min trådstart. Så du får helt enkelt bli den torra, tråkiga läraren med brun kostym ikväll vännen. Den som ingen vill prata med på personalfesten.
Citera
2016-10-31, 23:13
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Tror jag beskrev mitt problem tillräckligt tydligt, vidare att jag inte har kunskapen att beskriva det bättre redogjorde jag redan i min trådstart. Så du får helt enkelt bli den torra, tråkiga läraren med brun kostym ikväll vännen. Den som ingen vill prata med på personalfesten.
Kanske är det då dags att lära sig hur datorer fungerar om det tar så hårt?

Edit: Haha, nä okej. Jag ska försöka tänka på det i framtiden. Ska inte jävlas så. Jag ber om ursäkt. Men tycker inte att du borde ta så illa upp (för din egen skull)
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-10-31 kl. 23:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback